۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۵۷۶۵۶۰

گزارشی از دوره تخصصی «مدیریت مسجد»

دوره تخصصی مدیریت مسجد با هدف افزایش دانش مدیریتی ائمه جماعات استان تهران و بهبود فضای مساجد در حال برگزاری است.
دوره تخصصی مدیریت مسجد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه طرح‌های آموزشی خود برای ائمه جماعات و دیگر ارکان مسجد، مجموعه‌ دانش مدیریتی تبیین شده به صورت تجمیعی، نظام‌مند و یکپارچه برای ائمه جماعات استان تهران را در نظر گرفته است. 

بر همین اساس دوره‌ای به نام «دوره تخصصی مدیریت مسجد» از سوی این مرکز طراحی شد تا در ذیل آن با هدف؛ تذکر، تعلم، سازماندهی، سجنش و ارزیابی و همچنین تکریم بتوان اهداف مرکز رسیدگی به امور مساجد که مبتنی بر منویات رهبرمعظم انقلاب است را پیش ببرد. این دوره که در مرداد ماه گذشته کار خود را آغاز کرد هم اکنون نیز در اردوگاه دانشگاه امام صادق(ع) شهرستان دماوند، در حال برگزاری است.

جامعه هدف
براساس این گزارش؛ جامعه هدف دوره تخصصی مدیریت مسجد، که برای یک هزار و ۵۰۰ نفر از ائمه جماعات استان تهران برنامه‌ریزی شده است، امامان جماعت جوان (کمتر از ۴۰ سال)، ائمه جماعاتی که در سال جاری حکم آن‌ها تمدید می‌شود و همچنین امامان جماعت مساجد محوری و اصلی، است.

مدت زمان دوره ها
بنا بر این گزارش، در هر مرحله از «دوره تخصصی مدیریت مسجد»، قریب به ۱۵۰ نفر پذیرش ‌شدند و تعداد کل دوره‌ها نیز ۱۰ مرحله دو روزه است. در طی این دوره هجده ناحیه مرکز رسیدگی به امور مساجد به صورت تک ناحیه ای و یا چند ناحیه‌ای با توجه به تعداد ائمه جماعات هر ناحیه شرکت داشتند.

کیفیت کلاس‌ها و سطح اساتید دوه 
خط و محور اصلی دوره‌ها ذیل موضوع «برنامه‌ریزی» تعریف شده است. ائمه جماعات نیز در سه کلاس با عناوین «اصول برنامه‌ریزی»، «مسأله شناسی و رصد» و «خلاقیت و برنامه‌ریزی» با محتوای از پیش تعیین شده برای آن ها آشنا می‌شوند.

بدون شک یک مدیر خلاق با ایده‌های نو می‌تواند در کار خود موفق‌تر باشد. دقیقا همین نوع نگاه را نیز می‌توان به فضای مسجد تعمیم داد و در بحث‌های مدیریتی آن به کار گرفت. لذا کلاس های مذکور در درجه اول مهارت مدیریت را در ائمه جماعات افزایش داده و باعث می‌شوند تجارب خود را به صورت متمرکز و هدفمند بیشتر از پیش دنبال کنند.

مواجهه ائمه جماعات با موضوعاتی چون وقف، رقبات و مسائل مالی و حقوقی، باعث شد تا کلاس‌هایی چون «مسأله شناسی و رصد» و «آشنایی با امور حسابرسی و مالی» در این دروه از جایگاه ویژه ای برخوردار باشند تا ائمه جماعات در کسوت یک روحانی در برخورد با این مسائل بتوانند از مقرات مرکز رسیدگی به امور مساجد استفاده کنند تا در چنین مسائلی، لطمه‌ای به شأن روحانیت وارد نشود.

همچنین استقرار «خلاقیت و برنامه‌ریزی» و «نظام فرهنگی نظارت» از جمله کلاس‌هایی هستند که در راستای برنامه ریزی دقیق فرهنگی و اجرای آنها به نحو احسن در مساجد برای ادامه جماعات دوره تدریس می‌شود. طرح‌های چون پیوند مسجد و مدرسه، مسجد و خانواده، مسجد و بانوان و طرح‌های ابتکاری دیگر که از سوی ائمه جماعات در مسجد پیگیری و اجرا می‌شوند، نیازمند یک برنامه‌ریزی و چشم انداز دقیق دارند که در کلاس‌های مذکور به آن پرداخته می‌شود.

ارزیابی ایده های و توانایی در برنامه ریزی
بر اساس این گزارش، در حاشیه این دوره‌ها، کاربرگ‌هایی در اختیار ائمه جماعات قرار می‌گیرد تا بر اساس آن‌ها بتوانند به صورت تمرینی اقدام به برنامه‌نویسی در سال جاری و برای مساجد متبوع خود کنند. در انتهای هر دوره نیز، تمامی کاربرگ‌های تجمیع شده، مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته و از منتخبین تجلیل به عمل می‌آید.

برای انتقال ایده و تجرببه افراد برگزیده در پایان هر مرحله، در مراسم اختتامیه و در حضور ائمه جماعات آن مرحله، مطالب کاربرگ های خود را که ایده و برنامه آنها برای مساجدشان است، ارائه می‌شود.

داوری نیز با حضور مدیران نواحی و معاونین مرکز رسیدگی به امور مساجد صورت می‌گیرد و بر اساس برنامه آینده است و نه گزارش آنچه در مسجد انجام شده است.

کلاس اخلاق
تداوم در یادگیری و مرور مباحث اخلاقی و مذهبی، لازمه طلبگی و معلمی است، لذا در طول این دوره ها از اساتید بزرگ اخلاق استفاده شد تا در کنار همه کلاس‌ها، یادآور این مطلب باشد که؛ اخلاق مهمترین مولفه امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی مسجد است. در همین راستا از محضر حضرات آیات صفایی بوشهری، شب زنده‌دار، حسینی همدانی، صدیقی و دیگر اساتید برجسته حوزوی برای ارائه درس اخلاق استفاده شد که با حضور ایشان، فضایی معنوی و مطلوب برای ائمه جماعات در طول دوره فراهم شد.

بصیرت سیاسی 
لزوم بصیرت افزایی و همچنین ارتقای سطح دانش سیاسی ائمه جماعات، یکی از دغدغه های اصلی این دوره است، تا ائمه جماعات در مواجهه با مسائل سیاسی، بتوانند دشمنان و فتنه گران را شناخته و مصداق« تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» باشند. از همین جهت کلاس هایی به منظور افزایش بصیرت سیاسی برای ائمه جماعات در نظر گرفته شد، که توسط چهره های سیاسی و انقلابی به آنها ارائه شد.

بنابر این گزارش، اساتیدی همچمون حجج اسلام مهدی طائب، آقایی، مصلحی و صفار هرندی و تنی چند از افراد برجسته حوزه سیاسی ائمه جماعات را با مسائل روز و همچنین آگاهی از فتنه‌های پیش‌رو آگاه می‌کنند.

گفتنی است دوره مذکور از تاریخ ۱۷ مرداد ماه سال جاری آغاز و تا ۱۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت./۸۵۶/
پ202/ب1

ارسال نظرات