۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۷۷۴۰۳
حجت الاسلام علوی تهرانی:

وظیفه شناسی و اصل اخوت مهمترین وظیفه مردم در جامعه است

استاد حوزه علمیه با نگاهی به شرایط جامعه شایسته، گفت: مهمترین وظیفه مردم در جامعه شایسته وظیفه شناسی و اصل اخوت است.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امیر(ع) به مناسبت دهه اول ماه محرم، گفت: انسان یک موجود اجتماعی بوده و به اراده و انتخاب خودش زندگی در جامعه را انتخاب کرده است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل جامعه تامین نیازهای مادی و معنوی انسان است، ادامه داد: انسان دارای روح و جسم است که هر یک منافع و نیازهایی دارد که باید آن نیازها در جامعه تامین شود؛ بنابراین جامعه‌ای که بتواند این نیازها را برطرف کند جامعه شایسته است.

حجت الاسلام علوی تهرانی در تحقق جامعه شایسته شش نشانه مهم تلقی می‌شود، اظهار داشت: در جامعه شایسته افراد و اعضای آن بدون دغدغه و تنش و در کمال آرامش با هم زندگی می‌کنند یعنی امنیت روانی دارند. دومین نشانه جامعه شایسته وجود امنیت جانی است در چنین جامعه‌ای فضا برای رشد انسان‌های شرور وجود ندارد و حتی زمامداران نیز در این چنین جامعه‌ای نمی‌توانند امنیت جانی کسی را بهم بزنند.

استاد حوزه علمیه درباره سومین نشانه، گفت: در جامعه شایسته اهتمام افراد و آحاد جامعه بر حفظ آبرو و شخصیت افراد است در چنین جامعه‌ای ترور شخصیتی از سوی افراد حقیقی و رسانه‌ها صورت نمی‌گیرد و چهارمین ویژگی جامعه شایسته آن است که حریم اموال و مال افراد رعایت می‌شود و دیگر ویژگی امنیت اجتماعی است یعنی همه افراد در جامعه شایسته در ارتباط با یکدیگر در امنیت کامل به سر می برند.

وی ادامه داد: در جامعه شایسته مردم به سوی اعتقاد و باورهای صحیح سوق پیدا می‌کنند و از خرافات به دور خواهند بود و این همان امنیت معنوی است که از دیگر ویژگی‌های جامعه شایسته به شمار می‌رود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه جامعه صحنه اجتماع انسان‌ها است، بیان داشت: نحوه ارتباط افراد جامعه نقش بسزایی در ایجاد جامعه شایسته دارد بنابراین پایداری و سالم بودن ارتباط افراد برای تشکیل یک جامعه شایسته بسیار حائز اهمیت است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید: اهل ایمان، برادری را مبنای ارتباط خود می‌دهند؛ اگر اصل اخوت بین مردم ایجاد شود پیوند بین افراد محکم می‌شود.

وی درباره راهکارهای رسیدن به اصل اخوت، گفت: برای برقرار کردن یک رابطه سالم و پایدار لازم است افراد جامعه وظیفه و نقش خودشان را خوب بشناسند و خودشان را مقید به انجام آن وظایف بدانند و قبول کنند که انجام آن تکالیف حق جامعه است و نباید آن اصول را زیر پا گذاشته شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با استناد به روایتی مبنی براینکه خدا به چیزی بهتر از ادای حق مومن پرستیده نشده است، عنوان کرد: امام صادق(ع) فرمودند: والله حق مومن از کعبه بالاتر است؛ جامعه شایسته با صدور بخشنامه و دستور محقق نمی‌شود بلکه با اراده و خواسته افراد محقق می‌شود جامعه اگر شایسته شود. امام زمان(عج) ظهور می‌کنند زیرا جا برای حضور انسان های شایسته وجود دارد.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: امام علی(ع) فرمودند: برآورده کردن حقوق برادران دینی برمبنای اصل اخوت شریف‌ترین عمل از اعمال متقین است؛ و مهمترین واجب بعد از ولایت پذیری و برائت از دشمنان اهل بیت(ع) رعایت تقیه در شرایط خاص و دیگر برآورده کردن حاجت دیگران است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات