۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۵۷۵۴۹۰

نگاهی به زوایای متفاوت زندگی ابوعلی‎سینا

واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران، همزمان با روز پزشک، کتاب طنز‎ «ابوعلی‎سینا» را منتشر کرد.
شیخ الرئیس ابوعلی سینا

به گزارش خبرگزاری رسا، همزمان با روز پزشک، کتاب طنز «ابوعلیسینا» به قلم حمید عبداللهیان با نگاهی به زاویههای متفاوتی از زندگی این پزشک و ریاضیدان ایرانی از سوی واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران برای نوجوانان منتشر شده است.

نویسنده در کتاب «ابوعلیسینا» که سال گذشته نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شد، با نگاه و زبانی طنز، به بررسی دوران کودکی تا بزرگسالی ابوعلی سینا میپردازد.

راوی این کتاب که نخستین جلد از مجموعه «مشاهیر خندان» محسوب می‌شود، نوجوانی است که از نصیحتها و تذکرهای  بزرگسالان در الگو قراردادن دانشمندان و اندیشمندان به ستوه آمده است و تصور میکند که زندگی این مشاهیر هم پر از شیطنت بوده است. بنابر این خودش به تحقیق در اینباره می پردازد و در این بین به نکتههایی برمیخورد که کمتر در زندگینامهها به آن پرداخته شده است.

کتاب «ابوعلیسینا» در فهرست کتابنامه رشد نیز قرار گرفته است.

در یکی از فصل‎‎های پایانی این کتاب می‌خوانیم: «حدود شصتسال پیش که میخواستند مقبرهاش را درست کنند، جمجمهاش را از زیر خاک بیرون آوردند و مدتها به این کله زل زدند. مردم آزارها! کسی با جمجمه خودشان این کار را بکند، خوششان میآید؟ عجیب اینکه جمجمهی بوعلی مثل جمجمهی آدمهای معمولی بود! (شرط میبندم این یکی را اصلاً نمیتوانستید حدس بزنید!). مگر قرار بوده که جمجمهاش چهارگوش یا مخروطی باشد؟»

از همین مجموعه به زودی کتاب «فردوسی» نیز وارد بازار کتاب میشود. همچنین جلد سوم این مجموعه با عنوان «ابوریحان بیرونی» مراحل نهایی آمادهسازی را پشت سر می‎‎گذارد.

واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران(کتاب‌های میچکا)، کتاب «ابوعلی سینا» را در قالب 140 صفحه با قیمت 16 هزارتومان منتشر کرده است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

  

 

ارسال نظرات