۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۵۷۵۳۰۲
حجت الاسلام مظفری میانجی:

دعای عرفه مدرسه خودشناسی و خداشناسی است

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران با بیان اینکه دعای عرفه مدرسه خود شناسی و خدا شناسی است، گفت: انسان با تعمق در دعای عرفه می‌تواند نفس خود را تربیت کند.
میانجی

حجت الاسلام سهراب مظفری میانجی، نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران و عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،  درباره اهمیت روز عرفه گفت: عرفات از چنان قداستی برخودار است که پدر آدمیان یعنی حضرت آدم علیه السلام در آن مکان توبه کرده و بعد از ظهر روز عرفه تلبیه را قطع کرده و به دستور جناب جبرئیل، حضرت آدم غسل و پس از نماز عصر به وقوف در عرفات وادار و مشغول می‌شوند.

وی افزود: همچنین نسبت به حضور انبیای دیگر‌ در آن مکان مقدس نیز روایت هایی در کتاب های حدیثی و تاریخی ما شیعیان ثبت و ضبط شده است که در آن روز مشغول راز و نیاز با خالق هستی شده اند. و اما علت اینکه به دعای روز عرفه معروف شده است یعنی روز شناخت، و حقیقتا ما مبلغین در این خصوص کم کاری کرده ایم، چون نهایت همت ما این بوده که در آن روز در اقصی نقاط کشور و در مکان های مختلف صرفا به خواندن آن دعای شریف مشغول شویم و دیگر آن شناخته را به حاضران و به خصوص به جوانان عزیز نمی توانیم منتقل کنیم.

حجت الاسلام میانجی ادامه داد: اینکه حضرت ابراهیم علیه السلام ها که در مقابل تعلیم امین وحی جناب جبرئیل، می‌گویند عرفتُ، عرفتُ معنی شناختم ،شناختم؛ منظورشان شناخت چه بود؟ پس حتما مطلب مهمی است که پیغمبری با آن شان و مقام بگویند شناختم ،شناختم. و حتی در خصوص حضور رسول گرامی اسلام(ص) نیز در آن روز و در مکان، و تلاوت دعایش بسیار قابل توجه است، به خصوص آخرین حضورش که حسب نظر بعضی از مفسرین آخرین سوره قرآن کریم نیز در آنجا بر آنحضرت نازل شده است و آنقدر مطالب در فراتر آن می باشد که به نظر بنده آن سخنان پیامبر اسلام را لازم است به زبان های مختلف جهان ترجمه کرد و بعنوان کتاب منتشر و عرضه شود چرا که در آن سوره هم میثاق و پیمان های متعدد با ملل های یهودی و مسیحی و مسلمانان و علمای آن ادیان را بیان می کند و هم قوانین و احکام کلی اسلام را بیان می شود پیامبر اسلام نیز آنها را به جمع آنروز تعلیم می دهند.

نماینده حضرات آیات شبیری زنجانی و علوی گرگانی در تهران در ادمه بیان داشت: اما در خصوص دعای شریف عرفه امام حسین علیه السلام نیز که در واقع یک کلاس شناخت و خودسازی است همانطور، می بایست روی آن کار کرد و از ابتدا تا انتهای آن دعای شریف مضامین بسیار با حلاوت و شیرینی است که با مختصر تامل در مضامین آن ضمن اینکه خواهیم دریافت خدا را چگونه با صفاتش خواهیم شناخت، حتی تلنگری خواهد بود که متوجه شویم چه نعمت هایی ما را احاطه کرده است و ما از آنها غافلیم و حتی بعضا کفران نعمت هم می کنیم.

عضو هیأت مؤسس و شورای سیاستگذاری انجمن جانبازان کارآفرین کشور ادامه داد: شروع دعا را اگر مختصر تاملی کنیم که می فرماید، ستایش سزاوار خداوندی است که کس نتواند از فرمان قضایش سر باز زند ومانعی نیست که او را از اعطای عطایا، باز دارد.خب بند اول آن دلالت بر شناخت خدا دارد،که حضرت پروردگار یکتا، آنچنان مَلِک مقتدری است. و در بند بعدی دلالت بر صفات حضرتش دارد. همچنین در بُعد خودشناسی آن دعا، آنجا که بیان می کند و اعتراف می‌کنم که تو تربیت کننده و پرورنده ی منی، و بازگشتم بسوی توست، و به دنبالش می فرمایند آفرینشم را از قطره آبی روان پدید آوردی و در تاریکی های سه گانه جنین سکونتم دادی، میان خون و گوشت و پوست که همه‌ی آن موارد نیاز به تعقل و تفکر در اطراف آن است و در خصوص نعمت ها، چند نمونه اشاره کنیم که می فرماید که مرا بعد از اسلام خلق کرده و در خانواده ی مسلمان قرار دادی و پدر و مادر را برایم مهربان قرار دادی و ... و از لذت های مختلفت و متعدد بهره مندم فرمودی، و هزاران نکته ی بسیار عالی و آموزنده و تربیت نفس و شناخت و درخواست بهترین مسالت ها هم یکی از آنهاست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده معتقدم اگر جوانان عزیز کشورمان با مضامین آن آشنا شوند، موجب مزید بر ایمان در وجودشان خواهد شد و حقیر به نوجوانان و جوانان عزیز کشورمان بعنوان هم نوع دوستی حسب وظیفه طلبگی توصیه می کنم با این دعای شریف و مناجات حضرت امیر(ع) در مسجد کوفه، زیاد مانوس شوند که غذای روحمان تامین می شود./813/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات