۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۷۵۲۴۸
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری:

آمریکا هیچگاه از خوی استکباری خود دست بر نمی‌دارد

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: آمریکا هیچگاه از خوی استکباری خود دست بر نمی‌دارد.
حجت الاسلام و المسلمین جواد مجتهد شبستری

به گزارش خبرگزاری رسا، ذهنیت بدی از آمریکا در ذهن مردم ایران ایجاد شده و این ذهنیت نیز ناشی از خوی استکباری آمریکا است که همواره سبب شده تا مردم ایران این دید را نسبت به آمریکا داشته باشند.

دخالت آمریکا در مسائل کشورهای مختلف سبب شده تا آمریکا مصداق بارز یک کشور استعماری شناخته شود.

یکی از همین دخالت‌های آمریکا در سایر کشورها، دخالت در شکست دولت دکتر مصدق و انجام کودتای 28 مردادماه سال 1332 بود که این دخالت، اولین و آشکارترین دخالت آمریکا در ایران به شمار می رود.

آمریکا که خوی استکباری دارد، همواره تلاش کرده تا به بهانه‌های مختلف دخالت‌های خود را اعمال کند ولی ایران اسلامی به واسطه هدایت‌های داهیانه رهبری و وجود مردم هوشیار و علاقمند به نظام و رهبری توانسته دست آمریکا و متحدانش را شکسته و اجازه دخالت در امورات کشور را ندهد.

هر چند آمریکا به بهانه‌های مختلف و به صورت غیرمستقیم و با دخالت نظامی در ایران، واقعه طبس و کودتای نوژه را پشتیبانی و پس از آن با تحریک عراق زمینه وقوع هشت سال جنگ تحمیلی را فراهم آورد و هم اکنون نیز از طریق جنگ نرم در ضدیتت با ایران عمل می کند، ولی همیت و غیرت مردم ایران و تبعیت از ولی فقیه، سبب شده تمام پروژه‌های آمریکا با شکست مواجه شود.

هرچند آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچگاه نتوانسته در ایران به مقاصد پلید خود دست یابد ولی کودتای 28 مرداد می‌تواند درس عبرت بزرگی برای مردم ایران باشد.

به بهانه 288 مرداد، گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ترتیب داده‌ایم که مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

نقش کودتای 28 مرداد سال 1332 در دکترین سیاست خارجی آمریکا چه می توانست باشد؟

حجت‌الاسلام شبستری:  سیاست استکباری و استعماری آمریکا از سال‌های گذشته وجود داشته و این روند همچنان ادامه دارد، به طوری که آمریکا به دنبال استعمار، استکبار و دست‌اندازی به حاکمیت سایر کشورها و سودجویی از منافع سایر کشورها است.

نسبت به آمریکا چه دیدگاهی دارید؟

حجت‌الاسلام شبستری: خوی استکباری و استعماری جزء ذاتی حاکمیت آمریکا است و همیشه دنبال توسعه این سیاست بوده و طی سال‌های گذشته این خوی را در خود تقویت کرده است.

به نظر شما هدف آمریکا از کودتای 28 مرداد چه بود؟

حجت‌الاسلام شبستری: 28 مرداد سال 1332 نتیجه همین خوی استکباری آمریکا بود به طوری که وقتی آمریکا شاهد تغییر حاکمیت ایران بود و زمانی که احساس کرد مردم ایران می‌خواهند اختیار خود را به دست بگیرند دست به کودتا زد و نتوانست این استقلال را تحمل کند.

کودتا چه امتیازهای برای آمریکا به همراه داشت؟

حجت‌الاسلام شبستری:  آمریکا برای حفظ منافع خود دست به کودتا زد و با این کودتای ننگین خوی وحشیگری خود را به نمایش گذاشت و همین امر مصداق بارز سیاست در هیات حاکمه آمریکا و گردانندگان این کشور که همان صهیونیسم است وجود داشت.

بعد از گذشت چند دهه از این اقدام، هم اکنون سردمداران آمریکا  و متهدانش را چطور ارزیابی می کنید؟

حجت‌الاسلام شبستری: آمریکا و متحدانش هنوز هم در کشورهای مختلف این حاکمیت را دنبال می کنند تا اراده خود را در تمام کشورها حاکم ببینند و از تلاش برای نفوذ فرهنگ استکباری و استعماری دست بر نمی‌دارند.

امروزه با گذشت حدود 65 سال از کودتای 28 مرداد، چه عبرتی از این واقعه می‌توانیم بگیریم؟

حجت‌الاسلام شبستری:  اگر مقابل آمریکا کوتاه بیاییم آمریکا پیشروی کرده و بار دیگر در مسائل داخلی کشور و مردم ایران دخالت می کند و فراموش نکنیم که اگر امروز مقابل زورگویی آمریکا عقب نشینی کنیم، بار دیگر حوادثی چون 28 مرداد 1332 و دوران مشروطه و سایر حوادث که آمریکا در آن نقش داشت،  تکرار می شود.

پیام شما به مردم ایران در سالروز کودتای 28 مرداد 1332 چه می تواند باشد؟

حجت‌الاسلام شبستری:  باید مقابل منافع، استقلال و عزت خود عقب‌نشینی نکرده و به ارزش دینی، ملی و استقلال ملی پایند باشیم چرا که کوتاه آمدن ایران مقابل آمریکا مساوی است با آغاز دخالت‌ها.

منبع: فارس

ارسال نظرات