۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۵۷۷۰۸۹
معاون فرهنگی دانشگاه علوم قرآن و حدیث مطرح کرد؛

ضرورت آسیب شناسی آیین­‌های تکریم اهل بیت

حجت‌الاسلام بیات گفت: اگر بدون توجه کافی آیین تکریم اهل‌بیت(ع) آسیب‌شناسی شود، همین آسیب‌شناسی نیز تبدیل به یک آسیب دیگری در این زمینه می‌شود.
حجت الاسلام حجت الله بیات کتاب «آیین­‌ها و آسیب‌­ها؛ ویژه آیین­‌های تکریم اهل بیت(ع)»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حجت‌الله بیات، معاون فرهنگی دانشگاه علوم قرآن و حدیث در همایش تبلیغ محرم که به معرفی و شرح کتاب «آیین ها و آسیب­های ویژه آیین­های تکریم اهل بیت(ع)» پرداخت و گفت: آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) در فرهنگ جامعه تأثیر بسیاری دارند، بنابراین باید شاخص‌ها و مرزهای تکریم اهل‌بیت(ع) مرز روشنی میان تکریم و توهین به اهل‌بیت(ع) روشن شود.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم قرآن و حدیث به بررسی معنا و مفهوم آیین پرداخت و گفت: آیین به معنای رسم و انجام کاری است که ما برای بزرگداشت و احترام به یک موجود و یا یک مسأله مقدس انجام می‌دهیم، به‌عنوان‌ مثال نماز و روزه دو آیین مهم در اسلام هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام ادیان دارای آیین‌های خاص هستند، گفت: تا باورها و عقاید دینی تبدیل به آیین نشوند نمی‌توان آن دین را به دیگران منتقل کرد؛ زیرا آیین‌ها سبب معرفی شدن ادیان به دیگران هستند.

حجت الاسلام بیات با بیان اینکه آیین تکریم اهل‌بیت‌(ع) رفتاری است که شیعیان به‌منظور احترام و تعظیم شأن ایشان انجام می‌دهند؛ گفت: آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) شامل تمام اعیاد، شهادت‌ها، وفات‌ها، نذورات، زیارت‌ها، توسلات و توجهات به اهل‌بیت(ع) می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر بدون توجه و دقت کافی آیین تکریم اهل‌بیت(ع) آسیب‌شناسی شود، همین آسیب‌شناسی نیز تبدیل به یک آسیب دیگری در این زمینه خواهد شد.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم قرآن و حدیث ابراز کرد: باورها، ارزش‌ها و هنجارها عناصر فرهنگی معنوی و نامحسوس است؛ اما نمادها و محصولات از عناصر فرهنگی مادی و محسوس هستند، همانند اینکه عقاید احکام و اخلاق در دین مبین اسلام عنصری معنوی و نامحسوس و سعی بین صفا و مروه یک نماد اسلامی است که مادی و محسوس است.

حجت الاسلام بیات به در ادامه سخنانش به بررسی رابطه فرهنگ با آیین‌ها پرداخت و افزود: رابطه فرهنگ با آیین‌ها به این گونه است که اگر باورها و ارزش‌ها اشتبا‌ه باشد نماد‌ها و محصولات فرهنگی نیز در مسیر نادرستی تولید خواهد شد.

استاد حوزه علیمه قم با تأکید بر اینکه در آیین ها و مراسم­های اهل بیت باید هنجارها و حدود الهی رعایت شود، بیان کرد: رعایت شاخص‌های قرآن و عترت در آیین تکریم اهل‌بیت(ع) مسأله بسیار مهمی است که باید مبلغان به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه عزاداری امام حسین(ع) سهم عمده‌ای در آیین تکریم اهل‌بیت(ع) دارد، ابراز کرد: مبلغان فرهنگ صحیح آیین تکریم اهل‌بیت(ع) در میان مردم آموزش دهند زیرا فرهنگ مسأله‌ای اکتسابی است و نیاز به آموزش و مرور زمان دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم قرآن و حدیث به برررسی شاخص‌های مشروعیت آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: تأمین‌کننده اهداف دینی بودن، همراهی با هنجارهای مشروع و مقبول، استواری محتوایی، هماهنگی با سیره صالحان و همچنین متناسب بودن با مصالح مسلمانان و مورد سوءاستفاده دشمنان قرار نگرفتن از شاخص‌های مشروعیت آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) است.

در این مراسم نیز از کتاب «آیین ها و آسیب های ویژه آیین های تکریم اهل بیت» نوشته حجت الله بیات رونمایی شد و انتشارات بوستان کتای این کتاب را با چهل درصد تخفیف در اختیار مبلغان قرار داده است./998/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات