۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۰۲۰
حجت الاسلام والمسلمین محصل همدانی:

طلاب به جلسات هفتگی درس اخلاق عنایت ویژه داشته باشند

استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به این که اخلاق و تحصیل در حوزه دو مسأله در هم تنیده است، تأکید کرد که طلاب باید به جلسات هفتگی درس اخلاق عنایت ویژه ای داشته باشند چون اخلاق نیز همچون علوم دیگر نیاز به استاد دارد.
حجت الاسلام محصل همدانی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدتقی محصل همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به اهمیت تقویت تهذیب و دروس اخلاق در حوزه علمیه اظهار داشت: در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه هستیم که همواره مهد پرورش عالمانی مهذب و دین مدار بوده است.

استاد درس اخلاق حوزه با بیان این که اخلاق و تحصیل در حوزه دو مسأله در هم تنیده است، اظهار داشت: تحصیلات به این معنا است که طلاب از بدو کاری پذیرش می شوند با اساتید معین کار خود را شروع می کنند و درس می خوانند و در ادامه پس از رسیدن به مقاطع عالی تر خود اساتیدی را انتخاب کرده و از محضر آنها بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: ویژگی نظام آموزشی حوزه همین است که گاهی اوقات که فردی از بیان استادی مستفیض نمی شود به کلاس دیگری می رود یعنی انتخاب به دست خود او است، اما مسأله اخلاق که در حوزه های علمیه از جایگاه مهمی برخوردار است خود دارای ابعاد گوناگونی است.

حجت الاسلام والمسلمین محصل همدانی رعایت شؤون طلبگی را از مهم ترین جنبه های اخلاق مداری در حوزه عنوان کرد و یادآور شد: رعایت مسائل طلبگی خلاصه در جنبه های اخلاقی می شود که این جهت در حوزه یک مقدار ضعیف شده است از این رو طلاب باید به مسائلی از جمله نماز شب، نماز جماعت و امر به معروف و نهی از منکر توجه جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: طلاب باید مواظب باشند که کار خلافی در مشی و رفتارشان نباشد، البته متخلق شدن به آداب الهی بدون درس گرفتن از محضر بزرگان امکان پذیر نیست بنابراین طلبه خوب است که خدمت برخی از اساتید اخلاق که معرفی شده اند و معین هستند برسد و در جلساتی که به صورت هفتگی برگزار می شود شرکت کند.

این استاد حوزه با بیان این که از جنبه های یقینی طلاب در حوزه رعایت امور دینی است، یادآور شد: بر یک طلبه علاوه بر انجام واجبات و ترک محرمات، لازم است که حتی الامکان مکروهات را ترک کند و برخی مستحبات را نیز به جا بیاورد چراکه او خود را نائب امام می داند و در جایگاه رفیعی قرار دارد.

وی تأکید کرد: بالاترین چیزی که در جنبه های اخلاقی باید رعایت شود بحث ترک دنیا است به این معنا که طلاب هدف شان دنیایی نباشد، چراکه خیلی از اوقات می شود که طلبه درس می خواند و به امور اخلاقی هم توجه دارد ولی در طلبگی هدف دیگری غیر از خدا دارد به همین جهت است که این طلبه در آینده در امور دینی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محصل همدانی خاطرنشان کرد: به هرحال طلاب در حوزه موظف هستند نسبت به امور دینی پایبند باشد، هرچند حوزه های علمیه امروز مثل سابق نیست؛ در گذشته اساتیدی ویژه اخلاق در حوزه حضور داشتند و جلساتی به صورت مستقل برگزار می کردند، حتی مرحوم امام درس های اخلاقی در مدرسه فیضیه در هفته یک یا دو روز داشتند که مورد استقبال بسیار زیادی قرار می گرفت و تأثیرات زیادی هم داشت.

وی با اشاره به لزوم جدی گرفتن بیشتری درس های اخلاق از سوی طلاب و مدیران حوزه خاطرنشان ساخت: شنیده ایم اخیرا برای برگزاری دروس اخلاق و دیگر جنبه های اخلاقی برنامه ریزی های صورت گرفته و امیدواریم این قسمت مسلم و یقینی بشود، چراکه اهمیت اخلاق در بین روحانیت به حدی است که گاهی اوقات رعایت نکردن آن حتی اگر به حساب تمام روحانیان گذاشته نشود، موجب لطمه به نظام حوزه و روحانیت می شود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات