۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۷۶۰۵۵

کمپین ممنوعیت روسری دختران در آلمان

سازمان «سرزمین زنان» در آلمان با اشاره به این‌که حجاب دختران زیر سن قانونی، باعث تضعیف حقوق آنان است، کمپین ضد روسری در این کشور راه‌اندازی کرده است.
حجاب

به گزارش خبرگزاری رسا، مسؤولان سازمان «سرزمین زنان» در آلمان مدعی شده‌اند که اجبار دختران زیر سن قانونی به حجاب اجباری، باعث تضعیف حقوق کودکان می‌شود. آن‌ها با جمع‌آوری امضا خواستار ممنوعیت روسری برای دختران زیر سن قانونی در آلمان شده‌اند.

رایزنی فرهنگی ایران در آلمان به نقل از «تسایت» گزارش داد: سازمان مدافع حقوق زنان (سرزمین زنان)  خواستار ممنوعیت پوشیدن روسری برای کودکان شده است. براساس ادعای مسؤولان این سازمان، حجاب دختران زیر سن قانونی، به معنای نقض حقوق کودکان است. کریستا اشتوله، مدیرعامل سازمان مدافع حقوق زنان «سرزمین زنان» در سخنانی خواستار این ممنوعیت شد. وی در این باره گفت:« مدت‌هاست که حجاب دختران زیر سن قانونی دیگر مسأله‌ای فردی نیست.» این در حالی است که آماری از تعداد دختران زیر ۱۸ سال در آلمان که روسری دارند، وجود ندارد.

این سازمان برای تصویب قانون ممنوعیت روسری برای کودکان در مکان‌های عمومی، کمپینی به راه انداخته است. در این کمپین عنوان شده است که حجاب دختران زیر سن قانونی، تبعیض‌ جنسیتی محسوب می‌شود. این کمپین قصد دارد تقاضای ممنوعیت روسری برای دختران نابالغ را با حداقل ۱۰۰ هزار امضا برای وزارت دادگستری فدرال ارسال کند. تاکنون کمتر از ۱۰ هزار نفر این کمپین را امضا کرده‌اند

به گفته مسؤولان سازمان سرزمین زنان، از اولین امضاکنندگان این کمپین می‌توان به زیبل ککیلی، هنرپیشه، آلیس شوارتسر، فعال حقوق زنان، بوریس پالمر، شهردار توبینگن و سیران آتش، وکیل و مسلمان لیبرال اشاره کرد. سیران آتش، وکیل و فعال حقوق زنان، پوشیدن روسری برای دختران زیر سن قانونی را به گونه‌ای سوء استفاده جنسی از آنها توصیف کرد. این وکیل گفت: « آزادی مذهب به این معنا نیست که هر کسی هرکاری که دلش خواست، انجام دهد. مهم است که در مورد مرزهای آزادی مذهب صحبت کنیم. از سن ۱۴ سالگی، می‌توان از بلوغ مذهبی سخن گفت.

زیگرید پیتر، معاون انجمن پزشکان کودکان و نوجوانان، به دلایل پزشکی از این کمپین حمایت کرده است:« دختران زیر سن قانونی که روسری دارند، با مشکل کمبود ویتامین دی روبه‌‌رو هستند، حرکت بدنی کمتری دارند، کمتر ورزش می‌کنند و بسیار کم در برنامه درس شنای مدارس حاضر می‌شوند.» بزرگترین مشکل پیتر البته این است که کودکان به خواست خود روسری نمی‌پوشند و براساس اجبار والدین حجاب دارند. علی ارتان توپراک، رییس انجمن‌های حمایت از حقوق مهاجران فدرال نیز از دلایل حمایت از این کمپین گفت:« حجاب دختران زیر سن قانونی، جزئی از وظایف دینی نیست و باعث جدا شدن زنان و مردان در عرضه اجتماعی می‌شود.»

این در حالی است که همه افراد جامعه، حامی ممنوعیت پوشیدن روسری برای کودکان در مکان‌های عمومی نیستند. ویدمن ماوتس، مسؤول ادغام آلمان فدرال علیه این کمپین صحبت کرده است. در ماه‌های اخیر، دولت ایالت نوردراین وستفالن نیز ممنوعیت پوشیدن روسری برای کودکان در مکان‌های عمومی را مورد بررسی قرار داده است./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

ارسال نظرات