۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۵۷۷۱۰۸
تحلیلگر مسائل بین الملل مطرح کرد؛

نفوذ زیر پوستی عربستان در جنوب عراق

هانی زاده با اشاره به نفوذ زیرپوستی عربستان در جنوب عراق، گفت: اگر دولت و جریان های سیاسی شرایط و اوضاع کنونی را مهار نکنند چه بسا وحدت عراق دچار تشتت شده و به سوی جنگ شیعه ـ شیعه حرکت کند.
هانی زاده

حسن هاني زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اظهار داشت: حوادث خشونت آمیز اخیر در بصره که منجر به حمله عده ای مشکوک به ساختمان های دولتی و سرکنسولگری ایران در بصره شدند، نشان می دهد یک سناریوی خطرناکی برای برهم زدن ثبات منطقه به ویژه عراق تهیه شده است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به همراه برخی جریان های شیعی عراقی در حوادث عراق دست دارند، تصریح کرد: متأسفانه عراق وارد مرحله خطرناکی شده است که اگر دولت و جریان های سیاسی شرایط و اوضاع کنونی را مهار نکنند چه بسا وحدت عراق دچار تشتت شده و به سوی جنگ شیعه ـ شیعه حرکت کند.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با اشاره به اینکه از سه سال گذشته تاکنون عربستان سعودی نفوذ زیرپوستی و خزنده ای را در مناطق جنوبی عراق به ویژه بصره آغاز کرده است، افزود: سفارت عربستان در بغداد با چینش مهره های پس مانده حزب بعث که در دولت و ارتش قرار دارند، برای چنین حرکت های تخریبی برنامه ریزی کرد و با توجه به در پیش بودن اربعین حسینی و افزایش سطح همکاری های اقتصادی ایران و عراق؛ آمریکا و عربستان با همکاری جریان های سیاسی داخل عراق برای حرکت های آشوبگرانه و تخریبی برنامه ریزی می کنند.

هانی زاده گفت: به نظر می رسد اقدامات برخی آشوبگران در بصره حرکتی کاملا حساب شده و از پیش طراحی شده است که هدف آن ایجاد جنگ شیعی ـ شیعی، مهاجرت شیعیان به سوی ایران و تحمیل جنگ داخلی و انتقال تدریجی قدرت به عوامل حزب بعث و طیف های مخالف جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: العبادی در دامن زدن به بحران ها و حوادث بی تقصیر نیست چرا که نتوانست به مطالبات بر حق مردم جنوب عراق پاسخ دهد.

تحلیلگر مسائل بین الملل اضافه کرد: ظاهر تظاهرات اهل بصره اعتراض به کاهش خدمات شهری اما در باطن ضربه زدن به وحدت و همبستگی دو ملت ایران و عراق است.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز گفت: برخی رسانه های معاند از مدت ها پیش برای تشویش اذهان عمومی مسأله بدبینی ملت ایران نسبت به عراق را آغاز کردند که نتیجه آن را در تظاهرات بصره می بینیم./9456/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات