۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۵۷۴۹۷۴
آیت الله علم الهدی:

مسؤولان مردم را از چنگال مشکلات معیشتی نجات دهند

امام جمعه مشهد گفت: مسؤولان باید مردم را از چنگال تنگی معیشتی نجات دهند تا افراد سودجو نتوانند از این موقعیت اقتصادی کشور سوءاستفاده کنند.
علم‌الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی ایراد شد با بیان راه های خلاصی از شر وسوسه های شیطان گفت: خداوند دو روش استعاذه و تذکر را برای رهایی از وسوسه های شیطان به انسان معرفی می کند که مبحث استعاذه در سوره ناس در قرآن کریم نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سوره ناس کلمه «الله» نیامده و به جای آن کلمات «رب الناس، ملک الناس و اله الناس» آمده است افزود: این کلمات در ارتباط با توده مردم مطرح شده است و کاربرد کلمه «رب»در این سوره که معانی مختلف و جامعی همچون تربیت، پرورش و برنامه ریزی را دارد به این معنا است که اگر فردی تحت وسوسه های شیطان قرار گیرد، تحت نظر مدیر و پرورش دهنده ای قرار گرفته است که سرسخت ترین دشمن او است.

امام جمعه مشهد خداوند را بنابر صفت ربوبیت او فرمانده همه خلقت، قدرتمندان و ثروتمندان دانست و خاطرنشان کرد: خداوند ملک الناس و فرمانده وجودی مردم است و اینکه برخی افراد سرنوشت خود را از چرخ فلک می‌دانند تعبیری اشتباه است. خداوند بنابر صفت ربوبیت اداره زندگی بشر را در دست دارد و مدیر زندگی ما است. اما باید از خطرات نامرئی و وسوسه های شیطان به او پناه برد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه مومنان و افراد حزب اللهی نباید لحظه ای به خود غره شوند تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد شیطان به یک لحظه غفلت، او را گول خواهد زد و از این سمت میز به آن سمت می کشاند.

امام جمعه مشهد با اشاره به دو نقطه عبرت آموز جریان 28 مرداد افزود: بعد از قرن ها حاکمیت استبدادی قاجاری و پهلوی مردم توانستند به مدت دو سال و با کمک آیت کاشانی و جریان های جبهه ملی و نهضت آزادی حکومتی مردمی را به وجود آورند. اما جریان‌های ملی که به دین اعتقاد نداشتند و می‌خواستند از دین به‌عنوان ابزار قدرت استفاده کنند، در جراید و مجلاتشان علیه میرزای شیرازی مقاله می‌نوشتند و به‌ ارزش‌های دینی اهانت می کردند.

وی خاطر نشان کرد: این جریانات چون اعتقادی به دین نداشتند، نتوانستند پای دین در ادامه استقلال حکومت بایستند و در نهایت شکست خوردند.  باید دانست که  سیاست فرع دین است و دین ابزار سیاست نیست. در ابتدای پیروزی انقلاب نیز ملی گرایان این انحراف را داشتند که مردم با دینداری خود آنان را عقب زدند.

آیت الله علم الهدی با بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان نقل کردند که آقای بازرگان به ما گفت برگردید به مساجد و حسینیه‌هایتان و مردم را هدایت کنید، مملکت را ما اداره می کنیم. ایشان نیز به او پاسخ دادند که یک بار ما در انقلاب مشروطیت حکومت را به دست شما دادیم، اسلام را کنار زدید، در نهضت ملی نیز از اسلام دست کشیدید و با آمریکا دست دادید، برای بار سوم این کار را نمی‌کنیم. شما روزی در مسجدی سخنرانی کردید و گفتید اسلام اقتصاد، سیاست و مدیریت دارد و روزه و نماز همه دین نیست و باید قیام کرد. حال که ما نظام ستم‌شاهی را ساقط کردیم به حالا به ناگاه اسلام سیاست و اقتصاد ندارد؟

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عبرت دوم این روز افزود: مصدق فکر می کرد بدون ارتباط و وابستگی با یک قدرت خارجی نمی‌توانیم زندگی کنیم و آمریکایی ها را وارد کشور کرد. او نمی‌دانست هردو یک جنس عامل شیطان هستند و اشتباه بزرگی را مرتکب شد.

وی آمریکا را به دنبال نوکر خواند و خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه آمریکایی ها به دنبال نوکر بودند و نه هم پیمان، بین مصدق و شاه دومی را انتخاب کردند. آنان دولت ملی را ساقط کردند و یک ربع قرن جان و ناموس مردم را در اسارت چکمه‌پوشان مستشار آمریکایی خود وارد کردند.

آیت الله علم الهدی با انذار کارگزاران نظام از دچار شدن به سرنوشت مصدق خطاب به آنان گفت: این پندار غلط را از سرتان بیرون کنید! اگر بنا شد که آمریکا نباشد، اروپا نیز نباید باشد، چرا که ما این ضربه را قبلا خورده ایم و 25 سال مردم ما اسیر آنان شدند. 

امام جمعه مشهد ادامه داد: آیا شما می‌خواهید با اروپایی که اعضای آن، فرانسه، انگلیس و آلمان هستند مذاکره کنید؟ با انگلیسی که در حدود 200 سال جز جنایت و ظلم به این کشور نکرده است و مردم ما را به اندازه چند جنگ جهانی، گرسنگی داد و کشت می خواهید مذاکره کنید؟ مگر می‌توان برجام را با اینها و آلمانی که سلاح شیمیایی به‌صدام داد و همچنین فرانسه‌ای که هواپیماهای ارزان قیمت در اختیار صدام قرار داد، ادامه داد؟ این کار با تجربه هایی که داشتیم عقلانی نیست.

وی با یادآوری سخن رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کرد: ایشان فرمودند که آقای رئیس جمهور خودش اعتراف کرده که اگر محدودیت‌های شما نبود، امتیازات بیشتری می‌دادیم. همچنین فرموده اند که دولت به‌خطوط قرمز عمل نکرده و اگربه‌خطوط قرمز عمل می‌کرد، آنقدر گرفتار نمی‌شد. این جمله به‌این معنا است که اگر محدودیت‌های رهبری نبود و ایشان مانع نمی‌شدند، دولتی‌ها به‌همین برجام ورشکست شده برای این کشور بیشتر امتیاز می‌دادند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه آمریکا از برجام بیرون رفت امروزه حلب پاره‌های سانتریفوژها و حوضچه‌های بتن به ‌جای آب سنگین برای ما باقی مانده است، تصریح کرد: با این وضعیت بدعهدی آمریکا، چرا بازهم پای این برجام ایستاده ایم؟ آیا ما باید با این کشورها به‌عنوان سرسخت‌ترین دشمنان مذاکره شروع کنیم؟ مسؤولان باید از 28 مرداد عبرت بگیرند و به‌رهنمودهای رهبر انقلاب از جمله اقتصاد مقاومتی که چهار سال است ایشان می گویند اما یک دهم آن هم اجرا نشده است، گوش بسپارند.

امام جمعه مشهد با اشاره به ایستادگی مردم و ضرورت هماهنگی خالصانه با رهبری افزود: مسؤولان باید مردم را از چنگال تنگی معیشتی نجات دهند تا افراد سودجو نتوانند از این موقعیت اقتصادی کشور سوءاستفاده کنند و با وجود دزدی و خوردن های حرام، دستگاه‌های اجرایی ما با آنها کاری نداشته باشند. 

وی خاطر نشان کرد: مسؤولان جریانات داخلی را طوری نچرخانند که رهبری را در فشار قرار دهند تا بگویید حالا هرچه شما بگویید ما عمل می‌کنیم! این کار خیانت است./861/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات