۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۷۶۱۹۶

انحراف افکار عمومی با فنون تبلیغاتی

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالات نمایندگان مجلس، همان رویه گذشته سخنرانیهای خود را در پیش گرفت و با شعار وکلمات پر زرق وبرق به افکار عمومی پاسخ داد.
روحانی در مجلس

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رئیس جمهور در پاسخ به سئوالات فنی وصریح نمایندگان مجلس، همان رویه گذشته، ثابت وفاش شده سخنرانیها وصحبتهای خود از تبلیغات انتخاباتی 92 تا کنون را در پیش گرفت وبه جای جواب صریح وروشن برای پاسخگویی به عملکرد خود از تکنیکهای تبلیغاتی ، با شعار وکلمات پر زرق وبرق به افکار عمومی پاسخ داد.

به نظر می رسد رئیس جمهور بیشتر از اینکه از تیم اقتصادی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان مجلس، کمک گرفته باشد، تیم تبلیغاتی و رسانه ای ایشان، متن پاسخگویی ایشان را آماده کرده باشند.

رئیس دولت یازدهم ودوازدهم در تمام مدت وقت قانونی خود، با چهار تکنیک عمده تبلیغاتی ۱. کانال انحرافی ۲. فن ادعای آشکار ۳. کلمات  پر زرق وبرق ۴. حسن تعبیر و با به کارگیری پهنه لغوی زبان ، جملات وکلماتی را بیان می کرد که حداکثر موج آفرینی را داشته باشد و با تاثیر این جملات،مخاطبان و افکار عمومی را در حالتی احساسی و اقناع از سخنان، قرار دهد.

کانال انحرافی

کانال انحرافی تکنیکی تبلیغاتی برای انحراف افکار عمومی از مساله اصلی و پرداختن به موضوعات حاشیه ای است تا ذهن مخاطب را از هدف اصلی دور نماید.

۱/۱ در حالی که هیچ یک از مسئولین،رسانه ها، احزاب ، گروه ها و یا حتی مردم،  نقلی حاکی از اختلاف و شکاف بین مجلس دهم و دولت دوازدهم نداشته اند و کلیت مجلس و دولت را همسو می دانند، رئیس محترم جمهور در جملاتی با بار روانی مثبت به مخاطب القاء می کرد که سوالات نمایندگان ملت ،ناشی از شکاف میان مجلس و دولت است و راه برون رفت از مشکلات وحدت میان مجلس و دولت است.

مگر میان مجلس و دولت شکاف است که ایشان بیان می دارد: دشمنان و دوستان فکر نکنند امروز آغاز شکاف بین دولت و مجلس است و یا در جایی دیگر اظهار داشت: اشکالی ندارد مخالف دولت باشید، اما وحدت داشته باشیم.
رئیس دولت در بخش دیگری گفت: راه من، راه اعتدال است، با تندروی به جایی نمی رسیم. آیا سئوال نمایندگان ملت که اتفاقاً، سئوال کنندگان ازهمه جناح های مجلس بودند، خلاف اعتدال است؟

در صورتی که سئوال نمایندگان مجلس و پاسخگویی رئیس جمهورعین اعتدال و نص صریح قانون می‌باشد.

۱/۲ آقای حسن روحانی بدون اشاره به ضعف ساختاری و عملکرد تیم اقتصادی خود برای ریشه بروز مشکلات اقتصادی آدرس غلط می دهد و در این  رابطه گفت: ۵ دی ماه سال 96 بود که مردم ناگهان دیدند که عده ای در خیابان شعار می دهند و شعارها کم کم تبدیل به شعار های هنجار شکنانه ای وغیر قابل قبولی برای همه مردم شد. مردم دچار حیرت شدند ودرست که مردم در راهپیمایی ها پاسخ قاطع دادند اما در عین حال این حادثه، حادثه کم نظیری بود، دی ماه آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر خرداد ماه اعلام کند من در برجام نمی‌مانم مگر آنکه اروپا با من در موضوع موشک ایران همراه شود.

۱/۳ آقای رئیس جهور با پرداختن به وقایع فیضیه درصورتیکه ارتباطی به سئوالات نمایندگان نداشت، در اظهاری عجیب از تهدید به ترور خود سخن می گوید: من اگر تهدید شوم به ترور، مهم نیست،چه شد که عده ای هوس کردند رئیس جمهور مملکت را به ترور تهدید کنند؟

با اینکه بسیاری از شخصیتها وگروهها ، بخشهایی از وقایع فیضیه را محکوم کرده اند و حتی شعار آن طلبه پلاکارد به دست، گویای تهدید به ترور رئیس جمهور نمی باشد، رییس دولت موضوعی حاشیه ای را برای انحراف افکار عمومی از مساله اصلی مطرح می کند.

فن ادعای آشکار

بعضی وقت ها پیامهای تبلیغاتی ، مستقیم و با سند و مدرک آشکار ، ادعایی قابل آزمایش را مطرح  می‌کنند برای اینکه توجه شما را به خود جلب کند، به طور مثال سازنده ی یک قوطی محتوی ماده ای غذایی وقتی که اجزا و عناصر سازنده آن را با میزان دقیق و در صد روی محصول خود مشخص می کند، به واقع دارد با این روش شما رو قانع می کند؛ اما آیا این برای شما امکان پذیر است که آن محصول را به آزمایشگاه مخصوص ببرید و درستی و نادرستی آن اجزاء و درصد ها رو مشخص کنید؟

جناب آقای رئیس جمهور آمارهایی از رونق اقتصادی و اشتغال بیان کرد که به قول آقای ذوالنور، نماینده مردم قم ، نمودی در زندگی مردم نداشته است. آقای ذوالنور در این باره گفت: آقای رئیس جمهور!مگر با حلوا حلوا دهن مردم شیرین می شود؟ با آمار های این چنین که مردم خیالشان راحت نمی شود مردم نان گندم خوردند و نمی شود ما مطالب را اینگونه بیان کنیم.

آمار های رئیس جمهور با ادعای آشکار که برای افکار عمومی قابل آزمایش نیست به شرح  ذیل است:

چرا حرکت ما در طول ۴ الی ۵ سال، همه چیز رو به تحوّل بود، همه آمارها وجود دارد.

چطور توانستیم از 25 میلیارد دلار قاچاق توانستیم برسیم به 5/12 میلیارد دلار در مدت 5/4 سال

قاچاق ]گازوئیل[ از 8/7 میلیارد به نیم میلیارد در سال 95 رسید.

با 278 بانک رابطه کارگزاری داریم.

هزاران حواله رد و بدل می شود.

اشتغال خالص ما دو میلیون و 700 هزار نفر است.

برای اولین بار در بهار 97 بیش از داوطلب کار، کار ایجاد کردیم.

711 هزار نفر جویای کار بودند که 756 هزار کار ایجاد شد.

رقم بیکاری ما1/12 درصد است.

رقم بیکاری ما 22 درصد بود.

از سال 93 رشد اقتصادی داشتیم و 9 فصل پیاپی، رشد اقتصادی را پشت سر گذاشتیم.

حقوق کارگر، دو برابر نشد؟ 

آیا مستمری ۳ الی ۴ برابری در برخی مواقع به 4 برابر افزایش ندادیم؟

دستاوردهایی در برجام داشتیم که از بین نمی‌رود.

کلمات پر زرق و برق

کلمات و اصطحالاتی که راجع به آنها در جامعه اتفاق نظر وجود دارد. اینگونه کلمات به اصطلاح پرفضیلت است، مثل: تمدن، مردم‌سالاری، حقوق بشر، آزادی، زیبایی، عشق تا مخاطبان نسبت به پذیرش آن پیام بیشتر قانع شوند.

رئیس جمهور در سخنان خود همچون گذشته از کلمات پر فضیلت و امید بخش استفاده کرد تا  مخاطب آن پیامها را بپذیرد، بدون آنکه ادعای آنها را برای دستیابی به معانی آن کلمات مورد آزمایش قرار دهد.

چه شده است که مردم باید از آینده زندگی در کشور خود نگران باشند.

مردم باید باورکنند مشکلات این چند ماه زودگذر است.

ما نخواهیم گذاشت توطئه های آمریکا پیروز شود.

باید کمک کنیم به تولید داخلی و خدمات با کیفیت

اگر دولت یازدهم ودوازدهم مثل نهم ودهم کار میکرد، رقم بیکاری ما 22 درصد بود

تنها دولتی هستیم که با رشد منفی سر کار آمدیم

تلاش من این بوده که بهترین ها رو جمع کنم

درمان موقت دردی را دوا نمی کند، درمان دائم می خواهیم

حسن تعبیر

در حالیکه که کارخانه ها وکارگاه های ما یکی یکی در حال تعطیلی هستند، گرانی در تمامی اقلام محسوس است، قدرت خرید مردم  به شدت کاهش یافته و در خانواده و اطرافیان خود افراد بیکارو جویای کار میبینیم، رئیس جمهور با تکنیک تبلیغاتی حسن تعبیر تلاش داشت تا با خوشایند سازی کلمات نامطلوب، ذهن مخاطب را به خود نزدیک کند.

این فن در واقع ، جایگزین کردن کلمات مطلوب به جای اصطلاحات وموضوعات نا خوشایند است تا مخاطب نسبت به آن پذیرش بیشتری داشته باشد.

تحریم تسلیحاتی کشور را تقلیل دادیم به 5 سال، که 2.5 سال دیگر تمام می شود، در زمینه اقتصادی هم گشایش هایی هم حاصل شد.

کشوری که در مسیر آرام حرکت می کرد و امید در منطقه خلیج فارس وهمان ایام انتخابات بود حماسه بزرگ را آفریدند و ضربه بزرگی به ترامپ وکشور های اطرافش زدند ، چرا یک مرتبه تغییر کرد؟

پشت تریبون، نگویید دچار بحران شده ایم ، ما در مرحله آسیب هستیم ، گاهی مواقع در لبه آسیب هستیم نه بحران

در نتیجه رئیس محترم دولت، بالاترین مقام مسئول اجرایی کشور که مسئولیت اقتصاد کشور، اشتغال و  معیشت مردم، مبارزه با قاچاق کالا و نگهداری از ارزش پول ملی کشور با اوست، به جای پاسخگویی صریح ، ارائه برنامه و راهکار برای برون رفت از مشکلات فعلی، همان رویه معطوف به سابقه خود را با شعار و کلمات پر زرق و برق برای عدم شفافیت در پاسخ‌گویی و انحراف افکار عمومی به کار برد./۸۷۶/د۱۰۱/س

فارس

ارسال نظرات