۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۵۷۵۳۴۰

گزارشی از ضعف دموکراسی در آمریکا

یک رسانه سوئیسی در مطلبی به دلایل ضعف شدید دموکراسی در آمریکا پرداخته و این ارزش در ایالات متحده را در معرض خطر جدی ارزیابی کرد.
مرگ بر آمریکا

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه سوئیسی «تاگس آنسایگر» در مطلبی دموکراسی در آمریکا را در معرض خطر شدید دانسته و به دلایل ضعف شدید این ارزش در ایالات متحده پرداخت.

در بخشی از این مطلب آمده است: این دیگر جای سوال ندارد که دموکراسی در آمریکا در معرض خطر است. اینکه دونالد ترامپ، به عنوان 45 رییس جمهور آمریکا قدم به کاخ سفید گذاشته است می تواند یکی از دلایل این مسأله باشد. وی اصلا به قانون اساسی اهمیتی نمی دهد و از این مسأله ابایی ندارد که یک رییس اف‌بی‌آی که علیه طرفدارانش تحقیق می کند را کنار بگذارد. بخصوص اما پیروزی انتخاباتی دونالد ترامپ یک نشانه بحران دموکراسی و قانون اساسی در آمریکا است که مدتهای طولانی در حال ترشح است. تا چندی دیگر انتخابات میان دوره ای در این کشور در پیش رو است. در ماه نوامبر مجلس نمایندگان و یک سوم مجلس سنا از نو انتخاب می شوند و دوباره این بحران در آمریکا را می توان در اشکال مختلف آن مشاهده کرد.

 سیستم انتخاباتی در این کشور به ندرت مناسب و قابل کنترل است

نویسنده در ادامه به دلایل ضعف و بحران دموکراسی در آمریکا پرداخته و نوشت: یک انتخابات سراسری در آمریکا که چگونه یک سناتور یا نماینده باید انتخاب شود به نحوه انتخابات در هر ایالت بستگی دارد. آکثر آن ها با دستگاه های رای گیری الکترونیکی انتخاب می شوند و تقریبا هر ایالتی دستگاه های مخصوص به خود را برای این منظور دارد. در اکثر ایالت ها شهروندان باید قبل از اینکه رای دهند به عنوان رای دهنده ثبت نام کنند. در برخی ایالات روش های اتوماتیک برای این منظور وجود دارد. در برخی ایالات آمریکا شهروندان در روز انتخابات برای رای گیری ثبت نام می کنند و در برخی دیگر از هفته ها قبل این کار انجام می شود. در برخی ایالات شهروندان تقریبا می توانند در هر سازمان دولتی برای این منظور ثبت نام کنند و در برخی دیگر نهادهای کاملا بدون مجوزی برای این امر وجود دارد. برخی از این مراکز از متقاضی درخواست ارائه مدارک شناسایی می کنند و برخی نه. حتی برخی ایالات وجود دارند که به رای دهندگان اجازه می دهند رای خود را قبل از روز انتخابات ارائه دهند. بهر حال اینکه رای دهندگان تا چه اندازه سخت و یا راحت بتوانند رای خود را ارائه دهند بستگی به ایالت و منطقه‌ای دارد که در آن زندگی می کنند.

ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی دائمی قرار دارد

هر دو سال یک بار در ایالات متحده انتخابات برگزار می شود.  انتخابات مجلس نمایندگان که همیشه کامل برگزار می شود. علاوه بر این یک سوم مجلس سنا، هر چهار سال یک بار انتخابات رییس جمهوری و فرمانداران ایالات، نمایندگان پارلمان های ایالتی و شهرداران در انتخابات ها برگزیده می شوند. همچنین دوباره و دوباره انتخابات هایی برگزار می شود زمانی که یک سناتور و یا نماینده مجلس به دلایلی استعفا می دهد. طول مبارزات انتخاباتی در این کشور در دنیا منحصر به فرد است. مبارزات و کمپین های انتخاباتی سال 2016 در آمریکا حدود 597 روز به طول انجامید و هنوز یک مبارزه انتخاباتی در این کشور شروع نشده مبارزه انتخاباتی دیگر آغاز می شود و این مسأله پنجره زمانی برای اینکه از نظر سیاسی در آمریکا بتواند اتفاقی بیفتد را کوچک می کند.  در این شرایط کنگره تنها در سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری می تواند نسبتا بدون نفوذ مبارزات انتخاباتی، قوانینی را تصویب کند.

شرکت در انتخابات بسیار پایین در آمریکا

در آمریکا حتی در مبارزه انتخاباتی بسیار مهیج برای ورود به کاخ سفید هم شرکت شهروندان در انتخابات به ندرت به بیش از 55 درصد می رسد. در انتخابات سال 2016 در آمریکا حدود 100 میلیون شهروند در خانه های خود ماندند و رای ندادند که شامل حدود یک سوم شهروندان است. از دلایل این مسأله می تواند این باشد که بسیاری مردم از عرصه سیاسی دلسرد هستند. همچنین حق انتخاب اکثریت مانعی است که بسیاری رای خود را در آمریکا ارائه دهند. در اکثر قریب به اتفاق مراکز اخذ رای و ایالات آمریکا نتیجه پیش از رای گیری تقریبا مشخص است. یا دموکرات ها برنده می شوند ویا جمهوریخواهان. به ندرت یک نامزد مستقل می تواند در انتخابات پیروز شود. این مسأله انگیزه برای رای دادن را کاهش می دهد. حتی در انتخابات ریاست جمهوری هم این گونه است.

روز انتخابات در آمریکا همواره سه شنبه است و کسی که می خواهد رای دهد باید مرخصی بگیرد و این امر برای همه میسر نیست. تا به حال قانونگذاران برای این مسأله فکری نکرده اند.

شرکت در انتخابات به صورت غیر ضروری دشوار می شود

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از این ایده حمایت می کند که کسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند باید اوراق شناسایی خود را کامل ارائه دهد. این درخواست، بخشهایی از جامعه آمریکا را دچار مشکل کرده است. اعتماد به سازمان های دولتی در این کشور به اندازه ای پایین است که بسیاری شهروندان حتی از تهیه کارت شناسایی هم اجتناب می کنند. وظیفه تهیه کارت شناسایی درآمریکا مانند آلمان معمولا مرسوم نیست. کسی که گواهینامه رانندگی ندارد معمولا کارت شناسایی دیگری هم ندارد. بخصوص رای دهندگان از طبقه محروم از تحصیلات از این مسأله هراسانند که یک کارت شناسایی برای خود تهیه کنند. از این رو آن ها معمولا از شرکت در انتخابات باز می مانند. در این میان در بین رای دهندگان سیاه پوست احتمال نداشتن کارت شناسایی 50 درصد بیشتر از رای دهندگان سفید پوست است.

بسیاری شهروندان در آمریکا حق شرکت در انتخابات را ندارند

نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه محکومین به زندان در آمریکا حق شرکت در انتخابات را ندارند نوشت: این قاعده منجر به این می شود که بیش از 6 میلیون شهروند آمریکایی حق شرکت در انتخابات را از دست دهند و بر اساس آمارهای رسمی، این قاعده از هر 13 رای دهنده سیاه پوست شامل حال یک نفر و از هر 56 رای دهنده غیر سیاه پوست هم شامل حال یک نفر می شود.

حق رای دادن در آمریکا به اندازه کافی به عنوان یک حق شهروندی مورد توجه قرار نمی گیرد

نویسنده در ادامه به منع بسیاری انتخاب کنندگان واجد شرایط رای دادن از شرکت در انتخابات به دلایل مختلف در ایالت های آمریکا اشاره کرد که حتی این امر در برخی ایالات به صورت غیر قانونی انجام می شود تا یک شهروند که مطلوب سیستم نیست از دادن رای خود باز ماند.

حتی در برخی ایالات رای دهندگان بدون اینکه پیش از آن به آن ها اطلاع رسانی شود و در این باره آگاه شوند و به آن ها فرصت دفاع از خود داده شود از شرکت در انتخابات منع می شوند و نام آن ها از لیست رای دهندگان حذف می شود.

سیستم دو حزبی در آمریکا قدیمی و منسوخ شده است

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه حدود328  میلیون شهروند آمریکایی تنها می توانند در انتخابات ها دو گزینه دموکرات و یا جمهوریخواه را انتخاب کنند نوشت: البته احزاب دیگری هم وجود دارد، اما واقعا هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ها ندارند. چنین سیستمی معیوب است و به آن هایی که نمی خواهند و نمی توانند در یکی از این دو حزب آمریکایی قرار گیرند فرصتی نمی دهد.

پول، دموکراسی آمریکا را خراب کرده است

این روزنامه سوئیسی در ادامه به نقش تعین کننده پول درپیروزی نامزدهای انتخاباتی در آمریکا اشاره کرده و با اشاره به نمونه ای از اتفاقاتی که در این راستا در آمریکا افتاده نوشت: پول مهم ترین نیرو در روند دموکراتیک ایالات متحده است. کسی که تامین کنندگان مالی بزرگی را در کنار خود دارد از این مسأله ترسی ندارد که چه تعداد پلاکارد دارد و یا چند فرستنده رادویو و تلویزیونی برای او تبلیغ می کنند. تامین کنندگان مالی نامزها هم معمولا علایق قشر اکثریت جامعه آمریکا را مد نظر قرار نمی دهند./۸۴۷/ب۱۰۲/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات