۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۵۷۷۲۳۶
کارشناس رسانه ملی:

مبلغ نمی تواند از امام حسین بگوید ولی به مسائل سیاسی روز نپردازد

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به این که قیام امام حسین(ع) با مسائل سیاسی گره خورده است، تأکید کرد که مبلغ نمی تواند از امام حسین حرف بزد ولی به مسائل سیاسی روز نپردازد.
حجت الاسلام نظری منفرد

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه ایثار و شهادت به محضر امام زمان(عج) به بیان توصیه هایی برای مبلغان در این ایام پرداخت و اظهار داشت: یکی از مسائل مهم این است که منابر ما باید رنگ و بوی مسائل سیاسی و مشکلات روز داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: اساسا قیام امام حسین(ع) با مسائل سیاسی روز گره خورده است، چراکه ایشان نتوانست ظلم ظالمان را تحمل کند و به همین جهت در برابر طاغوت زمان قیام کرد، از این رو نمی توانیم بگوییم که حرکت سید الشهدا(ع) صرفا حرکتی برای مسائل عبادی بود.

وی در ادامه شکل گیری قیام عاشورا را تحت عناوین نهی از منکر و مبارزه با ظلم و فساد برشمرد و خاطرنشان کرد: منبری که از خالی از سیاست باشد اصلا در آن مطلب و سخنی از امام حسین(ع) نخواهد بود و به تعبیر دیگر اگر نخواهیم در سخنرانی های خود به ویژه در این ماه از مسائل سیاسی صحبت کنیم اساسا نباید از امام حسین(ع) مطلبی را بگوییم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اضافه کرد: همه ما تصویری که از شهادت امام حسین(ع) داریم توأم با مسائل سیاسی است، بله تطبیق مسائل تاریخی امام حسین(ع) با موضوعات ومسائل روز بحث دیگری است که بنده معتقدم باید دید مراجع بزرگوار عظام چه نظری دارند؟ یعنی در این که بخواهیم همه مسائل تاریخی را بر مصادیق حال حاضر جامعه تطبیق کنیم، باید مصالح و مفاسد را در نظر بگیریم.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات مصلحت ایجاب می کند که انسان کلام حقی را نگوید، به همین جهت اگر مصلحت نیست مبلغ می تواند به بیان همان توصیف مسائل عاشورا، حرکت امام حسین(ع) و ایثار و شجاعت ایشان برای مردم بسنده کرده و پیام های سیاسی را از دل آن خارج کند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر این که نمی شود دین را از سیاست جدا کرد، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتیم نهضت حسینی گره خرده با سیاست از است و به قول مرحوم امام که به نقل از شهید مدرس بیان می کردند بدون شک دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت است به همین جهت منبر سکولار نباید رنگ و بویی به ویژه در این ایام داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: مقصود از منبر سکولار این است که روحانی در منبر خود اصلا به مسائل روز کار نداشته باشد و تنها به بیان امور حرام و حلال بپردازد که قطعا منبرهای ما این طوری نیست و غالب منبرهای ما شامل مسائل سیاسی، رویدادهای تاریخی و هم پیام هایی است که از دل این وقایع بیرون می آید./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات