۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۷۵۰۹۱
معاون اجرایی مدرسه علوم و معارف اسلامی المصطفی:

رونق علمی در بین طلاب با زمان‌شناسی و برنامه‌ریزی حاصل می‌شود

حجت‌الاسلام اصل نژاد از زمان‌شناسی و برنامه‌ریزی به عنوان دو الزام مهم برای رونق بخشیدن به علم در بین طلاب علوم دینی نام برد و در این زمینه تقویت و گسترش ارتباط حوزه و دانشگاه را ضروری دانست.
حجت الاسلام حسن اصل نژاد

حجت‌الاسلام حسن اصل‌ نژاد معاون اجرایی مدرسه علوم و معارف اسلامی المصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به روایتی از امام علی‌(ع) که می‌فرمایند «باید فرزند زمان خود باشیم» از زمان‌شناسی به عنوان یکی از الزامات رونق بخشی علم در بین طلاب نام برد.

وی افزود: مفهوم حدیث امام علی‌(ع) آن است که همواره به روز حرکت کنیم، از انتظارات جامعه بین‌الملل نسبت به خودمان اطلاع داشته و پاسخ‌گوی مشکلات و شبهات مطرح شده باشیم.

معاون اجرایی مدرسه علوم و معارف اسلامی المصطفی با بیان این‌که بدون اطلاع از انتظارات جامعه جهانی تحصیل هر علمی بی‌نتیجه است و به دنبال آن رسیدن به هدف اصلی که تبلیغ معارف دین باشد امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: باید بدانیم چه علمی برای زمان ما مفید است.

وی از برنامه‌ریزی به عنوان دومین الزمان رونق علمی در بین طلاب نام برد و با بیان این‌که بدون برنامه‌ریزی به هدف خود نخواهیم رسید و در حقیقت هیچ علم و عملی بدون برنامه‌ریزی دقیق به سرانجام نمی‌رسد، تصریح کرد: زمان‌شناسی و برنامه‌ریزی افزون بر رونق علم سبب تهذیب و تقوا هم می‌شود.

حجت‌الاسلام اصل نژاد در ادامه بحث نشاط علمی را در کنار رونق علمی مطرح کرد و با بیان این‌که کاربردی کردن علم سبب نشاط علمی می‌شود، گفت: علم زمانی نشاط‌آور خواهد بود که کاربردی باشد و به درد جامعه بخورد و در اختیار مردم قرار گیرد و مردم از آن سود ببرند.

وی افزود: وقتی ما صنعتی را ساختیم زمانی این عمل برای ما سبب نشاط می‌شود که بتوانیم این صنعت را در اختیار مردم قرار دهیم و بدانیم که مردم از این صنعت به خوبی استفاده می‌کنند.

معاون اجرایی مدرسه علوم و معارف اسلامی المصطفی در کنار ضرورت زمان‌شناسی و برنامه‌ریزی برای ایجاد رونق علمی، ارتباط مستمر حوزه و دانشگاه را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: نمی‌توانیم به علمی که در سلف به کار برده می‌شد اکتفا کنیم؛ تحصیل علوم روز باید در حوزه‌های علمیه تقویت شود.

وی با بیان این‌که برخی معتقدند دانشگاه به حوزه نیاز دارد و حوزه نیازمند دانشگاه نیست، اظهار داشت: برای تحصیل علوم روز ارتباط حوزه با دانشگاه باید تقویت و گسترش یابد چراکه دانشگاه به علوم روز و حوزه به مبنا و منابع اصیل علم مسلط است.

حجت‌الاسلام اصل نژاد گفت: حوزه به دانشگاه نیاز دارد تا در دانشگاه حضور پیدا کند شبهات را بداند و علوم روز را درک کند و نسبت به آن از منابع اصیل حوزوی پاسخ دهد و دانشگاه هم به حوزه نیاز دارد تا آن علمی را که کسب کرده است در مسیر انسانیت و اهداف عالی الهی قرار دهد./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات