۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۷۵۰۱۷
مدیر حوزه های علمیه خواهران مطرح کرد؛

تاثیرگذاری فرهنگی و اجتماعی طلاب خواهر با کمترین هزینه

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان گزارش برخی از فعالیت های مرکز مدیریت حوزه علیمه خواهران برخی از وظایف حوزه علمیه در مشکلات اقتصادی امروز را نیز مورد بررسی قرار داد.
اجلاس سراسری مدیران مدارس حوزه علمیه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در افتتاحیه چهاردهمین اجلاسیه سراسری مدیران مدارس علمیه خواهران که در سالن بیدار اسلامی جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، با بیان این که حوزه ‌های علمیه خواهران از زمان تاسیس تاکنون پیشرفت بسیار خوبی داشته اند، گفت: پیشرفت حوزه‌های علمیه خواهران در توسعه زیرساخت‌ ها بسیار بود به‌گونه ‌ای که ما در حال حاضر 365 پروژه داریم که 172 پروژه در حال ساخت و مابقی نیز به بهره‌ برداری رسیده است.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: به نظر می‌رسد پیشرفت حوزه‌های علمیه خواهران در این زمینه بیشتر از حوزه ‌های علمیه برادران بوده است چراکه تلاش شده تا بانوان طلبه برای تحصیل در حوزه‌های علمیه نیاز به مهاجرت به شهر دیگر نداشته باشند.

وی اضافه کرد: از حدود ۴۸۰ مدرسه علمیه خواهران، ۴۱۰ مدرسه در سطح دو، ۵۵ مدرسه در سطح سه و ۱۶ مدرسه در سطح 4 مشغول فعالیت هستند و حاصل این این مدارس تا کنون بیش از ۶۲ هزار دانش ‌آموخته بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که در زمینه استادان نیز رشد قابل توجهی داشته ایم اظهار کرد: تلاش شده است تا از دانش‌آموختگان حوزه‌های علمیه خواهران برای تدریس استفاده شود و از میان بیش از 5 هزار استاد بیش از 4 هزار نفر آنها خانم هستند و می توان گفت در حال حاضر تمام استادان سطح دو حوزه‌های علمیه خواهران از بانوان هستند و تنها در سطح سه و چهار از اساتید مرد نیز استفاده می شود.

وی به فعالیت های چاپخانه ای حوزه علمیه خواهران اشاره کرد و گفت: نشر هاجر عهده دار بخش چاپ مدیریت حوزه های علمی خواهران است که تاکنون بیش از 25 میلیون عنوان کتاب را چاپ کرده است و بخشی از کتب درسی را نیز همراه با تخفیف مناسب در اختیار طلاب قرار می دهد.

 مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در بخش پژوهش نیز انجمن ‌ها و کانون ‌ها پژوهشی شکل گرفته است و در حال حاضر ۲۸ درصد از طلاب حوزه‌های علمیه خواهران کاملا درگیر مسائل پژوهشی هستند و در جشنواره‌ علامه حلی که مشترک میان حوزه‌ های علمیه خواهران و برادران است خواهران طلبه رتبه های عالی کسب کرده اند.

وی ایجاد بخش کامپیوتری را از بخش های مهم دوره جدید دانست و افزود: در بخش فناوری اطلاعات و کامپیوتری نیز تلاش‌های بسیار زیادی در حوزه‌های علمیه خواهران صورت گرفته و پیشرفت‌های بسیار زیادی نیز حاصل شده است و نرم‌افزار‌های مختلفی طراحی و تولید شده به‌گونه‌ای در حال حاضر 85 درصد از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ادامه داد: در حال حاضر حدود 96 هزار نفر در شبکه کوثرنت عضو هستند که از این تعداد 36 هزار نفر فعالیت مستمر دارند، همچنین در کوثربلاگ نیز ۱۲ هزار وبلاک توسط طلاب خواهر تشکیل شده است و این وبلاگ‌ها تاکنون ۴۴ میلیون بازدید داشته‌اند؛ سامانه پایان نامه نیز از دیگر بخش های کامپیوتری است که تمامی مراحل پایان نامه حتی دفاعیه از این طریق انجام می شود.

وی با بیان این که طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه‌ فرهنگی و اجتماعی نیز حضوری فعال دارند، اظهار کرد:خواهران طلبه در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌ های تاثیرگذاری انجام داده اند به عنوان مثال در یکی از شهر‌ها که مشکل خودکشی وجود داشت با تلاش‌های یکی از مدارس علمیه خواهران، خودکشی در آن شهر به صفر رسیده است.

وی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه خواهران با ظرفیت عظیمی که دارد با کمترین هزینه توانسته در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی موثر باشد و در حال حاضر بسیاری از خواهران طلبه بدون چشم‌داشت مشغول فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی هستند و حتی در برخی مدارس با گرفتن روزه های استیجاری دسته جمعی درصدد برطرف کردن مشکلات مدرسه در آمده اند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه خواهران امروز باید به سمت بالندگی حرکت کنند و امروز ما در کنار حوزه‌های علمیه برادران باید نقش و تاثیر خود را پیدا و تعریف کنیم البته حوزه‌های علمیه خواهران رشد هسته‌ای خود را به خوبی گذرانده است و ستم است اگر کسی این ۲۲ سال فعالیت را مورد بی‌مهری قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بنا داریم حوزه‌های علمیه خواهران، کنار حوزه‌های علمیه برادران دیده شود و یک مجموعه هم‌افزا را تشکیل دهیم، باید به سمت بالندگی حرکت کنیم و برای تحقق این مسأله باید برخی مسائل تغییر کند.

وی ادامه داد:‌ در گذشته نیاز بود که بیشتر فعالیت‌ها در مرکز و ستاد انجام شود اما در حال حاضر باید فعالیت‌ها در مدارس انجام شود چراکه نگاه همه ما به مدارس است و حتی بودجه‌ها نیز در مدارس باید هزینه شود بنابراین در مدیریت مدرسه‌‌محور، مدرسه اصل قرار می‌گیرد و همه مسائل باتوجه به مدارس انجام می‌شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: باید توجه داشته باشیم که مدرسه محوری به معنای تفویض امور به مدارس علمیه خواهران نیست و تا زمانی که توانمندی وجود نداشته باشد، تفویضی صورت نمی‌گیرد بنابراین زمانی که مدرسه توانمند شد، تفویض‌ نیز انجام می‌شود.

وی با تصریح بر این که در حال حاضر برای رفع کاستی‌ها و مشکلات نیاز به مشارکت داریم، بیان کرد: با ایده پردازی نمی‌توان مشکلات و کاستی‌ها را رفع کرد، کاری که الان باید انجام شود، تلاشی است برای اینکه بتوانیم به روش‌ها، رفتار‌ها و پیشنهاد‌های قابل اجرا برسیم و امروز باید بررسی کنیم تا کاستی و مشکلات را برطرف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که حوزه‌های علمیه مادر نظام اسلامی هستند تصریح کرد: مردم از ابتدای انقلاب به روحانیت اعتماد کردند و همراه روحانیت در صحنه‌های مختلف حضور داشتند و البته روحانیت نیز در چالش‌های مختلف همراه مردم بودند و نقش خود را در این زمینه ایفا کردند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه همواره از انقلاب اسلامی حمایت می‌کند و حتی جان خود را نیز فدای انقلاب می‌کند بنابراین امروز نقش مادرانه حوزه‌های علمیه باید به خوبی ادا شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که جامعه نباید دچار فقر شود، تبیین کرد: فقر موجب از دست رفتن بسیاری از فرصت‌ها می‌شود لذا همه باید تلاش کنند تا فقر در جامعه وجود نداشته باشد اما گاهی اوقات فقر تحمیلی است و به عنوان مثال به این دلیل است که برخی افراد نتوانسته اند به خوبی عمل کنند اما آنچه مهم است این است که حوزه‌های علمیه در این شرایط به وظایف خود به خوبی عمل کنند و با اشرافی‌گری مقابله کنند.

وی ادامه داد: امروز برخی از جامعه دچار فقر و نیازمند دلسوزی هستند دارند بنابراین رفتار و حتی ساختار حوزه‌های علمیه باید همراه مردم باشند، شاید ما نتوانیم رنج فقر تحیملی که با دهه‌ها برنامه‌ریزی دشمن اتفاق افتاده است را برطرف کنیم اما به این معنا نیست که نقش حوزه‌های علمیه در ممانعت از نهادینه شدن اشرافی‌گری را ایفا نکنیم؛ ما باید مردم را برای زندگی در شرایط اقتصادی آماده کنیم و اگر این اتفاق صورت نگیرد کار به جایی نخواهد رسید و حوزه باید در این زمینه نقش خود را پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که در صورت اقتدار حتی تهدیدهای دشمن نیز تبدیل به فرصت می شوند، گفت: تقویت ارکان نظام اسلامی ضروری است اگر نظام اسلامی مقتدر نباشد، کمترین چالش مي‌تواند تبدیل به بحران شود ولی اگر مقتدر شویم، تهدید‌های دشمن تبدیل به بهترین فرصت‌ها برای ما می‌شود و همه باید برای مقتدر کردن نظام اسلامی تلاش کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: امروز به دلیل اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران بزرگ و مقتدر شده است، چالش‌ها و توطئه‌های دشمنان نیز بزرگتر شده است اما همه باید به این نکته توجه داشته بشایم که نظام سلطه آخرین گام‌های خود را تجربه می‌کند./1324/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات