۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۵۷۶۰۹۴
استاد دانشگاه مطرح کرد؛

«توحید» محور اصلی اسلامی سازی علوم انسانی

محمدرضایی با بیان اینکه "انالله واناالیه راجعون" را می توان شعار اسلامی شدن علوم دانست، گفت: در یک کشور اسلامی که حاکمیت اسلامی دارد نمی شود آن چیزی را که در دانشگاه های آن تدریس می شود برخلاف مبانی و اصول اسلامی باشد.
محمدرضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد محمدرضایی استاد فلسفه دین دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت اسلامی سازی علوم انسانی، گفت: مسیر آینده و فرهنک کشور را علوم انسانی تشکیل می دهد.

وی در پاسخ به اینکه اسلامی سازی علوم انسانی چه اهمیتی دارد، افزود: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری با درایت خود بر اسلامی شدن علوم انسانی تاکید دارند و قائل هستند علوم باید اسلامی، بومی، به روز و کارآمد شود؛ رهبر معظم انقلاب تعبیری دارند که علوم انسانی فعلی نه تنها مفید نیست بلکه برای دانشگاه مضر است.

استاد فلسفه دین دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: مسیر آینده و فرهنک کشور را علوم انسانی تشکیل می دهد؛ آن چیزی که به عنوان علوم انسانی در دانشگاه ها تدریس می شوند واقعا با مشکل اساسی مواجه اند.

رییس بنیاد ملی نخبگان استان قم گفت: امروز نیمی از دانشجویان ما را در دانشگاه ها رشته های علوم انسانی تشکیل می دهد؛ نظریات غرب را با مبانی و غایت خاصی در کشور ما مطرح و دانشجویان آن را مطالعه می کنند و فارغ التحصیل می شوند و آن را متاسفانه در جامعه ترویج می کنند.

وی ادامه داد: کشور ما یک کشور اسلامی هست و نمی شود یک کشور اسلامی که حاکمیت اسلامی دارد، آن چیزی را که در دانشگاه های آن تدریس می شود برخلاف مبانی و اصول اسلامی باشد و برخلاف دستاوردهای آن باشد به همین جهت اسلامی سازی علوم ضرورت دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.

محمدرضایی با تاکید بر اهمیت اسلامی سازی علوم انسانی گفت: باید در راستای اسلامی سازی فعالیت وتلاش مضاعف کرد و مواد لازم برای تحصیل دانشجویان فراهم کرد چرا که نمی شود شعار و اهداف مان یه چیزی باشد ولی آن چه که در دانشگاه ها تدریس می شود و در جامعه ترویج می شود چیز دیگر باشد که البته کار بسیار سخت و دشواری است.

استاد فلسفه دین دانشگاه تهران اظهار داشت: جالب است که برخی از افرادی که مخالف اسلامی شدن علوم هستند علوم انسانی غرب را که براساس مبانی مادی گرایی بنا شده را علم می دانند و نظریات مقابل آن را ایدئولوژی میدانند و قائل اند جوان ها را با اسلامی کردن علوم، شستشویی مغزی می دهند.

وی در پایان گفت: همه علوم، چه طبیعی و چه انسانی باید به خداوند متعال برگردند چرا که همه مخلوق خداوند هستند و"انالله واناالیه راجعون" را می توان شعار اسلامی شدن علوم دانست.

مشروح گفت وگوی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا با محمدرضایی بزودی منتشر می شود./۱۳۲۵/ت۳۰۲/ج

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات