۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۵۷۵۰۵۰

حکیم خواستار تشکیل دولتی قوی طبق شروط مرجعیت شد

فالح الفیاض رییس هیأت الحشد الشعبی به همراه ۲۸ نماینده دیگر از ائتلاف النصر به ریاست حیدرالعبادی خارج شدند.
سید عمار حکیم

به گزارش خبرگزاری رسا،  یک منبع سیاسی در عراق از خروج ۲۸ نماینده از ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر این کشور خبر داد و گفت که فالح الفیاض رییس هیأت الحشد الشعبی در صدر این نمایندگان است.

این منبع سیاسی افزود: نمایندگان خارج شده از فراکسیون های حزب اسلامی و حزب فضلیت و نیز فراکسیون عطاء هستند که ریاست آن را فالح الفیاض برعهده دارد. برخی دیگر از نامزدهای پیروز ائتلاف النصر نیز به طور فردی ازن این ائتلاف بیرون آمدند.

منبع عراقی اعلام کرد: اختلافات درون ائتلاف النصر بین العبادی و الفیاض بعد از طرح نام الفیاض به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری آینده افزایش یافته است.

دیدار النجیفی با سفیر هلند درباره تحولات سیاسی عراق

یکی از رهبران ائتلاف المحور الوطنی عراق گفت که مذاکرات بین فراکسیون های سیاسی به موضوع پست ها یا توزیع آن نپرداخته است بلکه روی برنامه های سیاسی تمرکز کرده است.

دفتر اطلاع رسانی النجیفی در بیانیه ای اعلام کرد: اثیل النجیفی از رهبران ائتلاف المحور الوطنی در جریان دیدار با ماتیو فولترز سفیر هلند در بغداد با مسائل مشترک مورد علاقه و روند تشکیل دولت آینده عراق و اولویت های کاری آن را بررسی کرد.

این بیانیه به نقل از النجیفی آورده است: دولت آینده باید برای اقدامات جدید و غیر سنتی در برنامه های سیاسی و اقتصادی تلاش کند.

وی بر انتخاب درست شخصیت های مناسب برای این دولت تاکید کرد که از سلامت برخوردار بوده و هیچ شک و شبهه ای درباره آنها خصوصا در زمینه فساد نباشد زیرا این امر خواست اول مردم است. این شخصیت ها همچنین باید از قدرت علمی و شناختی و شایستگی های مناسب برای تصدی وزارتخانه ها و سایر مسؤولیت ها برخوردار باشند.

النجیفی افزود: دولت آینده باید منسجم باشد و همه اقشار و فراکسیون های پیروز را بدون به حاشیه راندن یک طرف به نفع طرف دیگری در بر بگیرد. این دولت همچنین باید به عنوان یک تیم واحد برای گذر از دشواری های کنونی عراق کار کند.

وی تصریح کرد: دولت آینده باید در برنامه های خود مسأله شهرهای ویران شده از سوی گروه تروریستی داعش و بازگشت آوارگان به شهرهای خود و پرونده حقوق بشر را بگنجاند.

النجیفی گفت: ما در ائتلاف المحور الوطنی برنامه کاملی برای مدیریت کشور داریم که اگر برنامه های دیگر با برنامه ما تعارض داشته باشد؛ در مسیر تبدیل شدن به اپوزیسیون حرکت خواهیم کرد.

از سوی دیگر، سفیر هلند نیز بر حمایت کشورش از دولت و ملت عراق تاکید کرد.

مخالفت رییس شورای عالی قضایی با نامزدی خود برای نخست وزیری

رییس شورای عالی قضایی عراق نامزدی خود برای تصدی پست نخست وزیری این کشور را رد کرد.

قاضی قاسم العبودی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی السومریه نیوز گفت: فائق زیدان رییس شورای عالی قضایی نامزدی خود برای تصدی پست نخست وزیری را رد کرد.

وی افزود: زیدان بر تداوم کارش در ریاست شورای عالی قضایی تاکید کرد؛ بدون اینکه تمایلی برای طرح نامش برای تصدی پست نخست وزیری داشته باشد.

دعوت بارزانی از کردهای عراق برای سفر به بغداد

مسعود بارزانی رییس حزب دموکرات کردستان عراق از همه طرف های کرد عراقی خواست تا متحد شده و با هیأت مشترکی برای گفت وگو رایزنی به بغداد بروند.

مسعود بارزانی در سخنانی در سالگرد تاسیس حزب خود گفت: حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان عراق توافق کرده اند که با هیأت مشترکی به بغداد سفر کنند و از بقیه طرفهای کرد عراقی نیز می خواهم که متحد شده و به این توافق بپیوندند.

وی درباره انتخابات پارلمان محلی منطقه کردستان عراق گفت که او تعویق این انتخابات را به هیچ وجه تایید نمی کند.

نظر الجبوری درباره مرحله آینده عراق

رییس سابق پارلمان عراق گفت که مرحله آینده ایجاب می کند تا همه نیروهای سیاسی با مقدم شمردن منافع کشور، مسؤولیت خود را برعهده بگیرند.

دفتر سلیم الجبوری در بیانیه ای اعلام کرد: الجبوری این مطلب را در جریان دیدار با برت مک کورک نماینده رییس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی و داگلاس سلیمان سفیر آمریکا در بغداد بیان داشت.

این بیانیه افزود: در این دیدار نتایج انتخابات پارلمانی عراق بعد از بازشماری دستی آرا و تلاش های تشکل های سیاسی و تفاهم های آنها درباره ساختار دولت آینده و نقش آن در سیدن به یک نگاه مشترک برای تحقق انتظارات ملت عراق بررسی شد.

الجبوری گفت: همه نیروهای سیاسی باید با مسؤولیت پذیری از طریق بستن تفاهم ها به تشکیل یک دولت قوی کمک کنند که در بردارنده همگان بدون پیش شرط باشد.

الجبوری گفت: عرصه سیاسی شاهد تحرک گسترده و بی وقفه همه طرف ها است که امید داریم از طریق نشست های مداوم به یک توافق دست یافته شود که به شکل گیری دولت جدید کمک کند.

حکیم: دولت قوی طبق شروط مرجعیت تشکیل شود

رییس ائتلاف ملی عراق خواهان تشکیل دولتی قوی و خدمتگذار براساس شروط مرجعیت عالی دینی در این کشور شد.

 عمار حکیم در پیامی به بیست و هشتمین کنگره بعثه شهید محراب در سرزمین مقدس وحی که شیخ حمید معله رییس کنگره موسسان جریان حکمت ملی عراق آن را قرائت کرد، گفت: ما امروز در عراق در مرحله حساس و بسیار دقیقی قرار داریم.

وی افزود: در این راستا و به ویژه بعد از ارسال اسامی افراد پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر به دادگاه فدرال، بر لزوم تسریع در تایید نهایی نتایج این انتخابات و پایان یافتن به بحث و جدل های سیاسی به منظور حرکت جدی در مسیر تشکیل دولتی قوی و خدمتگذار براساس شروط مرجعیت عالی دینی تاکید می کنیم تا گامی در مسیر تحقق انتظارات ملت صبور عراق درخصوص ارایه خدمات و مبارزه با فساد و تحکیم امنیت و ثبات در کشور برداریم.

وی بر "اهمیت ایجاد یک تیم دولتی منسجم، موثر و قوی و برخوردار از برنامه ای علمی و موفق همراه با سقف های زمانی مشحص و واقعی و قابل قبول تاکید کرد"./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: تسنیم

 

ارسال نظرات