۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۷۷۲۳۹
نماینده خبرگان رهبری:

برخورد کاسب‌کارانه با مداحی آفت است

آیت الله خاتمی برخورد تاجرمآبانه و کاسب‌کارانه با مداحی برای اهل بیت عصمت و طهارت را آفتی برای مداحان دانست و گفت: نباید از مداحی برای اهل بیت به عنوان کالای دنیوی استفاده شود.

 آیت الله احمد خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شمال‌غرب کشور که در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد، اظهار داشت: برافراشته نگه داشتن پرچم نهضت سیدالشهدا(ع) رسالتی بر عهده تمام مسلمانان است.

وی مجالس حسینی را نشانه ارادت ویژه شیعیان به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: روضه‌خوانی و خدمت در مجالس حسینی افتخار بزرگی است که به تعبیر رسول گرامی اسلام(ص) از آن به عنوان بوستان بهشتی تعبیر شده است، حضرت ویژگی بوستان بهشت را مجالس یاد خدا و مجالس مومنان نامیده که هر دو ویژگی در مجالس عزای امام حسین وجود دارد.

امام جمعه موقت تهران مداحی یا مرثیه‌خوانی در مجلس حضرت سیدالشهدا(ع) را یک سرمایه نفیس دانست و افرود: این سرمایه را ارزان نفروشید و با خدا معامله کنید؛ شما مداحان اهل‌بیت هنرمندان اصلی هستید؛ نسل جدیدی که به صحنه می‌آید، باید به آنها بالید چراکه در عرصه‌های مختلف از جمله مداحی، مرثیه‌سرایی و شعر آئینی خوش درخشیده‌اند.

آیت الله خاتمی با اشاره به این‌که مداح به نوعی انتساب به اهل بیت(ع) دارد و این انتساب با اینکه افتخار است ولی مسؤولیت نیز به دنبال دارد، گفت: مداح اهل بیت(ع) باید رفتار، پوشش و گفتارش به مداحی بخورد، نه تنها خود مداح بلکه خانواده و منسوبان مداح نیز باید به مداحی جور باشد، اینکه دختر و همسر مداح بی‌حجاب یا بدحجاب باشد، پسندیده نیست.

وی با تأکید بر این‌که مداحان باید دلی کار کرده و از تجمل‌گرایی بپرهیزند، گفت: سر و کار داشتن با دل نیاز به تاثیر معنوی دارد، صرف داشتن صدای خوب نمی‌تواند برای مداحی کافی باشد؛ باید دانست که مداح و خطیب آلوده نمی‌تواند بر دل‌ها اثر بگذارد، جاری ساختن اشک برای صفای دل نیازمند ارتباط معنوی با حضرت سیدالشهدا(ع) است.

نماینده خبرگان رهبری برخورد تاجرمآبانه و کاسب‌کارانه با مداحی برای اهل بیت عصمت و طهارت را آفتی برای مداحان دانست و افزود: خدا را شکر کنید که اجازه ورود در این راه دارید، نباید از مداحی برای اهل بیت به عنوان کالای دنیوی استفاده شود، البته مداحان آذربایجان همواره به اخلاق شهرت داشته‌اند.

آیت الله خاتمی با بیان این‌که روضه باید مستند باشد، افزود: همچنان که روضه دروغ گفتن نادرست است، اتهام به مداح نیز نادرست است، باید برای روضه فضا و زمینه فراهم شود پس پرورش روضه دروغ نیست. زبان حال روضه از زبان شعرای خوش‌ ذوق مخصوصاً آذری‌ها یک ویژگی و ظرفیت است./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات