۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۵۷۷۵۴۲
معاون آموزش حوزه ه در گفت وگو با رسا:

تحول متون درسی حوزه در حال رخ دادن است | تدریس متون جدید در ۳۰۰ مدرسه

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم تحول در متون درسی حوزه از تدریس متون جدید آموزشی تهیه شده با متد روز در بیش از ۳۰۰ مدرسه علمیه خبرداد.
رستم نژاد

حجت الاسلام والمسلمین محمد رستم نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به لزوم تحول جدی در متون درسی حوزه، این مسأله را مطالبه رسمی رهبر معظم انقلاب از حوزه ها عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر متون جدید زیادی با شیوه ای نو تدوین شده و به صورت اختیاری بسیاری از مدارس در حال تدریس این کتب هستند.

معاون آموزش حوزه های علمیه افزود: برادر عزیزمان حجت الاسلام والمسلمین آقای جزایری به همراهی دوستان شان در مرکز تدوین متون درسی فعالیت در این عرصه را مضاعف کرده اند و البته درصدی یا تعدادی نمی توانیم در مورد کتب تولید شده بگوییم چراکه این یک کار همیشگی شده و هر چند وقت یک بار کتابی خارج می شود.

وی با اشاره به حمایت جدی معاونت آموزش حوزه از مرکز تدوین متون درسی حوزه خاطرنشان کرد: چند سال پیش که ما در معاونت آموزش حوزه آمدیم متوجه شدیم که این مرکز در شرف تعطیلی است چراکه نا امید شده بودند و حتی برخی معتقد بودند کار آنها جواب نداده است که بنده به عنوان اولین کار خود پای این مرکز ایستادم و تأکید کردم که اتفاقا جواب داده و بستر اصلی تحول از همین جا رقم می خورد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان این که مدارس در ارائه دروس با کتب جدید فعلا الزامی ندارند، خاطرنشان کرد: ما در جلسات رسمی این موضوع را می گوییم که مدارس و اساتید محترم بدانند یکی از ریل گذاری های اصلی تحول حوزه به متون برمی گردد و رهبر معظم انقلاب نیز روی تغییر متون اصرار زیادی داشتند و این مسأله امروز در حوزه در حال اتفاق است.

وی تصریح کرد: در این کتب سیر مطالعاتی و ارتقاء به بالا دیده شده است چراکه در بسیاری از دروس حوزه از جمله اخلاق هیچ سیر منطقی وجود نداشت در حالی در برنامه جدید سیر آن کاملا منطقی به صورتی که این کتب دست طلبه را می گیرد و با یک هدف به جایی می رساند و همین طور کتب مختلف تفسیر یا عقاید عقاید هیچ ارتباطی به هم نداشتند که در برنامه جدید این ارتباط حفظ شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه استاندارد سازی با معیار دقیق را از جمله برنامه های معاونت آموزش در مورد متون درسی عنوان کرد و یادآور شد: در کتاب های جدید اهداف و پژوهش در نظر گرفته شده است و ما امیدواریم که این مسیر با قدرت ادامه پیدا کند؛ همچنانکه برای سال تحصیلی جدید 300 مدرسه بدون اجبار این متون را جایگزین خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به برخی از اشکالات در نظام پذیرش و گزینش طلاب و این که هنوز خیلی از طلاب سردرگم هستند، گفت: بخشی از اشکالات به ما برمی گردد ولی بخشی هم به کم کاری خود آقایان برمی گردد که دیر عمل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در ارتباط با کم شدن میزان پذیرش حوزه نیز خاطرنشان کرد: امسال نه تنها حوزه بلکه حتی سن جمعیتی دانشگاه ها نیز صد و پنجاه هزار نفر کمتر شده به همین جهت شاخص جمعیتی ورودی به حوزه و دانشگاه به طور کلی کاهش پیدا کرده و دلیل دیگر این است که ما امسال نمره معدل را بالا بردیم؛ در نتیجه پذیرش امسال ما هزار تا دو هزار نفر نسبت به پارسال کمتر است./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات