۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۵۷۵۲۲۸
عضو شورای حوزه علمیه مازندران تأکید کرد؛

ضرورت بهره گیری از ظرفیت تبلیغی حوزه علمیه در گسترش فرهنگ زکات

عضو شورای حوزه علمیه مازندران به ظرفیت بالای حوزه های علمیه در نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات در جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه بهترین ظرفیت تبلیغی در جهت پرداختن به این موضوع مهم دینی را در اختیار دارند.
امام جمعه نکا

حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با اشاره به اهمیت مسأله زکات در اسلام، گفت: این سنت حسنه دینی پشتوانه مناسبی برای پیشرفت و تعالی جامعه اسلامی است.

وی با بیان این که دین اسلام به عنوان کامل ترین و برترین دین الهی برنامه کاملی برای زندگی مادی و معنوی امت اسلامی پیشنهاد داده است، افزود: زکات یکی از فروعات دین است که عمل به آن می تواند آثار و برکات ارزشمندی در زندگی و همچنین پیشرفت جامعه در پی خواهد داشت.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که زکات پشتوانه مالی مناسبی برای بسیاری از برنامه های اجتماعی در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: در سایه این سنت ارزشمند دینی می تواند چهره فقر را از جامعه اسلامی زدود.

استاد حوزه علمیه مازندران از زکات به عنوان کلید حل بسیاری از مشکلات اقتصادی یاد کرد و گفت: اسلام با تأکید بر توجه امت اسلامی به این سنت الهی در جهت رفع مشکلات مادی و معنوی امت خود گام برداشته است.

وی با بیان این که پرداخت زکات موجب محو گناه شده و زمینه نزول رحمت خداوند متعال بر روی زمین را فراهم می کند، تصریح کرد: اهمیت زکات در قرآن معادل نماز بیان شده است و این نشان دهنده توجه ویژه اسلام به مسأله پرداخت زکات است.

مسؤول مدرسه علمیه مسجد جامع نکا با اشاره به در بسیاری از آیه های کلام الهی توجه به نماز و زکات با هم مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به تأکید دین به سنت مهم دینی جامعه اسلامی باید در جهت عمل به این سنت مهم گام بردارند.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که این که گسترش فرهنگ زکات در جامعه اسلامی نیازمند تبلیغ صحیح در میان مردم است، تصریح کرد: باید آثار و برکات این سنت حسنه الهی به خوبی برای مردم تبیین و تشریح شود.

امام جمعه نکا با بیان این که متأسفانه هنوز بخشی از جامعه با کارکردهای زکات آشنا نیستند، خاطرنشان کرد: روحانیت به عنوان کسانی که تبلیغ احکام دینی را عهده دارد باید در منابر و خطابه های خود به این سنت ارزشمند دینی بیشتر بپردازد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دین مبین اسلام راهکارهای اقتصادی ارزشمندی را برای برون رفت جامعه از فقر ارائه کرده است، تصریح کرد: وقف، خمس و زکات از جمله احکامی است که در صورت عمل به آن می تواند جامعه را از بسیاری مسائل اقتصادی بی نیاز کند.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که زکات نیز یکی از راهکارهای مهم اسلام برای ریشه کن کردن فقر و محرومیت در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: اگر این سنت الهی به خوبی در جامعه نهادینه شود به طور حتم آثار و برکات آن توسعه و آبادانی کشور را در پی خواهد داشت.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران، بهترین راه تبلیغ این سنت حسنه دینی را تبلیغ چهره به چهره از سوی روحانیت و مبلغان دینی در شهرها و روستاها عنوان کرد و گفت: روحانیت می تواند با ذکر آیات و روایات دینی و همچنین اهمیت مسأله زکات، ضرورت گسترش و تقویت آن را برای عموم مردم تبیین و تشریح کند.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین به نقش رسانه ها در تبیین کارکردها و آثار پرداخت زکات در جامعه اشاره کرد و افزود: رسانه ها باید برکات توجه به سنت حسنه زکات را برای مردم تشریح کنند.

امام جمعه نکا با بیان این که زکات موجب افزایش توانمندی اقتصادی مردم خواهد شد، تصریح کرد: اگر این سنت به خوبی در جامعه نهادینه شود می توان به از بین رفتن شکاف طبقاتی و فقر از چهره جامعه اسلامی امیدوار بود.

حجت الاسلام لائینی در ادامه سخنان خود به ظرفیت بالای حوزه های علمیه در نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات در جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه بهترین ظرفیت تبلیغی در جهت پرداختن به این موضوع مهم دینی را در اختیار دارند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که موضوع مهم زکات و کارکردهای ارزشمند آن در جامعه اسلامی باید موضوع تحقیق و پژوهش در مراکز آموزشی به ویژه حوزه های علمیه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی در این خصوص می تواند در رشد و گسترش فرهنگ زکات در جامعه اسلامی اثرگذار باشد./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات