۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۷۷۱۴۴
حجت الاسلام والمسلمین نوروزی:

تربیت محور بودن مهمترین شاخصه نظام آموزشی حوزه علمیه است

مدیر حوزه علمیه اردبیل با اشاره به اینکه نظام آموزشی حوزه های علمیه با وجود برخی از مشکلات و معایب همچنان بر سایر نظام های آموزشی ارجیحت داشته و از کیفیت علمی بیشتری برخوردار است، گفت: تربیت محور بودن مهمترین شاخصه نظام آموزشی حوزه های علمیه است.
حجت الاسلام مهدی نوروزی

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه، نظام آموزشی حوزه های علمیه را در مقایسه با دیگر نظام های آموزشی به لحاظ کیفیت مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از مهم ترین محاسن نظام آموزشی حوزه های علمیه با سایر نظام های آموزشی کیفی برخوردکردن با مباحث علمی است.

مدیر حوزه علمیه اردبیل تعمیق در مباحث علمی را از دیگر محاسن نظام آموزشی حوزه های علمیه نسبت به سایر نظام ها عنوان کرد و گفت: در طول تاریخ دو رکن تعمیق در مباحث علمی و برخورد کیفی با مباحث علمی در حوزه های علمیه جریان داشته و وجه تمایز حوزه های علمیه در حال حاضر با سایر نظام های آموزشی نیز در همین دو رکن ریشه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی با بیان اینکه تعمیق در مباحث علمی سبب ارتقای کیفیت آموزش در حوزه های علمیه نسبت به دانشگاه شده است، تصریح کرد: در حوزه های علمیه نوع برنامه ریزی، پیش مطالعه دروس حوزوی و مباحثه کردن در ارتفای کیفیت آموزشی حوزه های علمیه نسبت به سایر نظام های علمی از جمله دانشگاه نقش مؤثری داشته است.

وی استاد محوری را وجه دیگر تمایز نظام آموزشی حوزه های علمیه با سایر نظام های آموزشی دانست و افزود: نظام آموزش حوزه های علمیه برخلاف دانشگاه ها به جای کلاس محوری، استاد محور است و همین موضوع در امر یادگیری مباحث علمی نقش بسیار مهمی دارد.

مدیر حوزه علمیه اردبیل اظهار داشت: از آن جایی که نظام آموزشی حوزه های علمیه استاد محور است طلبه در این نظام استاد محور می تواند به صورت آزاد از کلاس های اساتید متبحر در هر رشته علمی بدون محدودیت بهره گرفته و بر غنای علمی خود بیفزاید.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی با اشاره به معایب درون آموزشی نظام حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: غرق شدن در جزئیات دروس مختلف حوزوی موجب محروم شدن طلاب از نعمت تسلط بر کلیات و روح علمی و کاربردی مباحث مختلف علمی شده و طلاب به صورت کاربردی نمی توانند از علوم اندوخته شده خویش در عرصه های کاربردی علوم استفاده کنند.

وی تربیت محور بودن را از مهم ترین شاخصه های نظام آموزشی حوزه های علمیه در مقایسه با سایر نظام ها دانست و تصریح کرد: اساتید در حوزه های علمیه نباید به دنبال آموزش صرف به طلاب باشند بلکه باید تربیت را محور قرار داده و براین اساس علوم مختلف دینی را به طلاب آموزش دهند و اگر در حال حاضر تربیت در حوزوه های علمیه محور نیست، باید تربیت محور قرار گیرد و استاد در ابتدا باید معلم تربیتی طلبه باشد تا کسی که فقط می خواهد مطلب آموزشی و علمی را به طلبه آموزش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی با اشاره به معایب درون سازمانی نظام آموزشی حوزه های علمیه گفت: یکی از اشکلات نظام سازمان آموزشی حوزه های علمیه این است که نیازهای عمومی جامعه را در نظر ندارد و با وجود تحصیل طولانی مدت طلبه در حوزه های علمیه طلبه، پس از فراغت از تحصیل نمی تواند از دانش اندوخته شده خویش در جامعه به صورت کاربردی استفاده کند و یا همچنین ممکن است مباحث آموزش داده شده به طلبه در جامعه کاربردی نداشته باشد.

وی تصریح کرد: برهمین اساس باید علوم آموزش داده شده به طلاب در حوزه های علمیه مطابق با نیازهای روز جامعه باشد؛ زیرا بی توجهی به این امر موجب شده که طلبه با وجود تسلط بر مبانی نتواند از این مبانی برای استخراج نیازهای فقهی و علمی روز استفاده کند و برای نمونه طلاب در رشته های علمی جدید مانند اخلاق پزشکی و یا اخلاق صنعت و مکاسب قادر به پاسخگویی به نیازهای روز جامعه نبوده و با مشکل مواجه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نوروزی یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر طلاب شیوه تعامل با جامعه و اجتماع و همچنین اجتهاد براساس دانش و رشته های علمی روز را به خوبی فرا نگرفته اند به همین دلیل نمی توانند به نیازهای دینی براساس نیازها و رشته های جدید علمی پاسخگو باشند برهمین اساس توجه به نیازهای روز جامعه از مهم ترین ضرورت های فعلی نظام آموزشی حوزه های علمیه است./۸۳۷/ت302/ب1

ارسال نظرات