۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۵۷۶۵۳۴
معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد؛

جنگ روانی و اقتصادی دشمن با هدف از بین بردن سرمایه اجتماعی

حجت‌الاسلام‌ کاویانی با تأکید بر این که دشمن سال‌ها است که سرمایه‌اجتماعی ما را نشانه گرفته است، گفت: دشمن با ایجاد جنگ روانی و اقتصادی در صدد کاهش و در نهایت از بین بردن سرمایه اجتماعی است.
حجت الاسلام کاویانی

حجت‌الاسلام‌ محمدحسن کاویانی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که مشکل اقتصادی که امروز در کشور وجود دارد یک فرایند چند مجهولی است، اظهار داشت: مشکلات امروز جامعه یک مسأله بسیط است، از این رو از ناحیه‌های مختلفی باید به آن توجه شود.

وی افزود: کمبود منابع و استفاده ناصحیح از منابع موجود، بالا رفتن حجم مصرف و تغییر بی‌رویه سبک زندگی در جامعه، تحرکات و شیطنت‌های خارجی، فقدان باور به توانمندی‌های داخلی و رویکرد تکیه به بیرون از جمله عواملی است که امروزه کشور را دچار مشکلات اقتصادی و معیشتی کرده است.

رویکرد اقتصادی کشور باید بر اساس مقاومت شکل گیرد

حجت‌الاسلام‌ کاویانی خاطرنشان کرد: بی‌تردید آنچه به عنوان عوامل بروز مشکلات اقتصادی در کشور نام برده شده، همه به سبب عمل نشدن درست و عدم توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نشأت گرفته است.

وی با تأکید بر این که باید باور کنیم که دشمنان نظام اسلامی ایران از هر ابزاری برای ضربه زدن به نظام استفاده خواهند کرد، ابراز داشت: طبیعی است که در چنین شرایطی باید نظام اقتصادی کشور با رویکرد مقاومت شکل گرفته و همه ارکان کشور در این جنگ مشارکت داشته باشند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر ضرورت اجرای اقتصادی مقاومتی‌، تصریح کرد: راهکار اولیه در مواجهه با بحران و نخستین اقدام در جنگ، مقاومت است و حرکت‌های بعدی نیز باید بر اساس کیفیت شکل‌گیری مقاومت تعریف شود.

وی عنوان کرد: تفاوت‌های بسیاری میان اقتصاد ریاضتی و اقتصاد مقاومتی وجود دارد. چرا که در اقتصاد ریاضتی اساساً منابعی وجود ندارد. خانواده‌ای که پول خود را از دست داده است، دیگر هیچ منبعی برای اداره زندگی ندارند، از این رو باید هزینه‌های خود را کاهش داده و دست به ریاضت اقتصادی می‌زند.

حجت‌الاسلام‌ کاویانی ادامه داد: در مقابل اقتصاد مقاومتی به جامعه‌ای مربوط می‌شود که منابع دارد و در مواجهه با مشکلات اقتصادی باید منابع خود را حفظ کرده و آن را به موقع مصرف کند.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از لحاظ منابع غنی و سرشار است،‌ خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما مدیریت نشدن منابعی است که در اختیارمان قرار دارد. اقتصاد مقاومتی در وهله نخست می‌تواند منابع را شناسایی کرده و سپس آن را به شکل صحیحی مدیریت کند.

دشمن  سرمایه اجتماعی ما را نشانه گرفته است

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به این که می‌توان پذیرفت که روحیه صبر و مقاومت جامعه در برابر مشکلات اقتصادی، نسبت به هشت سال جنگ تحمیلی کمرنگ‌تر شده است، گفت:‌ سرمایه‌ اجتماعی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های یک جامعه به شمار می‌آید که ارزش‌های مشترک، اعتماد متقابل و مشارکت عمومی و مردمی سه ضلع آن است.

وی افزود: هر سه ضلع سرمایه اجتماعی در هشت سال جنگ تحمیلی وجود داشت. مردم به آرمان‌ها و ارزش‌ها باور داشته و پایبند بودند، اعتماد وسیعی بین حاکمیت و مردم و بین مردم با مردم وجود داشت و مشارکت فراوانی در کشور حکم‌فراما بود. مردم نه تنها مال، بلکه از جان خود برای کشور می‌گذشتند.

حجت‌الاسلام‌ کاویانی با تأکید بر این که دشمن سال‌ها است که سرمایه‌اجتماعی ما را نشانه گرفته است، اظهار داشت: دشمن با ایجاد جنگ روانی و اقتصادی در صدد کاهش و در نهایت از بین بردن سرمایه اجتماعی است.

وی ابراز داشت: سرمایه‌ اجتماعی کشور ایران نتایجی همچون انقلاب را به بار آورد و مقاومت هشت ساله دفاع مقدس را رقم زد. دشمن از ارزش چنین سرمایه‌ای آگاه است، از این رو در هر برهه‌ای از تاریخ، مهم‌ترین بُعد از هجمه‌های دشمن متوجه سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: متأسفانه عملکرد سال‌های گذشته دشمنان و برخی از دوستان نادان منجر به تضعیف سرمایه اجتماعی در کشور شده است اما با این حال مردم با همه کمبود‌ها در موقعیت‌های دشوار ثابت کرده‌اند که همواره همراه نظام هستند.

وی با بیان این که تضعیف مبانی و ارکان سرمایه اجتماعی مهم‌ترین علت پیشامد‌های امروز جامعه ما است که باید نسبت به آن توجه شود، بیان داشت: مشکلات به وجود آمده در سرمایه اجتماعی باید به سرعت ترمیم و بازسازی شود. چرا که اگر چنین سرمایه‌ای از دست رود، هیچ دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود./878/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات