۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۷۵۱۷۲

ناگفته‌هایی از حج خونین ۶۶ در کتاب "کابوس در بیداری"

کتاب «کابوس در بیداری» روایت مستند از حج خونین سال ۶۶ با تکیه بر اسناد و خاطرات شاهدان عینی است که به همت نشر شهید کاظمی انتشار یافته است.
کتاب «کابوس در بیداری»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر شهید کاظمی، کتاب «کابوس در بیداری؛ روایت از حج خونینی سال 66» را به قلم جواد موگریی و هانیه سادات حسینی زاده منتشر کرد.

این کتاب، روایت مستند از حج خونین سال 66 با تکیه بر اسناد و خاطرات شاهدان عینی است.

نویسنده در مقدمه درباره مطالب، منابع و فصل‌های این کتاب را این‌گونه شرح داده است:

حادثه دلخراش که مهرماه 1394 در سرزمین منا رخ داد، منجر به شهادت بیش از 7 هزار تن از حاجیان در حریم امت الهی، برای ما ایرانی‌ها خاطرات تلخ کشتار حجاج در جهنم مرداد سال 1366 زنده کرد و در هر دو حادثه، حجاج ایرانی و غیر ایرانی به شهادت رسیدند.

در بحبوحه اخبار منا برخی از رسانه‌ها به یادآوری این کشتار نیز پرداختند؛ اما مانند بسیاری از حوادث و اتفاقات دهه 60، تنها چند عکس، خاطره و مصاحبه و از آن واقعه به‌جا مانده بود که همان‌ها منتشر شد.

همچنین نگارنده در مقدمه با بیان اینکه این کتاب دو منبع اصلی اسناد فاش و خاطرات تکیه دارد؛ منابع این کتاب را این‌گونه را شرح می‌دهد:

 اسناد فاش برگرفته از روزنامه‌های داخلی و خارجی، اسناد منتشر شده توسط ستاد مشترک عملیات ارتش امریکا؛ پلیس آلمان و آل سعود است.

خاطرت شامل سه بخش است: بخش اول خاطرات «اولشر وگنر» فرمانده پلیس ضد شورش عربستان که در مصاحبه با شبکه‌های تلویزیونی آلمان ضبط شده است.

بخش دوم مجموعه مصاحبه‌هایی با مسؤولان وقت و شاهدان عینی واقعه است که توسط مؤلفان صورت گرفته‌اند و بخش سوم مجموعه خاطرات شاهدان عینی است که در روزنامه «جمهوری اسلامی» منتشر شد و از نخستین روزهای پس از کشتار حجاج، این روزنامه اقدام به جمع‌آوری خاطرات شاهدان عینی ایران و غیر ایرانی کرد.

مجموعه این خاطرات که از نقاط مختلف کشور و در مواردی کشورهای همسایه برای روزنامه ارسال می‌شد، با عنوان «خاطرات شاهدان عینی» به صورت روزانه در روزانه منتشر شد و از آنجا که این خاطرات بلافاصله چند روز پس از واقعه توسط حجاج نوشت شده، گنجینه ارزشمندی از تاریخ شفاهی فاجعه کشتار حج سال 1366 است که می‌تواند به عنوان روایت مردمی در چارچوب تاریخ‌نگاری اجتماعی ارزش بسیار داشته باشد.

بر اساس این گزارش، نویسنده این نوشتار را در دو کتاب با عنوان‌های روز واقعه و شاهدان عینی تنظیم کرده و در بخش پایینی نیز عکس‌هایی از حج خونین 66 را به تصویر کشیده است.

کتاب اول شامل دو فصل با نام‌های سه روز پیش و دست پیدا و پنهان است که نگارنده در فصل اول آن عنوان‌های برائت از بت‌ها، جمعه خونین، سفرناتمام و کالبدشکافی بررسی کرده است و در فصل دوم نیز مطالبی همچون: ضلع اسرائیلی، خشونت آلمانی اسرائیلی، فرمانده عملیات جمعه سیاه، تشکیل یگان ویژه، از عملیات انتبه تا جادوی آتش، ابر طوفان در طبس، منافقین ضلع پنهان به چشم می‌خورد.

همچنین نگارنده در کتاب دوم به بررسی فصل‌های ناگفته‌ها و خاطرات ماندگار پرداخته که در فصل اول این کتاب مطالبی همچون: اشتباه کردیم، می‌گفتند ایرانی‌ها می‌خواهند کعبه را به تهران برند! ضعف دیپلماسی داشتیم، حج خونین توسط سعودی برنامه‌ریزی شده نبود، محاکمه در دادگاه تاریخ، ربوده شدن خانم‌ها شایعه است، انفجار در مکه، جمعه سیاه روز محشر بود، آرامش قبل از طوفان؛ کشتیم، انتقام پیروزی در جنگ را گرفتند، فریاد می‌زدند که دارند می‌کشند و سعودها نگذاشتن جمیعت پراکنده شود؛ آورده شده است

در فصل خاطرات ماندگار این کتاب نیز به خاطرات شاهدان عینی این حادثه خونبار با عنوان‌های: کعبه در خون، بیست شب در زندان، عاشورایی دیگر، مهاجران الی الله، اسکورت تا پای هواپیما، قرآن سر نیزه آل سعود، وصیت‌های دفن شده، جنایت آمریکایی، با دست خالی سرخانه درست کردیم، آسمان را سکوت غم فرا گرفته بود، در زندان آل سعود، حکومت نظامی در مکه، ابولهب، خادم حرمین، لباس خونی، صبر ایرانی، دیدار معبود، فرزندان ابوجهل، شجاعت زنان ایرانی، غربت در قربت، هجوم وحشیانه، آنجا بودم، بی‌رحمی بیداد می‌کرد، خاطرات مشترک، آل سعود آل آمریکا، حج مادر سه شهید به نیابت از فرزند، شبی در اسارت وهابیان، قربانگاه خونین، دستور تیرباران، پلیس چاقوکش، خون‌های مباح، غنیمت جنگی، سمیه‌ها، تکرار تاریخ؛ فریاد استغاثه، شکایت خدا؛ توطئه همه‌جانبه، خون مهمانان خدا، خیابان‌های پر از جنازه، سرنگونی بالگرد آمریکایی، کودکان انقلابی، وحشت از شعار، شکوه مکه، خیابان غم‌انگیز و آتش و گلوله  اشاره شده است

بخش‌هایی از کتاب:

نگارنده گروهک منافقین را ضلع پنهان این حادثه دلخراش دانسته و در این باره چنین آورده است:

27 مرداد 66 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رییس جمهور وقت گفت: «ما به احتمال زیاد حدس می‌زنیم منافقین و مزدوران بسیار پست حاضرند علیه کشورشان دست هر جنایتی بزنند، در این جنایت ددمنشانه دخالت داشته‌اند. شواهد نشان می‌دهد عده‌ای فارسی‌زبان که صورت‌های خود را پوشانده بودند با استکبار جهانی و رژیم پادشاهی سعودی در این جنایت کمک کردند و این حادثه از قبل برنامه‌ریزی شده بود.»

مستندات رییس جمهور، سال‌ها بعد افشا شد و نوروز علی رضوانی، یکی از اعضای جدا شده سازمان منافقین؛ سال‌ها بعد فاش شد که مسعود رجوی با استفاده از فرصت ایام حج، طبق یک طرح از قبل برنامه‌ریزی شده و با همکاری عراق، تظاهرات آرام اعلام برائت زائران ایرانی را به خون کشید تا به اهداف خود برسد.

بعدها بسیاری از جداشدگان سازمان در اروپا در خاطرات خود، به نقش سازمان در سازمان در کشتار حجاج ایرانی در سال 66، اشاره کردند تا جایی که این اظهارت در اسفند 73 و 74 بازتاب وسیعی در نشریه‌های فارسی‌زبان خارج یافت و بعد از آن به تناوب در مصاحبه‌ها و نوشته‌های آنان به این موضوع اشاره شد.

با افشای نوارهای ویدئویی مذاکره رابط سازمان و مقامات استخبارات عراق که بعد از سقوط صدام به دست آمد؛ مستندات اقدام سازمان برای اعزام مخفیانه افراد به حج با هویت عراقی و تلاش برای نفوذ در کاروان‌های ایرانی فاش شد.

انتشارات شهید کاظمی، کتاب «کابوس در بیداری؛ روایت از حج خونین سال 66» را با شمارگان 3000 نسخه، در قطع رقعی و 768 صفحه به قیمت 40 هزار تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

ارسال نظرات