۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۷۷۲۱۹
آیت الله مجتهد شبستری:

مبلغان بدعت‌های طیف شیرازی را برای مردم تبیین کنند

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به اهمیت تببین سیره زندگی امام حسین میان شیعیان جهان، گفت: مبلغان دینی سیره زندگی و غیرت حسینی را برای مردم تببین کنند.

آیت الله شبستری آیت الله شبستری آیت الله شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مسکو، آیت الله محسن مجتهد شبستری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت در دیدار مبلغان و روحانیان شیعی در گردهمایی جمعیت ها و تشکل های مذهبی روسیه شرکت کرده بودند، گفت:در سوره ال عمران آیه 104 داریم؛«وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» باید از شما مسلمان ها یک جمعیتی باشد که اینها دعوت به خیر کنند، در همین سوره آیه 110 داریم؛« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ...»همه شما مسلمان ها موظف هستید امربه معروف کنید، در ظاهر امر به نظر می رسد بین این دو آیه یک تفاوت وجود دارد در آیه قبل می فرماید جمعی از شما اینکار را بکنند، ولی در آیه بعدی همه را موظف می کند. 

وی افزود: جواب این تفاوت ظاهری چیست؟ مفسران می گویند «منکم» جمع خاصی را موظف کرده که منظور حکومت ها هستند. راه های قلبی، لسانی و یدی مراتب امربه معروف است، شاید اشاره دارد مرحله یدی مربوط به حاکمیت است، تفسیر دوم این است که منظور از «منکم» عالمان دینی هستند، جمعی از شما که عالم به معروف بوده و منکرات را بخوبی می شناسید شما هستید که باید دعوت به خیر کنید و از منکرات جلوگیری کنید.

آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: برای تفسیر دوم شواهد و قرائنی از روایات داریم، در سوره مائده خداوند می فرماید؛ چرا ربانیون و عابدها و علمای اهل کتاب مردم را از گفتار بد و از حرام خواری نهی نمی کنند؟ این قرینه بر این است که وظیفه روحانیت سنگین است و این وظیفه متوجه روحانیت است، در روایات داریم؛«إِذَا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَعَلَى الْعَالِمِ أَنْ يُظْهِرَ عَلِمَهُ، فَإِنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ»اگر عالم دینی دید در جامعه بدعت هایی شکل می گیرد باید مقابل آن بایستد که اگر چنین نکند لعنت خدا بر او خواهد بود.
نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: به نظر می رسد تفسیر دوم نزدیک به حقیقت باشد البته بر همگان نیز لازم است انزجار قلبی را داشه باشند و از رسول الله(ص) روایت داریم؛ أَهْلَ الْمَعَاصِي بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ» پیامبر(ص) دستور دادند با ترش رویی با اهل معصیت برخورد کنیم.

وی ادامه داد: تذکر لسانی در آنجایی که ممکن است باید انجام گیرد ولی وظیفه اصلی علما امر به معروف و نهی از منکر است، چرا یک عده کوشش می کنند به حوزه علمیه بیایند؟مراحل پایین تحصیل علوم حوزوی عبارت است از؛ دین شناسی و شناخت معارف، وظیفه این است که طلاب برگردند و قوم خود را انزار کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هدف قیام خونین امام حسین(ع) نیز به دلیل امر به معروف و نهی از منکر بوده است، گفت: حضرت توانست با مظلومیت، شهادت خویش و با اسارت اهل بیت(ع) خود بنی امیه را رسوا کند. امیدواریم در این هفته امر به معروف و نهی از منکر موفق باشید و این هدف حسینی را تعقیب کنید و با اخلاص که یکی از شرایط اصلی تبلیغ  است موفق خواهید شد.

آیت الله شبستری در بخش پایانی سخنان خود در توصیه ای به روحانیان و مبلغان شیعی، گفت: در محرم فقط به روضه خوانی اکتفا نشود. برخی از اهل علم که دارای معلومات هستند باید از فرصت استفاده کرده و هدف حسینی و اسرار شهادت امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کنند. البته گریه ثواب دارد ولی این گریه مقدمه برای فهم است. علت ثواب زیارت امام حسین(ع) به این دلیل است که روحیه ظلم ستیزی در انسان افزایش پیدا می کند.

وی افزود: مبلغان در منابر خود از حضرت روایات آمده را نقل و سیره زندگی حسینی را شرح دهند، روضه ها از مقاتل معتبر نقل شود.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت، با اشاره به غیرت دینی، گفت: مبلغان غیرت دینی را برای مردم تببین کنند، امام حسین(ع) در زو عاشروا غیرت دینی متبلور کرد.

آیت الله مجتهد شبستری با اشاره به موضوع پرهیز از تهجر و و روشن فکری، تصریح کرد: رهبرانقلاب اسلامی گفتند؛ ما با تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی مخالف هستیم. یک طیفی در قم، کربلا و دیگر جاها به نام طیف شیرازی ها هستند که قمه زنی را تبلیغ می کنند. مبلغان مردم را در این راستا روشن کنند و یا بطور مثال در ایران برخی پول به خرید و ساخت علامت ها می دهند و این مسائل بدعت و خرافات است. رهبر معظم انقلاب نیز قمه زنی را حرام دانسته‌اند.

متولی مدرسه علمیه آیت الله ایروانی با اشاره به اهمیت همکاری، گفت: روحانیان و مبلغان باید همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند. اختلاف میان شیعیان به ویژه در میان روحانیان جایز نیست. دشمنان اسلام تلاش می کنند تا میان شیعیان تفرقه بیاندازند./811/ب۱۰۳/ف

ارسال نظرات