۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۵۷۵۱۲۱
حکیم:

نیازمند دولتی قوی و خدمتگزاریم/ نزدیک شدن اعلام تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی

رئیس ائتلاف ملی عراق از نیاز این کشور به دولتی قوی و خدمتگزار در مرحله آینده سخن گفت.
عمار حکیم

به گزارش خبرگزاری رسا، در بیانیه دفتر عمار حکیم آمده است: حکیم در جریان دیدار برت مک گورک فرستاده رییس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی با وی آخرین تحولات سیاسی عراق و منطقه را بررسی کرد.

این بیانیه به نقل از حکیم تصریح کرد: عراق در مرحله آینده نیازمند دولتی قوی و خدمتگذار و قادر به برآورده کردن انتظارات ملت عراق براساس شروط مرجعیت دینی برای موفقیت است. فرصت های طرح اکثریت ملی نزدیک و واضح تر از گذشته است؛ بویژه که ما به تایید نتایج انتخابات از سوی دادگاه فدرال نزدیک می شویم.

حکیم بر «اهمیت پایان دادن به بحث و جدل های سیاسی و مقدم شمردن منافع عمومی بر منافع خاص در زمینه دولت» تاکید کرد.

رییس ائتلاف ملی عراق بار دیگر مخالفت خود با سیاست فشار اقتصادی بر ملت ها را تکرار و خواستار گفت وگو برای برخورداری منطقه و ملت ها از ثروت های آن شد.

وی «لزوم مدنظر قرار دادن شرایط خاص عراق و روابطش با کشورهای همجوار و منطقه خصوصاً رابطه با جمهوری اسلامی ایران را» خواستار شد.

عضو حکمت ملی: تلاشی برای تحویل پست‌ها به فاسدان وجود دارد

عضو جریان حکمت ملی به ریاست عمار حکیم برخی طرف ها را به تلاش برای تحویل پست های وزارتی به نامزدهای دارای پرونده های فساد متهم و به وجود تمایل برخی برای شرکت همگان در دولت و قرار نگرفتن هیچ یک از طرف های سیاسی در جناح اپوزیسیون برای تضمین برملا نشدن پرونده های فساد اشاره کرد.

علی البدیری به شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفت: برخی طرف های سیاسی در تلاش برای ایجاد نوع جدیدی از سهمیه بندی و توافق و تقسیم پست ها است که به آنها اجازه می دهد که توصیه های مرجعیت دینی و خواسته های مردم را دور بزنند.

وی افزود: این طرف در تلاش هستند که پست های اجرایی دولت آینده را به شخصیت هایی بدهند که در سازمان نظارت و سالم سازی کشور پرونده های فساد دارند. این شخصیت ها وزرا و نمایندگان سابق وابسته به این طرف ها هستند.

البدیری گفت: همه تلاش ها برای اصلاحات و افشای فساد و خدمات رسانی به شهروندان به طور هوشمندی از طریق این طرف ها که با قدرت در تلاش برای تشکیل دولت آینده هستند، به باد خواهد رفت.

نزدیک شدن اعلام بزرگترین فراکسیون پارلمانی

منابع آگاه به شبکه تلویزیونی الفرات گفتند که ائتلاف های سائرون، حکمت، النصر، الوطنیه و اتحادیه نیروها به اعلام تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی نزدیک شده اند.

این منابع افزودند: همنوایی بین احزاب کرد با این ائتلاف بزرگ (بزرگترین فراکسیون) که بیش از 225 نماینده خواهد داشت، وجود دارد.

این منابع تصریح کردند: شماری از نمایندگان تشکل های دیگر آمادگی خود را برای پیوستن به ائتلاف بزرگ سائرون، حکمت، النصر، الوطنیه و اتحادیه نیروها ابراز داشته اند.

صلاح العرباوی عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی نیز گفت: ائتلاف سائرون و حکمت و النصر به تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی نزدیکتر هستند.

وی افزود: ما تفاهم های زیادی با طرف های کرد و سنی برای نهایی کردن اعلام تشکیل بزرگترین فراکسیون داریم.

نظر الفتح درباره مطالب منتشر شده درباره بزرگترین فراکسیون

محمود الربیعی از رهبران ائتلاف الفتح خبرها درباره اعلام تشکیل بزرگترین فراکسیون در ساعات آینده را رد کرد و گفت: اعلام رسمی تشکیل بزرگترین فراکسیون بعد از تایید نتایج نهایی انتخابات پارلمانی از سوی دادگاه فدرال صورت خواهد گرفت.

وی افزود: گفت وگوها و مذاکرات بین همه نیروهای سیاسی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون ادامه دارد و انتظار داریم که این فراکسیون خواسته های شهروندان را پاسخ داده و به آنها به بهترین نحو خدمات رسانی کند.

الربیعی گفت: همه گفت وگوها تا این لحظه به مرحله اعلام رسمی تشکیل بزرگترین فراکسیون نرسیده است.

وی افزود: ما تمایل و امید قوی به تشکیل یک دولت قدرتمند متشکل از ائتلاف های الفتح و سائرون و دیگر نیروهای ملی نماینده همه اقشار عراق برای پیشبرد روند ساختن کشور داریم.

النجیفی و الحلبوسی نامزد تصدی ریاست پارلمان

محمد الکربولی از رهبران ائتلاف المحور الوطنی و دبیرکل حزب الحل گفت که اسامه النجیفی و محمد الحلبوسی نامزد این ائتلاف برای تصدی ریاست پارلمان هستند.

وی افزود: نامزد سومی وجود ندارد و تشکیل بزرگترین فراکسیون نزدیک است. سائرون و حکمت نزدیکترین ائتلاف ها به دیدگاه ما هستند.

نظر دولت قانون درباره اکثریت سیاسی

موید العبیدی عضو ائتلاف دولت قانون گفت که اگر نتواند طرح اکثریت سیاسی را به اجرا بگذارد؛ در مسیر تشکیل اپوزیسیون در پارلمان آینده حرکت خواهد کرد.

نظر جبهه ترکمان‌ها درباره رسیدگی به شکایت

جبهه ترکمان های عراق از سرعت رسیدگی و بستن پرونده شکایت های مربوط به نتایج انتخابات پارلمانی عراق در استان کرکوک ابراز تعجب کرد.

ماردین تحسین عضو دفتر سیاسی جبهه ترکمان های عراق «از سرعت بسته شدن پرونده 137 شکایت و نیز موضع سازمان ملل که از جزئیات تقلب در استان کرکوک آگاه بود و نماینده دبیرکل سازمان ملل این موضوع را در شورای امنیت مطرح کرد، ابراز تعجب کرد».

وی افزود: گزارش های نهادهای بین المللی از اخلال بزرگ و تقلب در استان کرکوک حکایت دارد.

تحسین گفت: نتایج کرکوک با یک معامله سیاسی انجام شد و بیانگر نتایج واعقی انتخابات نیست و نگرانی شدید ما را باعث شده است. ما حق قانونی خود را برای شکایت علیه همه طرف هایی که تقلب کردند، محفوظ می دانیم./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات