۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۷۷۰۵۲
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

حجت الاسلام عرفان از مبلغان نمونه کشور بود

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که مرحوم حجت الاسلام والمسلمین عرفان یکی از مبلغان نمونه در کشور بود، گفت: آن مرحوم زندگی بسیار معمولی و ساده ای داشت.
صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری امشب در مراسم ختم مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن عرفان شهرضایی که در مسجد اهل بیت(ع) قم برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «الذین یبلغون رسالات الله و لا یخشونه احدا الا الله و کفی بالله حسیباً» گفت: مرحوم حجت الاسلام والمسلمین عرفان از واعظان نافذ و مدرسان متدین و فاضل بود.

استاد حوزه علمیه قم به تبیین جایگاه تبلیغ از دیدگاه پیامبر اکرم(ص) پرداخت و اظهار داشت: حضرت(ص) در روایتی می فرمایند «می خواهید شما را از اصنافی آگاه کنم که نه از زمره انبیا و نه از زمره شهدا هستند، اما روز قیامت انبیا و شهدا به جایگاه آن ها غبطه می خورند؛ آنها کسانی هستند که بندگان را محبوب خداوند و خداوند را محبوب بندگان می کنند»؛ بی شک این دسته از افراد همان خطبا و وعاظ هستند که روز قیامت مورد غبطه اهل محشر قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: البته ناگفته نماند که «غبطه» برای انبیای الهی معنا ندارد و مراد اصلی از غبطه آن است که ایشان به هنگام مشاهده جایگاه خطبا و واعظان خوشحال می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به روایتی دیگر از رسول اکرم(ص) اهمیت کار مبلغان را این گونه توصیف کرد: حضرت(ص) در روایتی علمای امت خویش را دو دسته معرفی کرده اند که نخستین آن ها کسانی هستند که علم را برای خداوند و آخرت می آموزند و آن را بدون ریا به مردم می آموزند و این علم را با دنیا که از نظر قرآن کریم متاع قلیل است معاوضه نمی کنند و بخیل نیستند؛ شکی نیست که این روایت نیز شامل واعظان و خطیبان می شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس روایات، جنبندگان دریا و صحرا بر خطیبان و واعظان خالص و پاک نیت استغفار کرده و روز قیامت ایشان در حالی که آقا و شریف هستند به سوی خداوندگام بر می دارند.

وی خاطرنشان کرد: محضر حضرت آیت الله سبحانی بودم که ایشان تعبیری را که خودشان به صورت مستقیم از آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) درباره اهمیت تبلیغ شنیده بودند را برای مان نقل کردند؛ آن تعبیر این بود که «بهترین کار در عالم روحانیت رفتن به سوی مردم، اجابت دعوت آن ها، منبر رفتن و معارف را از بالای منبر به مردم گفتن است».

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری افزود: همچنین حضرت آیت الله سبحانی تعبیر امام خمینی(ره) درباره اهمیت تبلیغ را این گونه بیان کردند که «بهرین مورد صرف وجوهات شرعی این است که آن ها را به وعاظ و خطبا و منبری ها بدهیم تا بروند تبلیغ اسلام کنند».

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که مرحوم حجت الاسلام والمسلمین عرفان یکی از مبلغان نمونه در کشور بود، ابراز داشت: ایشان زندگی بسیار معمولی و ساده ای داشت و از دیگر اخلاقیاتشان می توان به انسان دوست بودن، خدمت کردن به مردم محروم، اهل صله ارحام بودن، متواضع بودن و علمیت بالا اشاره کرد؛ ایشان مدرس سطوح عالی حوزه بوده و می توان گفت از نوابغ ادبیات به شمار می رفتند.

وی با بیان این که مرحوم حجت الاسلام والمسلمین عرفان یکی از مصادیق مرگ خوب را برای واعظان، مرگ در حال سخنرانی می دانست، ابراز داشت: ایشان با همه وجود از خداوند خواسته بودند تا مرگی اینچنینی نصیب اش شود و دست آخر م همین گونه شد و ایشان در روز مباهله در حالی که در مسجد جامع کرمان در حال سخنرانی و تبلیغ دین بودند، دار فانی را وداع گفتند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری یادآور شد: مشی و رفتار مرحوم حجت الاسلام والمسلمین عرفان این را می رساند که ایشان نه تنها یک عارف، بلکه مظهر عرفان بود./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات