۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۵۷۵۱۹۸

بررسی حیات علمی امام باقر در کتاب "شکافنده دانش"

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کتاب شکافنده دانش از مجموعه دفاتر حیات علمی امامان معصوم(ع) را منتشر کرده است.
 کتاب "شکافنده دانش"

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ در سالروز شهادت مظلومانه امام محمد باقر(ع) به معرفی اثر ارزشمند «شکافنده دانش» نوشته رسول جزینی خواهیم پرداخت.

این اثر دفتری از مجموعه دفاتر حیات علمی امامان معصوم(ع) است که در گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های جوان وابسته به پژوهشگاه سامان یافته و در دسترس علاقمندان قرار دارد.

امام محمدباقر(ع)، تدریس نظام‌مند و عمومی فقه شیعه را آغاز کرد و زمینه شکل‌گیری مکتب فقهی اهل بیت را به دست امام صادق(ع) فراهم نمودند. ایشان از طریق بیان قواعد کلی استنباط و آموزش علمی روش‌های صحیح فهم احکام به اصحاب شایسته خود، پایه‌های تکوین فقه استدلالی شیعه، بدون استفاده از رأی و قیاس را فراهم آوردند.

در بخشی از پیشگفتار این اثر ارزشمند می‌خوانیم:

“هر مذهبی برای بقا و ترویج خود، به اصول اعتقادی و عملی روشن نیاز دارد و باید پاسخگوی انواع نیازهای پیروان خود باشد؛ از این رو ضروری بود امامن معصوم (علیه السلام) به عنوان جانشینان پیامبر خاتم (ص)، طی یک نهضت علمی مستمر و از طریق تربیت شاگردان مستعد، به تدوین، تبیین و ترویج علوم مرتبط با شریعت اسلام اقدام کند. در این میان، دوره امام باقر(ع) و فرزند بزرگوار ایشان امام صادق(ع) را می‌توان نقطه عطف تاریخ تشیع در تبیین معارف دینی دانست.”

“امام باقر (ع) با توجه به شرایط و نیاز فرهنگی دوره خود، در راستای حفظ و صیانتدین اسلام و احیا و گسترش معارف اسلامی، سه هدف عمده را پیگیری کردند: اول آنکه به تبیین و گسترش معارف اسلامی و تصحیحی اشتباهات پرداختند؛ دوم اینکه با تربیت شاگردانی برجسته، به گسترش و حفظ این معارف الهی پرداختند؛ و در نهایت آنکه، با تعالیم گسترده و ارزشمند خود در علوم مختلف اسلامی، زمینه ساز گسترش فعالیت‌های علمی و فرهنگی امام صادق(ع) شدند.”

کتاب امام محمد باقر(ع) شکافنده دانش، در سه فصل به توصیف حیات علمی امام باقر(ع) پرداخته است. فصل اول: نگاهی اجمالی به زندگی امام محمد باقر(ع) و اوضاع سیاسی و علمی عصر ایشان، فصل دوم: دیدگاه‌های امام محمد باقر(ع) در تبیین علوم اسلامی و فصل آخر به اقدام‌های آموزشی و عملی امام محمد باقر(ع) در گسترش علوم اسلامی اشاره داشته است.

کتاب شکافنده دانش (امام محمد باقر(ع)) به قلم آقای رسول جزینی در 184 صفحه سامان یافته است.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند./998/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات