۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۷۶۰۶۵
آیت الله فاضل لنکرانی:

آیات امامت جزء برنامه درسی طلاب قرار گیرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم راز موفقیت علمای شیعه را توجه به مسأله امامت خواند و گفت: ضرورت دارد که آموزش آیات مربوط به امامت در برنامه درسی طلاب قرار گیرد.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 97-98 حوزه های علمیه استان البرز با اشاره به آیه تبلیغ گفت: بر اساس روایات، خداوند کریم در روز عید غدیر به بندگان خود نظری بالاتر از نظری که در شب قدر به آن ها می کند، دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عید سعید غدیر را به مراتب بالاتر و با اهمیت تر از شب های قدر خواند و اظهار داشت: در شب قدر قرآن صامت نازل شد، اما در روز عید غدیر قرآن ناطق تجلی پیدا می کند، بر این اساس روز عید غدیر از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: در روز عید غدیر حقیقت قرآن کریم برای همگان روشن و حجت به صورت کامل بر همگان تمام شد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که اطاعت از امیرمؤمنان(ع) همتای معرفت با خداوند است، عنوان کرد: این بدان معنا است که معرفت خداوند مبتنی بر پذیرش ولایت امیرمؤمنان(ع) بوده و در حقیقت این مهم تنها راه رسیدن به خداوند محسوب می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت توجه طلاب و روحانیون به واقعه غدیر تأکید کرد و ابراز داشت: برای ما طلبه ها هیچ روزی مهم تر و سرنوشت سازتر از روز عید غدیر نیست و لزوم دارد که به این واقعه بیشتر بپردازیم و ابعاد آن را برای همگان بیشتر تبیین کنیم.

وی با اشاره به این که عید غدیر نباید شکلی نمادگونه و ظاهری به خود بگیرد، مطرح کرد: باید در غدیر، پیوند خودمان را با مسأله امامت قوی کنیم؛ در روایات آمده است که «روز غدیر در آسمان نزد فرشتگان مشهورتر است از آن در میان زمین»، بنابراین هر طلبه ای باید با مباحث غدیر آشنا باشد تا بتواند از مظلومیت آن دفاع کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که غدیر ریشه قرآنی دارد، خاطرنشان کرد: در قرآن کریم سه آیه شریفه «سأل سائل بعذاب واقع»، «تبلیغ» و «اکمال» در زمینه حقانیت غدیر و ولایت امیرمؤمنان(ع) نازل شده و همه علمای محدث و مفسر اهل سنت این مطلب را تأیید کرده اند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خطاب به طراحان برنامه های آموزشی حوزه های علمیه استانی گفت: ضرورت دارد که آموزش آیات مربوط به امامت را در برنامه درسی قرار دهید و در این زمینه منتظر آن نباشید که از سوی حوزه علمیه قم برای شما طرح و برنامه ارسال شود.

وی با تأکید بر این که مسأله امامت باید بیش از پیش و قوی تر از همیشه مورد بررسی قرار بگیرد، ابراز داشت: اگر زندگی نامه بزرگان و فقهای بزرگ را مرور کنیم، یک شاخصه اصلی را مشاهده می کنیم و آن مسأله همین مسأله امامت است؛ هر عالم شیعی که پیوند بیشتری با مسأله امامت داشته باشد، خدمت بیشتری به جهان اسلام خواهد کرد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که امام خمینی(ره) پیوند عمیقی با مسأله امامت داشتند، عنوان داشت: یک مسأله ای که برای ما تبدیل به عقده شده این است که حق علمی امام راحل هنوز در حوزه های علمیه روشن نشده است؛ ایشان در سنین جوانی کتاب مصباح الهدایه را نوشته اند که اگر بدان مراجعه کنیم در می یابیم که فهم این کتاب عرفانی بسیار سخت است.

عضو جامعه مدرسین راز موفقیت علمای شیعه را توجه به مسأله امامت خواند و یادآور شد: امامت نور است و بدون امامت روح، جان و نفس انسان تاریک و بی نور می شود؛ آن علمی نور است که از دریای معرفت ائمه(ع) برداشته شود.

وی در ادامه با بیان این که حوزه علمیه در حدیث ثقلین ریشه دارد، اظهار داشت: حوزه علمیه برای آن جهت پایه ریزی شد تا به دستور پیامبر اکرم(ص) در حدیث ثقلین، یعنی تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع) عمل شود؛ به عبارت دیگر عمل به قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) دو رکن حوزه علمیه است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به این که انقلاب اسلامی سبب شکوفایی بیشتر حوزه های علمیه شده است، اضافه کرد: اگر بخواهیم نظریه های علمی مهم و مورد نیاز نظام را که از سوی حوزه ها ارائه شده است را بشماریم باید چندین روز بنشینیم و درباره آن بحث و گفت وگو کنیم؛ فقه هسته ای، مباحث اقتصادی، سیاسی و ... از جمله مواردی است که به برکت انقلاب به دست آمده است.

وی افزود: حوزه های علمیه همواره در برابر جریانات مختلف واکنش به موقع و هوشمندانه داشته و نسبت به مسائل مورد نیاز و روز جامعه پاسخگو بوده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: طلاب باید قوی، با انگیزه و با نیت پاک درس بخوانند تا بتوانند برای دین خداوند مفید باشند؛ این که کسی برای رسیدن به پست و مقام وارد وادی طلبگی شده باشد بدون شک با هویت طلبگی منافات دارد و شخص اگر در مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل شود بسیار بهتر خواهد بود./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات