۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۷۷۰۷۶
چندگانه عاشقی؛

یادداشت | عشق به رنگ فابریک

سرگشتگی و شوریدگی «اینستایی» غالبا به فراق می انجامد در این نوع از عشق، دلبر و دلداده دنبال بزک کردن خود هستند و در واقع ظاهرگرا خواهند شد.
اربعین حسینی در کربلای معلی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چهره‌نگاری عشق به رخ دلکش امید و آرامش درآمد. شیدایی همیشه رنگ خدایی دارد به همین خاطر، نسیم یاد خدا در جان عاشق، دائما در حال وزیدن است و در همان اول، آسودگی و دلخوشی را تقدیم روح و روان دلباخته میکند.

عشق قرآنی

وَ اَلَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّٰهِ، مومنان، دارنده ی شدیدترین علاقه به خدای خود است.(بقره آیه 165)

عشق که مخففِ علاقه شدید قلب و از صفات طراز اول مومنان می باشد شاهراه آن، چشم است و چشم ها رو باید شست جور دیگری باید عاشق شد تا قلب با دیدن هر شور و اشتیاقی به تاپ و تب نیوفتد بدان سبب که  دل داده، مرزشناس و از دیار میانه روی است در دریای عشق بی گدار به آب نمیزند، افسردگی ندارد درمانده نمی گردد و در فکر عمیق بی حاصل فرو نمی رود.

وادی مقدس

عشق وادی مقدس است که غالبا با محدوده شور و اشتیاق اشتباه گرفته می‌شود فرق این دو در این است: اول اینکه در عشق هر آنچه زمان پیش می رود علاقه شدت می یابد؛ اما شور با گذشت زمان، رو به زوال و خستگی و فراموشی می رود و در آخر پشیمان و درمانده، ذکر لبش می‌شود (ای کاش عاشق نمی‌شدم) خوب بیچاره حق دارد شور را عشق بدانند چرا که از راهش گذر نکرده است.

فرق دوم: عشق عفت است و شور شهوت، تا تخلیه گردد فرو کش می شود. 

تفاوت سوم: در عشق، فرد عاشق محکوم به نظم است عاشق انتظام زندگی دارد ولی شور در مملکت وجودی انسان هرج و مرج و بی قراری راه می اندازد . 

تفاوت آخر: شور بگونه ای تظاهر میکند که انگار هیچ ارتباطی با غرایز ندارد و معبود او فقط معشوق است که فقط با گذشت زمان پوچی آن آشکار می شود. 

انواع عشق 

عشق بیدارگر: عشق بیدارگر، رنگی فابریک خدایی دارد که هیچگونه عشقی یافت نمی‌شود چنین رنگی داشته باشد. شیدا و دلآرام در این مرحله دچار عشق خفته نمی‌گردد. در عشق بیدارگر می توان شخص را جهت رضای خدا دوست داشت.

الف.عشق رمانتیک: عشق بی شهوت که در آن گونه ی خاص دلبستگی و تعلق با ازدواج و بطور شاخص پس از تولد فرزند به وجود می آید. این دلبستگی مادام العمر میان زوج های بدون فرزند نیز مشاهده شده است.  
 
ب.عشق اینستاگرامی: نمی‌دانی او کیست و چه خصوصیاتی دارد! با این حال عاشق او می‌شوی؟ اگر بگویی در وصال  مشخص می‌شود در پاسخ می‌گویم لازمه این پیوند، ارتباط با نامحرم است که نفی شده رب العالمین و مورد نهی رحمة للعالمین قرار گرفته است. 

سرگشتگی و شوریدگی اینستایی غالبا به فراق می انجامد در این نوع از عشق، دلبر و دلداده دنبال بزک کردن خود هستند و در واقع ظاهرگرا خواهند شد و از ضابطه های ازدواج که همان داشتن اخلاق خوب و شناخت واقع بینانه از یکدیگر و... است غافل می مانند و همین امر سبب جدایی بعد از ازدواج می شود.

ت.عشق تک طرفه: در عشق یک طرفه، عاشق او را میخواد و معشوق ذره ای به عاشق فکر نمی کند در این عشق، عاشق حقیر شده خود را به آب و آتش میزند و در آخر به مطلوب خود نمی رسد سرانجام وقت خود و معشوق را تباه می سازد و چه بسا سرنوشت را به کام نیستی و مرگ بکشاند.

ی. عشق تکدی: عاشق از فرط نیاز به ارتباط در هر کوی و برزن با هر کس تمنای عشق دارد و عشق را از او گدایی میکند. 

اینگونه افراد درون آباد و با طراوتی ندارند و از نقص روان و کمبود محبت رنج می برند و برای جبران این خلأ، هر کس را در هر مکانی که ببینند زنگ عشق شان به صدا در میاد و به او را یادآور میکند این شخص همان نیمه گمشده توست و تو عاشق او هستی.

نام عشق قربانی کوته نظری 

زشت ترین پندار نسبت به عشق وقتی است که نامی از آن به میان آید و در ذهن فیلم هندی اکران شود به این معنا: متاسفانه برخی از مردم فکر می کنند عشق یعنی فردی عاشق جنس مخالف شده و در راه معشوقه از همه چیز خود گذشته و یا جان فشانی کرده است و در مقابل معشوقه تن نازی می کند و بعد از گذشت مدتی بیمار می شود و سپس می میرد و عاشق از درد فراق، تک و تنها سر به بیابان می گذارد و دیگر احدی او را نمی بیند و خبری از او بدست نمی آورد. 

در حالی که عشق در قله فراتر و فرازتر از چنین تفکر سخیفی می باشد عشقِ عاشق و معشوق جنسی در نازل ترین مرحله و کیفیت عشق و عاشقی است.

حکایت واقعی 

زینب(س) از دوره شیرخوارگی حسین دوست بود. آن هنگام که گریه کرد و در آغوش مادر و پدر آرام نمی گشت قنداقه را به حسین(ع) دادند و ایشان او را بغل گرفت آن وقت همه ی اهل بیت امام علی(ع) شاهد بودند زینب گریان در دست برادر خندان شد و هنگام عقدش با عبدالله بن جعفر رو به پدر کرد باباجان بگو زینب یک شرط دارد باید روزی یک بار برادرم حسین رو ببینم در هنگام وفات، دست روی سینه داشت گویی چیزی در آغوش دارد دستها رو که گشودند پیراهن خونی حسین(ع) را دیدند. عشق زینب به امام حسین(ع) ورژن اصلی عشق بیدارگر است.

این است عشق واقعی که بیدارت می کند و اگر مرده باشی زنده ات کند، راکد باشی جاری ات می کند، نشسته باشی بلندت کند، ماندگارت کند مثل عشق زینب و حسین.

عشق واقعی و حقیقی در سختی‌ها و بزنگاه ها مشخص می شود. پروردگارا ما را از کسانی قرار بده که به عشق بیدارگر رسیده اند./۹۱۸/ی۷۰۱/س

سید تقی نوری

ارسال نظرات