۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۷۶۸۲۴
یادداشتک؛

جای خالی "ساماندهی" در یک "سازمان"

در برخی موارد شاهد هستیم که مدیران محترم سازمان تبلیغات کارهای دیگری هم دارند که گویا برایشان اهمیت بیشتری دارد و مسؤلیتشان را تحت تأثیر قرار می دهد.
تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی، محمد قمی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، فلسفه وجودی سازمان تبلیغات اسلامی کاملا روشن و گویاست، سازمانی که عهده دار ترویج مبانی اسلامی در عصر انقلاب اسلامی است. در این میان یکی از وظایف مهم آن، ارتباط وثیق با مبلغان و تربیت یافتگان حوزه علمیه است و به کارگیری آنان در پیشبرد اهداف تبلیغی خود.

سازماندهی و اعزام مبلغ در سراسر کشور بویژه مناطق محروم با همکاری روحانیت و مردم، از جمله وظایف بیست گانه این نهاد است.

آیا سازمان در انجام این وظیفه موفق بوده است؟ پاسخ این سؤال را باید از زبان طلاب و روحانیون درگیر با تبلیغ شنید.

هر طلبه در ایام مناسبتی ، یعنی ماه مبارک رمضان، ماه محرم و صفر و ایام فاطمیه و در برخی موارد دیگر با سازمان تبلیغات به عنوان متولی فراهم سازی زمینه تبلیغ و پذیرش مبلغین سر و کار دارد اما آیا طلاب از این مواجهه رضایت دارند؟ آیا مسؤلین استانی و شهرستانی از عهده این مسئله بر می آیند؟

با یک برآورد اجمالی باید گفت که پاسخ منفی است و با معضل برنامه ریزی جدی در این نهاد مواجه هستیم.

یادم هست که چند سال قبل در گفتگو با یکی از افراد مشغول به کار در اداره تبلیغات یکی از شهرها به او گفتم مردم تا قبل از تشکیل سازمان تبلیغات مجالس روضه برپا می کردند اما سازمان تشکیل شده تا این مراسم ها را هدایت و نظارت و سازماندهی کند پس این توجیه که مردم برای درخواست مبلغ به ما مراجعه نمی کنند یا برخی توجیهات دیگر به هیچ وجه قابل قبول نیست.

از همه بخش های کشور اطلاع دقیق وجود ندارد اما می توان ادعا کرد بیشتر ادارات استانی و شهرستانی شناسنامه جامع از مناطق تبلیغی و مبلغان ندارند و در برخی موارد عملا خود مردم عهده دار یافتن مبلغ هستند و کاری هم با سازمان ندارند و این به شدت برای این نهاد نامناسب است که مردم بدون توجه و بدون اطلاع سازمان خودشان دست به کار می شوند و کارشان را به پیش می برند. وقتی سازمان از عهده اداره یک مبلغ در مدت زمان کوتاه برنیاید چگونه انتظار می رود طلاب به شهرها و روستاها هجرت کنند و مشغول به تبلیغ شوند.

همیشه در ایام نزدیک به مناسبت های تبلیغی ، طلاب با مشکل فراهم نبودن زمینه تبلیغ مواجه هستند و گاهی تا یک روز مانده به شروع دوره تبلیغی یا حتی بیشتر در انتظار می مانند و در موارد متعدد هم راه به جایی نمی برند.

بیان همه مشکلات در این مجال نه ممکن و نه شایسته است اما چند مشکل در سازمان وجود دارد که باید اصلاح شود.

یک: مسؤولان اعزام مبلغ در برخی ادارات طلبه نیستند و گاهی رفتار و گفتاری دارند که موجب دلسردی و حتی بی احترامی به مبلغ می شود. باید مدیریت جدید در این مورد تدبیری کنند.

دو: مسؤولان ادارت باید از طلبه هایی انتخاب شوند که با موضوع تبلیغ به طور عملی آشنا باشند و حداقل در طول ده سال گذشته در روستاها و شهرهای کشور به امر تبلیغ اشتغال داشته باشند.

سه : در برخی موارد شاهد هستیم که مدیران محترم کارهای دیگری هم دارند که گویا برایشان اهمیت بیشتری دارد و مسؤلیت‌شان را تحت تأثیر قرار می دهد.

چهار: انتخاب مدیران جوان و دارای انگیزه و تحرک قوی یک ضرورت جدی است که بی تردید جناب حجت الاسلام والمسلمین قمی و هیأت امنای محترم در دستور کار قرار قرار داده اند./۹۱۸/پ۲۰۰/س

محمدهادی سمتی

ارسال نظرات