۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۵۷۷۴۰۹
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

حیات مکتب اسلام به خاطر عاشورا است

استاد حوزه علمیه با بیان این که حیات مکتب اسلام به خاطر عاشورا است، گفت: شیعه هر چه را یاد گرفت از طریق عاشورا بوده برای همین دشمنان با عاشورا دشمنی دارند.
حجت الاسلام والمسلمین عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در هیات ثارالله برگزار شد، گفت: مراد از دعوت و کمک خواستن امام حسین(ع) در روز عاشورا کمک رسانی و دستگیری ایشان از دیگران بود.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: مرا یاری کنید تا شما را یاری کنم و یا در جای دیگر می‌فرماید: به من قرض بدهید؛ هدف خداوند از این کلام کمک خواستن نیست زیرا همه خزائن آسمان و زمین در اختیار اوست بنابراین این خواسته خداوند همانند کلام امام حسین(ع) کمک رسانی به انسان‌ها است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه اهل بیت(ع) مظهر رحمت خداوند هستند، ابراز کرد: زمانی که خداوند از انسان کمک می‌خواهد در اصل او با زبان رحمتش با بنده خود سخن می‌گوید و چون اهل بیت(ع) مظهر رحمت خداوند هستند کمک خواستن آنها نیز یاری رساندن به انسان‌ها است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه همه عالم در اختیار اهل‌بیت(ع) است، اظهار داشت: جنود آسمان و زمین همه در اختیار اهل‌بیت(ع) است و همه مخلوقات ذلیل آنان هستند حتی جبرائیل و اسرافیل در برابر اهل‌بیت(ع) خاضع هستند. در روز عاشورا چهار هزار ملک و جن به امام پیشنهاد یاری کردند اما امام حسین(ع) نپذیرفتند و این نشان می‌دهد که ایشان به یاری ما نیازی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه انسان نباید به اعمال خوب خود مغرور شود، گفت: اگر اعمال نیک ما را در کنار اعمال اهل‌بیت(ع) بگذارند به ناچیز بودن آن پی خواهیم برد و دیگر به عمل خودمان مغرور نمی‌شویم و متوجه می‌شویم که این فضل خداوند است که اعمال ما را می‌پذیرد و به اوج می‌رساند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: البته ما نباید از اعمال خوبمان ناامید شویم اما نباید به همین اعمال نیک مغرور شویم زیرا این غرور ما را از سلوک بازمی‌دارد خداوند برای اینکه ما را به کمال برساند جذبه‌هایی را در عالم دنیا قرار داد تا ما را به بی‌نهایت برساند و آن جذبه‌ها اهل‌بیت(ع) هستند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که امام حسین(ع) با تحمل سختی رحمتی بی نظیر برای امت گستراند، گفت: حضرت یوسف(ع) با تحمل بلا به بندگی خداوند پرداخت و خداوند نیز به واسطه همین صبر و شکیبایی قطحی را از امت ایشان دور و عذاب را از برادرانش برداشت و این رحمت الهی بود که به واسطه صبر و تحمل یوسف نصیب مردم و برادران شد.

وی با اشاره به این که مصیبت امام حسین(ع) اعظم مصیبت‌ها است، اظهار داشت: خداوند به واسطه امام حسین(ع) همه درهای رحمت را به روی بشر باز کرد. عاشورا یک فرهنگ و مکتب است در دهه اول اتفاقاتی می افتد که در بقیه ایام رخ نمی‌دهد قلب امام زمان(عج) در این ایام محزون است و هر چه به عاشورا نزدیک می‌شوند این حزن بیشتر می‌شود؛ بنابراین اگر کسی در این ایام دلش بسوزد و برای امام حسین(ع) اشک بریزد مورد توجه امام زمان(عج) قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: آیت الله بهجت فرمودند: سوز و اشک برای امام حسین(ع) از اعلی علیین می‌آید؛ زیارت امام حسین(ع) آتش جهنم را خاموش می‌کند، حیات مکتب اسلام به خاطر عاشورا است، شیعه هر چه را یاد گرفت از طریق عاشورا بوده برای همین دشمنان با عاشورا دشمنی دارند.

استاد حوزه علمیه در پایان ادامه داد: مجلس امام حسین(ع) مستحبی است که هزاران واجب را حفظ کرده شورها، معرفت‌ها و عقل‌ها در مجلس امام حسین(ع) رشد می‌یابد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات