۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۵۷۷۳۱۳
رییس مجمع عالی تفسیر خبر داد؛

برپایی۵۰۰ کرسی تفسیر در حوزه علمیه قم

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی گفت: حوزه علمیه قم با ظرفیت و بالندگی خود، بایستی دیگر حوزه‌های اهل‌بیت در سراسر ایران و جهان را با خود همراه کند.
حجت‌الاسلام میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی رییس مجمع عالی تفسیر قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فعالیت‌های کلان مجمع‌ عالی تفسیر قرآن کریم اظهار داشت: مجمع عالی تفسیر قرآن کریم امروز با گسترش درس تفسیر در حوزه‌های علمیه قم، گام دوم را در راستای گسترش تفسیر و معارف قرآن در حوزه‌های کلان شیعی برداشته است.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با اشاره به تعداد درس‌های تفسیری در حوزه‌های علمیه قم، بیان کرد: در سطوح عالی و مقطع درس خارج حوزه علمیه قم پانصد درس تفسیر برگزار می‌شود که شامل حوزه‌های تفسیر موضوعی و ترتیبی، فقه القرآن و علوم قرآن می‌شود.

وی ابراز داشت: جای امیدواری است که حوزه علمیه قم با ظرفیت و بالندگی خود، دیگر حوزه‌های اهل‌بیت(ع) در سراسر ایران و جهان را با خود همراه کند و این تفاهم و تعامل با روایات نورانی و روشمند اهل‌بیت پیامبر(ص) در حوزه‌های جهان اسلام و خصوصا در سطح جهان تشیع گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به ضرورت حفظ و گسترش دروس تفسیر در حوزه‌های علمیه بیان کرد: تفسیر منطق گویا و بیان روشنی از زبان ترجمان وحی یعنی رسول خدا و ائمه هدی(ع) بوده و به عنوان اولین خاستگاه حوزه‌های جهان اسلام باید مطرح شود، بنابراین نباید نسبت به آن غافل بود چراکه قرآن به عنوان کتاب جهان هستی، انسان شناسی و هستی شناسی که بیانگر نقشه راه برای انسان‌ها می‌باشد، اولین مصدر شناخت شریعت و معارف الهیه و گنج بزرگ در دست حوزویان است که نباید از آن غافل شد.

وی اضافه کرد: امسال گام دیگری از حوزه‌های علمیه نجف در گسترش دروس تفسیری آغاز شد و در تابستان سال جاری به همراه جمعی از فعالان تفسیری حوزه علمیه قم، رؤسای مؤسسات تخصصی و جمعی از بزرگان مجمع عالی تفسیر در نشست‌هایی با بزرگان، مراجع تقلید و اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه نجف در مکتبه آیت الله خامنه‌ای دیدارهایی صورت گرفت که از مهمترین ثمرات این سفر نیز به شمار می‌رود.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم ادامه داد: دیدار با بزرگان علم و فقاهت در کاظمین، سامرا، بغداد و سایر بلاد، بخش دیگری از این فعالیت‌ها بود که همراهی حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی و میزبانی مکتبه حضرت آیت الله خامنه‌ای در نجف با تولیت آیت الله سیدمجتبی حسینی در این سفر مسیر فعالیت‌های مجمع در جهت گسترش دروس تفسیر را آسان کرد تا در یک چشم انداز 10 ساله آینده روشنی برای گسترش معارف قرآن و تفسیر در حوزه کهن نجف مشاهده شود.

وی افزود: آیت الله سیدمجتبی حسینی از شخصیت‌های ارزنده‌ای است که خود دارای کرسی درس تفسیر و خارج فقه در حوزه علمیه بوده و متکفل و متولی این زحمت در حوزه علمیه نجف است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی ابراز داشت: امید است که با برگزاری همایش‌های متوالی در حوزه‌های عملیه نجف و حمایت‌های مادی و معنوی از اساتید نجف، بتوان حرکت عظیم و گسترده تفسیری را همانند حرکت تفسیر در حوزه‌های علمیه قم، در نجف اشرف هم به وجود آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ده سال پیش شاید ۳۰ درس تفسیر در حوزه علمیه قم برقرار نبود، اما تاکنون نشست‌ها، کارگروه‌های علمی و همایش‌های بسیار قوی با حضور مرجعیت که به ۱۶ همایش در سال جاری رسیده است، کار را به جایی رسانده که ۵۰۰ کرسی درس تفسیری در قم برپا می‌شود و همین شیوه فعالیت با جدیت و تجارب اندوخته شده در این سال‌ها در حوزه‌های نجف، لبنان، هند و حوزه‌های داخل کشور همچون اصفهان، شیراز و مشهد پیگیری خواهد شد./876/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات