۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۷۶۲۰۸

کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر» رونمایی شد

کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل‌سنت» با حضور رجبی‌دوانی و آیت‌الله شاه‌آبادی رونمایی شد.
کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر»

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «احتجاجات و مناشدات به حدیث غدیر از کتب شیعه و اهل‌سنت» اثر حجت‌الاسلام رضا رفیعی محقق و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث  در آستانه عید سعید غدیر با حضور آیت‌الله سعید شاه‌آبادی رئیس موسسه غدیرشناسی، محمدحسین رجبی‌دوانی محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، حجت‌الاسلام رضا رفیعی مؤلف اثر و حجت‌الاسلام مجیدرضا فولادی مدیرکل انتشارات و امور فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

این کتاب به همت مؤسسه فرهنگی هنری صبح صادق چاپ و روانه بازار کتاب شده است. وجود متن عربی در کنار متن فارسی، برای رجوع محقّقین و اتقان کتاب؛ وجود اِعراب در متن عربی که باعث تلفّظ صحیح کلمات خواهد شد؛ وجود متن روان فارسی جهت استفاده فارسی زبانان، از دیگر ویژگیهای این کتاب است.

گفتنی است مرحوم آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی دبیرکل فقید بنیاد بین‌المللی غدیر در زمان انتشار نسخه نخست این کتاب، بر این اثر تقریظی نوشته است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

بزرگ‌ترین هدایتگر الهی که به عنوان خاتم رسولان و آورنده آخرین شریعت برای بندگان خداوند پا به عرصه دنیا گذاشتند، رسول خدا (ص) بودند که نهال اسلام و دین کامل را در میان کاشتند. از آن پس باید این نهال با آبیاری و مراقبت به شجره ای تنومند تبدیل می‌شد تا در نهایت بر تمام ادیان غلبه کند. تحقق این امر مستلزم این بود که پس از رسول خدا (ص) افراد برگزیده از سوی خدواند جانشین ایشان شوند لذا ایشان در طول حیات پر برکت خود در صحنه‌های مختلف به معرفی این افراد پرداختند و در این راه، زحمات زیادی را متحمل شدند.

یکی از بارزترین مصادیق این صحنه‌ها، ماجرای غدیر خم است که حضرت در خلال آن، امیر مومنان علی (ع) را به عنوان امام و ولیّ و خلیفه خویش منصوب کردند، اما در کمال تأسف با رحلت رسول خدا (ص) بر سر جانشینی ایشان اختلاف به وجود آمد و از همان زمان ماجرای غدیر خم به عنوان مهم‌ترین دلیل شیعیان برای جانشینی امیر مومنان علی (ع) مطرح شد و احتجاجات و مناشدات بسیاری میان بزرگان در این زمینه صورت گرفت که بررسی و مطالعه آنها می‌تواند باعث از بین رفتن اختلاف و روشن شدن حقیقت شود. «احتجاج» در لغت به معنای اتمام حجت با دیگری و «مناشده» به معنای سوگند دادن دیگری برای بیان حقیقت است و این دو مقوله از بارزترین شاخصه‌ها برای روشن شدن معنای ولایت در روز غدیر خم است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات