۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۷۷۵۰۴
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

اشتباهات نابخشودنی دولت در حوزه اقتصاد/ رییس جمهور از ملت عذرخواهی کند

سودانی اشتباهات دولت روحانی در حوزه اقتصاد را نابخشودنی برشمرد و عذرخواهی رییس جمهور را از ملت خواستار شد.
ناصر سودانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی

ناصر سودانی، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اينكه آقای روحاني در تبلیغات انتخاباتی بر دو مسأله مهم تأکید داشت، اظهار داشت: نخست نشان دادن کلیدی بود که آن را حلال مشکلات معیشتی و دل نگرانی های مردم معرفی کرد و سپس وعده پیشرفت کشور، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، بازگرداندن اقتدار ملی در عرصه اقتصادی، به حداقل رساندن بیکاری، کارآفرینی، حمایت از کارخانه ها و تولید داخلی از طریق برداشتن تحریم ها بود.

وی افزود: آقای روحانی نه تنها به وعده هایش عمل نکرد بلکه برعکس، مردم امروز با رکود اقتصادی و تورم دست و پنجه نرم می کنند و کالاهای مصرفی دو تا سه برابر شده و ارزش پول ملی حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است.

سودانی با بیان اینکه آقای روحانی نام دولت خود را دولت تدبیر و امید نامگذاری کرد، عنوان داشت: آقای روحانی باید با تدبیر، مشکلات را حل و امید را در دل ملت زنده می کرد؛ حال آنکه از سویی نمایندگان ملت با رجوع به حوزه های انتخابی خود آشکارا شاهد کاهش امید هستند و از سوی دیگر بی تدبیری سبب افزایش روز به روز معضلات و مشکلات اقتصادی شده است.

نماینده سه دوره مجلس تصریح کرد: مردم با مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم می کنند؛ قدرت خریدشان کاهش پیدا کرده و آسیب ها و شکاف های اجتماعی بسیار زیاد شده است.

بی توجهی به خواسته های نمایندگان ملت برای تغییر تیم اقتصادی دولت

وی با اشاره به اینکه نمایندگان ملت پس از مشاهده وضعیت موجود از آقای روحانی تغییر تیم اقتصادی دولت را خواستار شدند، افزود: رییس جمهور با چنین درخواستی مخالفت و تنها به تغییر رییس بانک مرکزی بسنده کرد اما از آنجا که نمایندگان از دل ملت برخاسته و با وجود گرایش های مختلف سیاسی گلایه ها و شِکوه های مردم را شنیده و مشکلات را از نزدیک لمس کردند؛ بنابراین سؤالاتی را از رییس جمهور پرسیدند که وی حداقل در برابر 4 سوال، ناتوان از ارائه پاسخ قانع کننده بود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سؤالات نمایندگان شفاف و بر بی تدبیری دولت انگشت گذاشته شده بود، تصریح کرد: نوع پاسخگویی و ادبیات رییس جمهور بیشتر حالت فرافکنی و تلاش در جاخالی دادن داشته تا تیم اقتصادی خود را مسؤول پیشامدها معرفی نکند و توپ را در زمین دیگری بیندازد اما در حقیقت بی تدبیری های دولت شرایط کنونی را به وجود آورد.

رییس جمهور از ملت عذرخواهی کند

وی تصریح کرد: نمایندگان اگر خواهان تلنگر بیشتر به رییس جمهور هستند باید سؤالات را از طریق کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه ارجاع دهند؛ به عبارت دیگر پرونده شکایت نمایندگان از رییس جمهور از طریق کمیسیون اصل 90 به قوه قضائیه ارجاع داده شود که از این طریق این امکان فراهم می شود که رییس جمهور در برنامه هایش تجدید نظر کرده و یا اینکه تیمش را تعویض و از ملت عذرخواهی کند و بگوید هر تدبیری که انسان های فهیم و نخبه و اقتصاددان با تشکیل هیأت های اندیشه ورز برای از معضلات و چالش های فعلی دارند را اجرا می کنیم.

توزیع سکه قدرت مانور نقدینگی را در دست مردم بالاتر برد

سودانی با بیان راهکارهایی برای کاهش مشکلات اقتصادی گفت: دولت می توانست نقدینگی در دست مردم را به سوی تولید و کار سوق دهد اما بجای اینکه حوزه های صنعت، کشاورزی، فناوری و زیرساخت ها را تحکیم بخشد به توزیع سکه روی آورد؛ در حالی که سکه پشتوانه خزانه کشور است.

وی افزود: توزیع سکه قدرت مانور نقدینگی را در دست مردم بالا برد که این مسأله تورم شدید و آسیب رسانی به اقتصاد کشور را به همراه داشت و با این اقدام، بازار به سوی انباشت سکه تحریک شد.

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قدرت خرید سکه در دست افراد توانمند بود، اظهار داشت: با توزیع سکه بر ثروت ثروتمندان افزوده و فشار بیشتر به طبقات کم درآمد وارد شد.

اشتباه نابخشودنی معاون اول رییس جمهور

سودانی با بیان اینکه دیگر اشتباه فاحش و نابخشودنی اقتصادی از سوی معاون اول رییس جمهور در اعلام دلار به نرخ دولتی بود، بیان داشت: در عبارت «هر کس برای هر کار و به هر میزانی که بخواهد حاضریم دلار بدهیم» که از زبان معاون اول رییس جمهور ایراد شد، عبارت هر کس برای هر مقداری سبب شد تا دلاری که در اختیار دولت باید باشد به سوی افرادی که امکان خرید دلار را داشتند، سرازیر شد و در عمل با چنین کاری 9 میلیارد دلار از دست دولت خارج و در اختیار کسانی قرار گرفت که بعدها مشخص شد این افراد از اطرافیان مسؤولان دولتی هستند که از رانت اطلاعاتی استفاده کردند.

وی با بیان اینکه آن که توانایی خرید دلار و سکه را داشته با سرمایه اش دلار خریداری کرده است، ابراز داشت: دولت ارز را در اختیار دارندگان با نقدینگی بالا قرار داد که این مسأله آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد کرد و نتایج منفی چنین کاری در مسکن و کالاهای اساسی نشان داده شده است.

نگاه بی تفاوت دولت به مقوله اشتغال

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: بی تدبیری دیگر دولت در اجازه ورود کالاهای لوکس و غیرضروری با ارز دولتی است که به جای اینکه ارز برای کشور هزینه شود در اختیار مسافرت های غیر ضروری و کالاهای لوکس قرار گرفت.

سودانی پیرامون توجه دولت و رییس جمهور به بحث اشتغال اظهار داشت: در تولید اشتغال که بالاترین نهاد مسؤول اشتغال کشور شورای عالی اشتغال به ریاست رییس جمهور است طی 5 سال کمتر از 5 جلسه برگزار شد و جالب آنجا است که در دوره چهارساله اول آقای روحانی حتی یک جلسه برگزار نشد و این نشان دهنده نگاه بی تفاوت دولت به مسأله اشتغال است.

بی توجهی به اقتصاد مقاومتی

وی به بی توجهی دولت نسبت به تأکیدات و رهنمودهای رهبرانقلاب در عملیاتی کردن برنامه های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: دغدغه های معظم له گرچه مربوط به دولت های پیشین هم می شود اما در 5 سال اخیر، بخوبی این امکان وجود داشت که با مقاوم سازی اقتصاد، ضربه های سختی که قابل پیش بینی بود را به راحتی مهار کرد لیکن حاشیه پردازی و اولویت بخشی به برخی کارهای غیرضروری و کم اهمیت و اکتفا به شعار و گفتاردرمانی، اعتماد به بیگانگان و اجانب و وعده های پوشالی آنها، بی توجهی به تولیدکنندگان داخلی و فعالان اقتصادی و دلسوزان که گاهی از آنان به دلواپسان تعبیر می کردند، از اشتباهات و خطاهای روشن دولت آقای روحانی است./9456/ت303/ب1

ارسال نظرات