۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۷۶۹۵۴

ابراز نگرانی «عمار حکیم» نسبت به وقایع اخیر بصره

رییس حزب حمت عراق از تظاهرات مردم بصره در اعتراض به اوضاع معیشتی خود، اظهار نگرانی کرد
عمار حکیم

به گزارش خبرگزاری رسا، دفتر اطلاع رسانی حکمت ملی عراق در گزارشی اعلام کرد که «سید عمار حکیم» رهبر این جریان حکمت ملی طی بیانیه‌ای از نگرانی شدید خود در رابطه با وقایع اخیر استان بصره گفته است.

وی در این بیانیه آورده است: با نگرانی عمیق رخدادهای تأسف بار استان بصره را دنبال می‌کنیم. جریان حکمت ملی همگان را به ضرورت مهار هر چه سریع‌تر این بحران دعوت می‌کند و نسبت به گسترش دامنه تظاهرات به نحوی که امنیت و ثبات بصره را به مخاطره اندازد، هشدار می‌دهد.

رهبر جریان حکمت ملی در این خصوص چند نکته را حائز اهمیت دانسته است:

۱. بکارگیری سلاح علیه تظاهرات‌کنندگان محکوم و مردود است.

۲. باید میان طرفداران تظاهرات مسالمت‌آمیز و عناصر نفوذی که سعی در به انحراف کشاندن تظاهرات دارند، تمییز قائل شد تا از شکل‌گیری وضعیت مخاطره‌آمیز جلوگیری شود.

۳. باید در سریع‌ترین زمان ممکن تحقیقاتی در خصوص عاملان رخدادهای اخیر که موجب کشته و زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی شد، انجام گیرد.

۴. از همه گروه‌های دینی، رسمی، فرهنگی، دانشگاهی و رسانه‌ای خواستاریم تا در راستای پر کردن شکاف به وجود آمده و صیانت از یکپارچگی ملت عراق تلاش کنند تا مبادا این استان به وادی کشیده شود که سرانجام خوشی ندارد.

۵. دولت مرکزی با تمام دستگاه‌های زیرمجموعه خود برای پاسخگویی به ندای شهروندان بصره، با به‌کارگیری تمام روش‌های موجود و در سریع‌ترین زمان ممکن پای در میدان عمل گذارد.

۶. جریان حکمت ملی بر حق بودن تظاهرات مسالمت‌آمیز جهت احقاق حقوق مشروع را در کنار محافظت از اموال عمومی و خصوصی مورد تأیید قرار می‌دهد. همچنین نیروهای امنیتی باید از جان تظاهرات‌کنندگان محافظت کنند.

در پایان این بیانیه تاکید شده است: در برهه زمانی حساس کنونی از جناح‌ها و شخصیت‌های سیاسی خواستاریم تا منافع ملی و امنیت ملت عراق را در ارجحیت قرار دهند و روند تشکیل دولت را تسریع دهند که مسؤولیت ارائه خدمات به شهروندان را بر عهده خواهد داشت.

ادامه اعتراضات در بصره/ ۹ کشته و ۱۰۴ زخمی

کمیسیون حقوق بشر عراق آمار آسیب های مردمی در استان بصره را ۹ کشته و ۱۰۴ زخمی اعلام کرد که ۱۱ نفر از مجروحان از نیروهای امنیتی هستند.

این کمیته همچنین در بیانیه روز پنجشنبه خود نسبت به افزایش خشونت در اعتراضات مردمی استان بصره که با هدف رسیدن به حقوق به حق مردم انجام می شود، ابراز نگرانی کرد.

«مهدی التمیمی» رییس کمیته حقوق بشر استان بصره نیز گفت: اعتراضات مردمی روز گذشته بصره یک کشته و  ۲۵ زخمی بر جای گذاشت که آسیب برخی از آنها جدی و خطرناک است.

التمیمی همچنین افزود: دولت باید یک راهکار جدی برای حل مشکلات بصره اتخاذ کند و با قاتلان و آسیب زنندگان به معترضین برخورد کند.

به آتش کشیده شدن چندین ساختمان دولتی و بستن موقت چند جاده اصلی و فرعی از جمله جاده بصره - العماره (استان میسان) از جمله اتفاقات بصره در جریان اعتراضات روز چهارشنبه گزارش شده است.

ادامه اعتراضات در بصره/ ۹ کشته و ۱۰۴ زخمی

فرماندهی عملیات بصره امروز منع آمد و شد در استان بصره اعلام کرد.

در بیانیه فرماندهی عملیات بصره آمده است که این منع آمد و شد از امروز آغاز می شود و تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. در این بیانیه از شهروندان عراقی خواسته شده است همکاری های لازم را با نیروهای امنیتی انجام دهند.

تظاهرات ساکنان استان بصره عراق در اعتراض به اوضاع بد خدمات رسانی طی روزهای اخیر تشدید شد و معترضان در واکنش به کشته و زخمی شدن شماری از معترضین، ساختمان استانداری را به آتش کشیدند.

اعتراضات خشونت بار در بصره در جنوب عراق در حالی وارد سومین روز خود می شود که بر اساس یک آمار رسمی تاکنون ۹ کشته و ۱۰۴ مجروح بر جای گذاشته است./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

منبع: مهر

ارسال نظرات