۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۵۷۵۰۳۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی:

رفاه و ارتقای سطح زندگی مردم پس از پیروزی انقلاب افزایش یافت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ایران پس از انقلاب از نظر شاخص‌های رفاهی نمره خوبی کسب کرده هر چند هنوز راه برای رسیدن به مطلوب بسیار است.
عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، امروز در سلسله نشست‌های شنبه‌های انقلاب که با موضوع کمیته رفاه و ارتقای سطح زندگی در تالار دانشکده اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بررسی و مقایسه مباحث رفاهی انقلاب باید همواره همراه با سایر مباحث انجام شود ما در جریان انقلاب شاهد درگیری‌های خیابانی و ترور منافقان بودیم و پس از آن هم مسکبران جنگ هشت ساله را بر ما تحمیل کردند از این رو بسیار از منابع ما از بین رفت.

وی افزود: دودهه برای بازسازی خسارت‌های جنگ زمان برد در حالی که زودتر این می‌شد ویرانی‌های جنگ را بازسازی کرد بعد از جنگ نیز غرب تحریم‌های سخت و ناجوانمردانه خود را علیه ما آغاز کرد اما با وجود همه این سختی‌ها و تحریم‌ها ایران در بسیاری از علوم پبشرفت کرد و در دفاعی و پزشکی موفقیتهای فراوانی کسب کرد به قدری که امروز در جهان جز ده کشور برتر دنیا به حساب می‌آید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در دوران دفاع مقدس نیروهای موثر و کارآمد زیادی را از دست داد، ابراز کرد: آن افراد سرمایه‌های معنوی کشور به شمار می‌رفتند که اگر امروز شهید نشده بودند به طور قطع در ساماندهی و بازسازی کشور نقش بسزایی ایفا می‌کردند.

مصری میزان درآمد، بهداشت، امید به زندگی، حمل و نقل، مسکن و خدمات توانبخشی را از مهمترین شاخص‌های رفاه در دنیا بیان کرد و اظهار داشت: رضایتمندی مردم از رفاه بسیار ارزشمند است و امروز این رضایتمندی در کشور کاهش یافته و این کاهش نتیجه برنامه‌های خبری و تلوزیونی 250 شبکه است که دشمن علیه ما راه اندازی کرده است این در حالی که ما از نظر شاخص‌های رفاهی نمره خوبی تا به امروز کسب کردیم هر چند هنوز راه برای رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار است.

وی با بیان اینکه سن امید به زندگی در کشور ایران از 55 به 76 ارتقا یافته گفت: این آمار بیانگر افزایش امید به زندگی است در دوران انقلاب ما در رتبه 142 قرار داشتیم اما امروز با توجه به شاخص‌های امید به زندگی مانند واکسناسیون، تغذیه و بهداشت به رتبه 63 رسیده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهمیه دولت از پرداخت بیمه نسبت به سایر کشورها بسیار بالا است، عنوان کرد: امروز کارگران ساختمانی روزمزد تنها 7 درصد سهیمه بیمه پرداخت می‌کنند، همچنین دولت 16 درصد برای بیمه رانندگان و 66 درصد بیمه عشایر و روستاییان را واریز می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم در گذشته قدرت خریدشان بسیار پایین بود و از نظر بانک جهانی دارای هیچ رتبه‌ای نبودند، عنوان کرد: اما امروز با افزایش قدرت خرید ایران به رتبه 18 رسیده است همچنین در گذشته افراد معدودی توانایی کسب فراگیری علوم را داشتند اما امروز این رقم افزایش یافته و همه می‌توانند از امکانات تعلیم و آموزش بهره ببرند.

مصری درخصوص مرگ و میر کودکان و نوزادان، گفت: در گذشته مرگ و میر کودکان کمتر از 5 سال قریب به 200 نفر از صد هزار نفر می‌رسید اما امروز این آمار به 23 نفر از صدهزار نفر رسیده است. همچنین ما امروز شاهد افزایش چشم‌گیر فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اجرایی هستیم در حالی که در گذشته چنین نبود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات