۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۵۷۴۹۲۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

لزوم تبدیل سرفصل‌های نهج‌البلاغه به برنامه‌های فرهنگی

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به سرفصل‌های موجود در نهج‌البلاغه، از لزوم تبدیل این سرفصل‌ها به برنامه‌های فرهنگی سخن گفت.
حجت الاسلام مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع استاد حوزه و دانشگاه در نهمین همایش هیات های محوری و برگزیده کشور که عصر امروز از سوی جامعه ایمانی مشعر در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با اشاره به تأثیر فرهنگ مطالبه‌گری در اظهار داشت: افزایش بیهوده فرهنگ مطالبه از دستاوردهای انقلاب مانع سخن از آرمان‌های انقلاب خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حدود 7 سال است که تلاش در جهت تبدیل گفتمان انقلاب اسلامی به معیشت و لذت صورت می‌گیرد، گفت: ورود افراد انقلابی‌ به عرصه مطالبه‌گری با یک حرکت حکیمانه می‌تواند این روند را به آرمان‌های انقلاب تبدیل کند.

وی با اشاره به سرفصل‌های مطالبه گری در نهج البلاغه بیان کرد: سرفصل‌های موجود در نهج‌البلاغه می تواند به برنامه فرهنگی تبدیل شود، اولین سرفصل، تلاش برای انتخاب مدیران اصلح است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: هدف حضرت امیر(ع) رسیدن مردم به یک قدرت ذهنی است که اساسا مدیر نالایق را انتخاب نکنند تا این‌که بخواهند بر سر انتخاب‌ خود نزاع کنند.

وی اضافه کرد: از دیگر شاخه‌های سرفصل اول این است که بدون مشورت افراد خبره و آگاه نباید کسی را به عنوان مدیر انتخاب کرد، همچنین افزون بر صلاحیت فردی به سابقه خانوادگی وی نیز توجه شود، چراکه انقلابی بودن و انقلابی ماندن مسؤولان بسیار مهم است.

مدرس و پژوهشگر حوزوی افزود: زمانی که با این سختی‌ها مسؤولی انتخاب شود، بایستی او را از نظر معیشت تامین کرد تا نگران زندگی خود نباشد و حجت نیز بر او تمام شود، همچنین باید برای هر مسؤول نیروهای ناظر مخفی گماشته شود.

وی با بیان این‌که التزام عملی به ولایت فقیه از مهمترین شرایط یک مدیر است، گفت: به راحتی می توان این سوابق را استخراج کرد، یاد دادن قانون اساسی از کودکی به فرزندان، مانع تضییع حق آنها می‌شود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: اگر بتوان روی حقوق و قانون اساسی کار کرد، حل بسیاری از مشکلات آسان خواهد شد و این مسأله هم در خطبه 216 نهج البلاغه بیان شده است که مولا در این خطبه به اهمیت حق و ارائه آن به مردم اشاره می کند.

وی مطرح کرد: انتظار امیرالمؤمنین(ع) از مردم این است که همه نسبت به حاکمیت نظارت داشته باشند، بنابراین نظارت همگانی باید فرهنگ سازی شود، این مسأله در حکمت‌های نهج‌البلاغه مطرح شده است، می‌توان برنامه‌های خوب صدا و سیما را فرهنگ‌سازی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت امیر(ع) نه تنها از ثروتمند شدن مردم ناراحت نمی‌شدند، بلکه پیوسته به دنبال رفاه مردم بودند، اما همزمان درباره آخرت نیز به مردم هشدار می‌دادند.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) با هیچ مسؤولی که بخواهد از مال حلال خود زندگی راحتی داشته باشد، برخورد سخت نکرد، اما همزمان حضرت با زهد نمایانی که از اموال خود در جهت امرار معاش خود استفاده نمی‌کردند، به شدت برخورد می‌کردند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به نوع مطالبات مردمی از مسؤولان بیان کرد: مسؤولان به جای ارائه آمارهای کلیشه‌ای بایستی صریحا به سؤالات مردم پاسخ دهند، میزهای خدمت در برخی از نمازهای جمعه‌ ایجاد شده است و مردم رو در رو مشکلات خود را با ائمه جمعه مطرح می کنند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مهمترین کارهای حکومت، معرفی ابعاد شخصیتی امام جامعه است، مردم بایستی نسبت به رابطه خود با رهبر و امام جامعه آگاه باشند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هیچ کسی نمی تواند رهبر معظم انقلاب را به عناصر مادی متهم کند، حتی امثال مهاجرانی و نوری‌زاد نیز نسبت به ساده زیستی ایشان و خانواده وی شهادت می‌دهند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در زندگی ساده و زاهدانه بی‌نظیر هستند و به همین دلیل معیاری هستند که مسؤولان نیز باید با ایشان مقایسه شود.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در پایان تأکید کرد: مردم باید اجازه سخن گفتن و انتقاد کردن داشته باشند و از سوی دیگر نیز بایستی فرهنگ تملق در کشور را ازبین برد، چراکه با انتقاد مردم نسبت به دولت، راحت‌تر می توان مشکلات آنها را حل کرد./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات