۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۷۷۵۱۶
حجت الاسلام علوی تهرانی:

انسان بی هدف اختلاس و دزدی می‌کند

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه انسان بی هدف اختلاس و دزدی می‌کند، گفت: دزدی و اختلاس نتیجه غفلت غارتگران از قیامت است.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امیر، گفت: انسان با اختیار و اراده خودش در جامعه قرار می‌گیرد تا منافع و منابع مادی و معنوی او تامین شود.

وی افزود: انسان خواسته‌ها و نیازهای متفاوتی دارد و تنها جامعه‌ای می‌تواند نیازهای انسان‌ را به واقعیت کلمه تامین کند که جامعه شایسته باشد. در جامعه شایسته امنیت مالی، جانی، معنوی و اجتماعی انسان حفظ می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره نوع ارتباط بین افراد، ابراز کرد: در جامعه مردم برای اینکه ارتباط صحیح داشته باشند ابتدا باید مبنای صحیح برای خود درنظر بگیرند مبنای صحیح سبب می‌شود ارتباط بین افراد پایدار و براساس یک مبنای ارزشی باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی ارتباط در یک جامعه براساس ترس است که این مبنا در اسلام مذموم بوده و مفید نیست طبق صریح روایات؛ شرورترین امت پیامبر کسانی هستند که احترامشان حفظ می‌شود به خاطر آن که شرارت آنان سر باز نکند، کسی که به خاطر شرارتش اکرام می‌شود مسلمان نیست؛ در چنین جامعه‌ای تفرق حاکم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسلام مبنای صحیح در ارتباط  را اصل اخوت بیان می‌کند، گفت: در جامعه‌ای که مبنای ارتباط اصل اخوت باشد یک صدا از آن خارج می‌شود و وحدت در آن جامعه حاکم است، طبق صریح روایات؛ اهل ایمان برادر یکدیگر و از یک پیکر هستند.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: همه آحاد مردم در جامعه شایسته مسؤولیت بر عهده دارند و این جامعه سازمانی اداره نمی‌شود بلکه عاطفی اداره می‌شود و همه خود را نسبت به دیگران مسؤول می‌دانند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل ایمان در کنار هم احساس آرامش می‌کنند چون می‌دانند که کسی اهل خیانت نیست، گفت: در جامعه اسلامی اگر کسی و یا مسؤولی صدای درخواست کمک انسانی را بشنود باید این صدا خواب را از چشم آن مسؤول برباید.

وی با تاکید براینکه در جامعه اسلامی مسلمانان باید با تلاش و کوشش جامعه شایسته را بنا کنند، عنوان کرد: در جامعه اسلامی نباید فضا و خلایی وجود داشته باشد که کسی درخواست کمک کند بلکه قبل از درخواست باید نیاز نیازمند رفع شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی ادامه داد: برای آنکه ما بتوانیم به سوی جامعه شایسته برویم باید ابتدا فکر خودمان را متعالی کنیم تا زندگی‌مان با هدف باشد زیرا اگر زندگی انسان هدف داشته باشد تکلیف فرد مشخص می‌شود. رمز موفقیت جهان غرب این است که آنان یک هدف خاص برای خود تعریف کرده‌اند و هر آنچه که لازمه رسیدن به این هدف است را استخدام می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان بی هدف اختلاس می‌کند، گفت: انسانی که در این دنیا هدف ندارد دست به دزدی می‌زند تا دنیای خودش را تامین کند در حالی که از آخرت غافل است. در جامعه شایسته فردگرایی حاکم نیست و تنها اصل اخوت حاکم است از این رو نسبت به یکدیگر احسان دارند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات