۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۵۷۴۹۷۱
امام جمعه اردبیل:

مذاکره با آمریکا بی‌فایده است

آیت الله عاملی گفت: حرمت مذاکره با آمریکا صرفا ناشی از تفکر آرمانی یا ناشی از امور اعتقادی نیست، بلکه بی فایده بودن مذاکره، سوء نیت آمریکا و عدم ضمانت برای اجرایی شدن تعهدات آمریکا است.
آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل خوش‌خیالی نسبت به وعده‌های آمریکا را مایه ذلت دانست و اظهار داشت: کسانی که خیال می‌کنند مذاکره با آمریکا نجات بخش است؛ بروند تاریخ را مطالعه و عوامل مودتای 28 مرداد را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: سؤال این است که اگر فردی در معامله‌ای؛ به وعده خود عمل نکند؛ آیا باز با او معامله می‌کنیم؟ آیا سرنوشت یک کشور را می‌توان با رفتارهای آشکار و متناقض آمریکا معامله کرد؟ آمریکا پ تحریم دارویی را با شدت دنبال می‌کند آیا او در کنار پیشنهاد مذاکره نمی‌توانست برای اثبات حسن نیت خود حداقل تحریم دارویی را متوقف کند؟

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: چه تضمینی وجود دارد که آمریکا در مذاکرات آینده به تعهدات خود عمل خواهد کرد و بار دیگر تعهدات برجامی خود را نقض نخواهد کرد؟ در جامعه ملل؛ تضمینی بالاتر از شورای امنیت وجود ندارد، ایران در مذاکرات برجام به آمریکا اعتماد نداشت، اما برجام را به شورای امنیت برد قطعنامه 2231 را تصویب کرد، اما باز آمریکا ناقض این تعهد بین المللی شد.

آیت الله عاملی با اشاره به این‌که قطعانه 2231 شورای امنیت بر تقویت و تسهیل توسعه روابط تجاری و اقتصادی عادی با ایران به عنوان بخشی اساسی از برجام تاکید می‌کند و از همه دولت ها می‌خواهد که آن را اجرا کرده و دسترسی ایران به تجارت، تکنولوژی، تامین مالی و انرژی را تضمین کند، اما آمریکا خود ناقض این قطعنامه است.

وی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها را نقض اساسی تعهدات بین المللی این کشور و مخالف منشور سازمان ملل متحد دانست و افزود: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که ایران با آمریکا مذاکره نمی‌کند، اما ترامپ به دنبال اجرای طرح جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکاست؛ طرحی که 15 محور دارد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: در بخشی از این طرح آمده که بعد خروج از برجام دولت آمریکا باید شعار مذاکره با ایران را طرح کند؛ زیرا ایرانی ها دیگر با آمریکا مذاکره نخواهند کرد، در چنین وضعیتی؛ این امکان به آمریکا داده خواهد شد که از این سناریو به عنوان دلیل سوء نیت ایران برای دنبال کردن برنامه ساخت بمب اتم استفاده کند.

وی با بیان این‌که رهنمودهای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی را روشن‌‌ترین بیان در بی فایده بودن مذاکره با آمریکا را یادآور شد و گفت: حرمت مذاکره با آمریکا صرفا ناشی از تفکر آرمانی یا ناشی از امور اعتقادی نیست، بلکه بی فایده بودن مذاکره، سوء نیت آمریکا و عدم ضمانت برای اجرایی شدن تعهدات آمریکا است.

آیت الله عاملی با بیان این‌که آمریکا تلاش دارد با تغییر رفتار ایران، به دروغ تحریم‌ها را بردارد، افزود: منظور آمریکایی‌ها از تغییر سه موضوع موشکی، هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای ایران است؛ در شرایطی که قدرت موشکی ایران، تنها عامل بازدارنده در برابر دشمنان است، بدون موشک، ایران درخطرناک‌ترین منطقه و در برابر ناپاک‌ترین دشمن بازدارندگی ندارد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: تغییر رفتار ایران در حوزه هسته ای به معنای کنار گذاشتن دانش بومی و عدم بهره‌مندی ملت ایران از فناوری صلح‌آمیز هسته ای است، جالب ایجاست که آژانس بین المللی انرژی هسته ای 11 بار به صورت رسمی اعلام کرده که ایران در صدد ساخت سلاح هسته ای نیست پس مراد آنها از برچیده شدن فعالیت صلح آمیز هسته‌ای است.

وی آخرین هدف آمریکا را کاهش و حذف نفوذ منطقه‌ای ایران دانست و گفت: ایران هیچ‌گاه به دنبال نفوذ در کشورهای منطقه نبوده و نیست، این جاذبه ناشی از عظمت انقلاب اسلامی است که توانسته بر تحولات منطقه‎‌ای اثرگذار باشد، ما در سوریه از امنیت خودمان دفاع کردیم./935/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات