۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۷۶۱۹۵
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی مطرح کرد؛

برنامه‌ریزی مجمع‌الفکر اسلامی برای تربیت عالمان تراز نظام

آیت‌الله اراکی گفت: برنامه‌ریزی مجمع‌الفکر اسلامی این است که افزون بر فعالیت‌ در عرصه پژوهش، در بخش آموزش نیز با هدف تربیت طلاب و عالمان مورد نظر نظام اسلامی فعالیت گسترده و جدی داشته باشد.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز در دیدار با مدیران و کارکنان پژوهشکده مجمع‌الفکرالاسلامی با اشاره به مبنای تشکیل مجمع‌الفکر اسلامی اظهار داشت: تدوین منابع جامع برای پژوهش‌های موردنیاز نظام اسلامی مبنای تشکیل این مجمع‌ بوده است.

نماینده مردم اراک در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هدف این مجموعه در سال‌های ابتدایی تأسیس آن، تحول در حوزه و پژوهش‌های حوزوی در راستای تأمین نیازهای حوزه‌ و متناسب با نظام و انقلاب بود.

وی با بیان این‌که پاسخ حوزه‌ علمیه به پرسش‌های نظام اسلامی لازم و ضروری بوده و نیازمند پژوهش‌ و جستجوی در منابع است، گفت: نخستین اقدام در علوم اسلامی، تهیه یک بیوگرافی از تمام منابع اندیشه اسلامی بود که از ابتدای تدوین تاریخ اسلام تا عصر حاضر را شامل شود که نتیجه آن، موسوعه بزرگ مؤلفه‌الامامیه با بیش از 50 جلد و فهرستی جامع از مؤلفان و کتاب‌های آنها در تمام رشته‌ها شد و در مراحل پایانی خود قرار دارد.

آیت‌الله اراکی اضافه کرد: تدوین دائره‌المعارف فقه شیعی با عنوان الموسوعه الفقهیه المیسره با هدف دسترسی آسان محققین فقهی به آثار فاخر و گرانبهای فقه شیعه از دیگر کارهای انجام شده توسط این مجموعه بود که در ۱۴ جلد منتشر شد.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای انجام شده در این مجمع، تدوین جدید تاریخ اسلام بر مبنای منابع قابل ‌اعتماد بوده است، به دلیل تحریف متون تاریخی و تاریخ اسلام توسط صاحبان قدرت و سیاست‌مداران در طول تاریخ، ضرورت تدوین یک متن تاریخ بر اساس تحقیقات گسترده‌ احساس می‌شد تا تاریخ اسلام دستخوش تغییر و تحریف توسط حاکمان ظالم و جریان‌های وابسته به آن‌ها نشود.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که فقه نوین نیازمند منابعی نوین است، مطرح کرد: در حال حاضر پژوهشکده مجمع‌الفکراسلامی بازخوانی و عرضه مجدد منابع حدیثی برای تأمین نیازهای فقه نوین معاصر را در دست اقدام دارد.

وی تأکید کرد: وجود دسته‌بندی‌های نوین و متناسب با نیازهای معاصر فقه نوین ضروری است، زیرا مسائلی همچون محیط ‌زیست، نظام تربیتی، اقتصادی و خانواده در موضوعات و دسته‌بندی‌های فقهی گذشته به‌خوبی قابل مشاهده نیست.

آیت‌الله اراکی با اشاره به برپایی کنگره شیخ انصای در سال 77 بیان کرد: به دلیل زحمات فراوان شیخ انصای در زمینه‌های علمی و تجدید فقه جعفری، تلاش شد تا فقه شیخ انصاری به شکلی علمی تدوین شود و در نتیجه منشأ تحولات علمی مؤثر در حوزه‌های علمیه شد.

وی در ادامه استقبال طلاب حوزه‌های علمیه از چاپ‌ و تدوین کتب‌ رسائل و مکاسب توسط مجمع‌الفکر‌اسلامی را دلیل تدوین سایر کتب درسی حوزه‌های علمیه توسط این مجمع توصیف کرد و گفت: امیدواریم که این مجمع توانسته باشد به عالم علم، دانش و انقلاب خدمت کرده باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن قدردانی و تشکر از رهبر معظم انقلاب بیان کرد: بدون راهنمایی‌ و حمایت‌های مادی و معنوی رهبر انقلاب، رسیدن به این سطح از رشد و پیشرفت امکان‌پذیر نبود.

وی مطرح کرد: برنامه‌ریزی مجمع‌الفکر اسلامی این است که افزون بر فعالیت‌ در عرصه پژوهش، در بخش آموزش نیزبا هدف تربیت طلاب و عالمان مورد نظر نظام اسلامی فعالیت گسترده و جدی داشته باشد و به همین دلیل مدرسه علمیه‌ امام زین‌العابدین(ع) توسط این مجمع تأسیس شد.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که مجمع‌الفکرالاسلامی آمادگی لازم برای تأمین نیازهای پژوهشی تمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی همچون دولت، شهرداری‌ها، مراکز نظامی را دارد، گفت: این مجمع تا امروز تلاش‌های خود را در جهت تأمین نیازهای این نهادها به‌کار گرفته است./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات