۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۷۶۱۰۲
آیت الله سبحانی:

نباید نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت باشیم

حضرت آیت الله سبحانی گفت: با توجه به مسائلی که در کشور می‌گذرد ما نباید چشممان را به روی این مسائل ببندیم، آگاهی لازم است و باید در لوای این آگاهی عمل کنیم و با پشتیبانی از ولایت جان خودمان را فدای انقلاب کنیم.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی امروز در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه استان تهران که در آستان مقدس حضرت عبدالاعظیم حسنی(ع) برگزار شد، با بیان اینکه برای من مایه سعادت است که در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در محضر علما، اساتید و طالبان علم هستم خداوند منان ما را به آنجه رضای اوست موفق گرداند، گفت: خداوند در سوره مائده می‌فرماید: «اليوم اكملت لكم دينكم» این سوره آخرین سوره‌ای بود که در سال حجةالوداع بر پیامبراکرم نازل شد.

وی افزود: در این سوره دو مطلب جای بحث است یوم در این آیه به معنای ماه و سال نیست بلکه به معنای روز مشخص است در این روز دو مطلب نهاده شده ابتدا اینکه خداوند می فرماید ما در این روز دین شما را کامل کردیم؛ برخی می گویند مراد از این روز حرمت لحوم است در حالی که این مطلب صحیح نیست و این مطلب نمی تواند مربوط به اکمال دین باشد بنابراین نشان می‌دهد این روز مشخص مربوط به فروع نمی‌شود بلکه اختصاص به اصول دارد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اکملت لکم دینکم نشان از یک حادثه بزرگی است که رضایت حق در آن نهفته شده، اظهار داشت: خداوند در همین سوره مائده به پیامبراکرم فرمان می دهد که اگر این پیام را به مردم ابلاغ نکنی رسالت خود را تمام نکرده‌ای؛ این پیام نشان می‌دهد که در این روز مشخص چیزی بیان شده که حذف آن برابر با تمام رسالت است.

این مرجع تقلید درخصوص متواتر بودن خطبه غدیر، گفت: حدیث غدیر از نظر تواتر در میان همه احادیث بی نظیر است؛ 120 صحابه، 90 نفر تابعین و 360 عالم سنی این حدیث را نقل کرده‌اند و این نشان از با اهمیت بودن آن است. خطبه غدیر حلقه ربطی بین مابقی فرق‌های اسلامی است.

وی با تاکید براینکه طلاب باید قبل از ورود به حوزه علمیه هدف خودشان را مشخص کنند، ابراز کرد: هدف در حقیقت می‌تواند برای ما راهبرد خوبی باشد انسان بدون هدف به جایی نمی رسد. شیعیان همه افعال الهی را فاقد غرض نمی‌دانند و معتقد هستند کار او عبس و بیهوده نیست و در همه امور غرض دارد اما این غرض به خودش برنمی‌گردد بلکه به مخلوق بر می‌گردد؛ بنابراین کسی که وارد حوزه می‌شود باید هدف خود را مشخص کند زیرا اگر هدف مشخص شود سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد به برخی مسائل آشنا شود دیگر او لازم نیست زیاد زحمت بکشد با کمی تلاش می‌تواند به هدف خود دست یابد اما اگر می‌خواهد سرباز امام زمان(عج) شود و در مرتبه بالاتر بتواند از دین دفاع کند و قادر باشد در برابر هجمه های دشمن سینه سپر کند و به خنثی کردن توطئه آنان اقدام کند باید تلاش و فعالیت بیشتری انجام دهد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه طلاب باید ساعتها کار و مطالعه داشته باشند تا بتوانند به درجه شیخ مفیدها و شیخ طوسی‌ها برسند، عنوان کرد: کسی که می‌خواهد لباس سربازی امام زمان(عج) به تن کند باید شبانه روز تلاش کند تا موفق شود.

وی با بیان اینکه انتخاب علم رشته است، گفت: انتخاب رشته در دانشگاه‌ها هست و در حوزه‌های علمیه نیز باید باشد. خداوند انسان‌ها را متفاوت و با استعدادهای گوناگون خلق کرده است از این رو طلاب باید استعداد خودشان را کشف کنند تا بعد از گذراندن علوم پایه به اموری که او را به اهدافش می‌رساند اقدام کند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه انسان باید عالم به زمان باشد، عنوان کرد: عالم باید بداند در کدام دوره زندگی می‌کند و با کدام شبهات مواجه است کسی که به زمان آگاهی نداشته باشد عالم به زمانه نیست. امروز بیش از 40 نوع فضای مجازی علیه اسلام فعالیت می‌کنند ما باید بدانیم در چنین زمان سلاح ما چیست آیا آن سلاح های قدیمی می‌تواند در مقابله این هجمه‌ها تاثیر گذار باشد؟ اینجا است که آقایان باید به مباحث کلامی و عقلی توجه بیشتر داشته باشند زیرا این دو می‌توانند سلاح خوبی در برابر هجمه‌های آنان باشند.

این مرجع تقلید ادامه داد: کتاب‌های کلامی گذشته شاید بخشی از نیازهای امروز ما را رفع کند اما پاسخگوی همه نیازها نیستند از این رو لازم است ما به علم مسائل کلامی روز آگاهی داشته باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد:‌ روزی تهران ثقل مباحث عقلی و کلامی بوده است حتما باید مباحث عقلی و کلامی مطرح باشد و در کنار آن کتاب و سنت نیز قرار داشته باشد تا عقل برخلاف کتاب و سنت نباشد.

وی درباره شیوه آموزش، گفت: شیوه آموزش را باید از همان شیوه قدیم بهره بگیریم؛ از گذشته مرسوم بوده که هر طالب علم کتابی را که می‌خواند قبلا خودش آن را مطالعه و مباحثه کرده باشد بعد در کلاس درس حاضر شود. همچنین تدریس باید همراه با تحصیل باشد و پایه بالاتر پایه پایین تر را درس بدهد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مباحث سیاسی، گفت: با توجه به مسائلی که در کشور می‌گذرد ما نباید چشممان را به روی این مسائل ببندیم، آگاهی لازم است و باید در لوای این آگاهی عمل کنیم و با پشتیبانی از ولایت جان خودمان را فدای انقلاب کنیم اما باید این نکته مورد توجه طلاب قرار گیرد که طلبه نباید جزء دسته بندی‌های سیاسی باشد این امر سبب می‌شود معارف فرد کم شود. ما باید پدر معنوی جامعه باشیم اگر ما هم جز یکی از آنها باشیم مردم را از دست می‌دهیم.

این مرجع تقلید درباره تعمم، گفت: انسان زمانی که به یک پایه‌ای رسید حتما باید لباس رسمی روحانیت را بپوشد و سرباز رسمی امام زمان(عج) باشد کسانی که هنوز خارج می‌خوانند ولی ملبس نیستند معلوم می‌شود که هنوز هدف خود را مشخص نکردند. بنده معتقد هستم کسانی که لمعه می‌خوانند ملبس شوند تا هدفشان مشخص باشد.

وی افزود: ملبس شدن گاهی برخی حرام‌ها را حلال و گاهی نیز برخی حلال‌ها را حرام می‌کند آنجایی که بخواهیم دختری را عقد کنیم حرامی را حلال می‌کنیم بنابراین در این حلال کردن‌ها و حرام کردن‌ها باید بسیار دقت شود.

حضرت آیت الله سبحانی درباره حضور در درس، اظهار داشت: متاسفانه امروز صنعت کاری کرده که برخی به صوت درس اکتفا می‌کنند و این اصوات نمی‌تواند انسان را به جایی برسد حضور در درس به انسان نشاط و جلا می‌دهد.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: همین کتابهایی که شورا برای شما معین کرده همانها را مطالعه کنید و از دیگر کتابها اجتناب کنید زیرا آن کتابها از خلاقیت شما می‌کاهد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات