۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۷۴۸۵۸
آیت الله حسینی قزوینی مطرح کرد؛

حدیث غدیر بزرگ ترین سند شیعه و سنی در اثبات ولایت امیرمؤمنان

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث غدیر به عنوان بزرگترین سند شیعه و سنی در اثبات ولایت امیرمؤمنان(ع) تأکید کرد که این حدیث علاوه بر منابع شیعه در منابع بزرگ اهل سنت نقل شده است.
آیت الله حسینی قزوینی کارگاه آموزشی منبر غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کارگاه آموزشی منبر غدیر پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

آیت الله سید محمد حسینی قزوینی استاد درس خارج حوزه و رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)  در این همایش با بیان این که امروز شبهات زیادی متوجه فرهنگ شیعه است، اظهار داشت: در ارتباط با نشر مبانی فکری و اعتقادی شیعه بیان کرده ایم که باید تلاش کنیم معارف دینی و مذهبی خود را در سه محور ارائه بدهیم که هر یک مکمل یکدیگر است.

وی افزود: محور اول تبیین معارف یا معرف افزایی است به این معنا که شیعه در حوزه توحید، نبوت و امامت و امثال آن چه سخنی دارد؟ و در بحران های فرهنگی چه راه کارهایی را ارائه می‌ دهد؟ محور دوم شبهه زدایی یا دفاع نام دارد یعنی پاسخ هایی که شیعه در برابر تهاجم گسترده و شبهاتی که به مبانی اعتقادی او وارد می‌ شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: تا از مبانی دینی شبهه زدایی نکنیم هم جوانان خودمان در خطر تزلزل هستند و هم مخالفان تصور می‌ کنند که شیعه سخنی برای گفتن ندارد، بنابراین محور دوم از محور اول سخت تر است چون در حوزه شبهه زدایی شما باید شبهاتی که در طول تاریخ به ویژه از سوی وهابیت وارد شده است را شناسایی و پاسخ بدهید.

وی با اشاره به این که امروز چهار یا پنج برابر گذشته برنامه علیه شیعه از سوی وهابیت صورت می‌ گیرد، خاطرنشان کرد: امروز از هر سه یا چهار سایت اسلامی در جهان یک سایت علیه شیعه فعالیت می‌ کند؛ اما محور سوم که به سختی محور دوم نیست ولی از محور اول ظریف تر به نظر می‌ رسد، روشن گری است.

آیت الله حسینی قزوینی خاطرنشان کرد: در محور سوم می‌ خواهیم فرهنگ شیعه با دیگر فرهنگ ها مقایسه کنید و ببینیم به عنوان مثال اهل بیت(ع) در حوزه توحید چه سخنی دارند و علمای دیگر مذاهب در این حوزه چه بیانی دارند و این جا به عظمت مکتب اهل بیت(ع) برسیم.

وی بیان داشت: وقتی فرهنگ اهل بیت(ع) کنار زده شود مکتب اسرائیلی و شیطانی وارد میدان می‌ شود، به همین جهت شما می‌ ببینید در برخی مذاهب اسلامی آن قدر خدا را پایین آورده اند که نقل می‌ کنند خدا هر شب روی الاغ سوار می‌ شود و به زمین می‌ آید و به حاجت مردم رسیدگی می‌ کند یا در برخی کتب آنها می‌ خوانیم که پیامبر گرامی اسلام(ص) که برای مشکلات شخصی چند بار اقدام به خودکشی کرد.

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) با اشاره به این که در حوزه امامت نیز باید فرهنگ شیعه و فرهنگ های دیگر مذاهب باید مقایسه شوند، ابراز کرد: باید دید آنهایی که اهل بیت(ع) را کنار زده اند در این حوزه چه حرفی دارند، این تیمیه حرانی در منهاج السنه آورده است:«ادله ای که برای خلافت ابوبکر داریم قوی تر از ادله شیعه است برای خلافت علی(ع)» ولی وقتی صفحات قبل و بعد را بررسی می‌ کنیم چیزی از این ادله بیان نمی شود، فقط می‌ گوید: در صحیحین روایتی که دال بر خلافت علی(ع) کند نداریم.

وی با بیان این که آقایان اهل سنت نباید صحیحین را کتاب الله تلقی کنند، تصریح کرد: تفتازانی که در میان علمای اهل سنت به منزله شیخ طوسی و شیخ مفید در شیعه جایگاه دارد خود همه ادله خلفای بعدی پیامبر را رد می‌ کنند و اعتراف می‌ کند ما هیچ دلیلی برای خلافت آنها داریم ولی در آخر می‌ گوید هرکس با زور و جبر هم خلیفه شد، امام مسلمانان است.

آیت الله حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: اولا باید دید هدف نهایی تشکیل مجمع بزرگ 124 هزار در روز غدیر از سوی پیامبر چه بوده است؟ ثانیا به کثرت طرق و روات حدیث غدیر برسیم، در ادامه حدیث غدیر در صحاح و سنن، دلالت حدیث غدیر بر امامت، خطبه غدیر در منابع شیعه و سنی و احتجاج معصومین به حدیث غدیر نیز پرداخته ایم که همه این ها در قالب یک دی وی دی در اختیار دوستان قرار می‌ گیرد.

وی در ادامه با بیان این که برخی از اهل سنت شبهه می‌ کنند که چرا خود حضرت علی(ع) یک بار به حدیث غدیر استدلال نکرده است، ابراز داشت: بنده در شبکه ولایت چندین جلسه روی این مسأله بحث کردم که امیرمؤمنان(ع) بیش از 30 بار به حدیث غدیر استدلال کرده است و این روایت ها در منابع شیعه و سنی بیان شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: اتفاقا استدلال امیرمؤمنان(ع) به حدیث غدیر از روایت های دیگر بیشتر است که از جمله مواضعی که ایشان به حدیث غدیر استناد می‌ کند در جمع شورای شش نفره معروف به روایت تفتازانی است که اگر همین یک حدیث را داشتیم برای اثبات امامت امیرمؤمنان(ع) کافی بود.

وی اظهار کرد: از منابع شیعه در کافی شریف به سند صد در صد صحیح استدلال امیرالمؤمنین(ع) به ولایت خودشان با استناد به حدیث غدیر در جمع شورای شش نفره بعد از وفات پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز نقل شده است، بنابراین ایشان هرجا که امکان داشته از حدیث غدیر برای اثبات امامت و ولایت خودشان استفاده کرده است به ویژه این که غالب مواضع استناد ایشان به حدیث غدیر با سوگند دادن صحابه است.

آیت الله حسینی قزوینی خاطرنشان کرد: جز انسانی که قلبش مریض باشد همه به حقانیت و ولایت امیرمؤمنان(ع) اعتراف می‌ کند چون از هر نظر ادله برای ولایت ایشان موجود است؛ شما ببینید ذهبی از علمای اهل سنت می‌ گوید: «ادله بر امامت حضرت علی(ع) زیاد است ولی چه کنم قلب من شهادت می‌ دهد که علی امام و خلیفه بعد از پیامبر نیست».

وی بیان داشت: واقعا ظلم و ستم، حدی دارد ولی این ظلم نسبت به امیرمؤمنان(ع) از حد گذشت، تا جایی که علامه بزرگ امینی در آخرین لحظات عمر خود به فرزندش می‌ گفت ای کاش خداوند از ابتدای عالم تا روز قیامت زنده می‌ ماندم و در مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) اشک می‌ ریختم.

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) با اشاره به روایتی از کتاب مستردک علی الصحیحین ذهبی شافعی عنوان داشت: در این کتاب بیان شده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) به امیرمؤمنان(ع):«تو آقای دنیا و آخرت هستی، هرکس تو را دوست داشته باشد مرا دوست داشته است، دوستی با تو دوستی با خدا و دشمنی با تو دشمنی با خدا است»؛ حال نویسنده کتاب می‌ گوید: «با این که حدیث صحیح و راوی ثقه است ولی باز هم ما روایت را قبول نمی کنیم».

وی تصریح کرد: برخی اوقات فکر می‌ کنیم و بر این عقیده راسخ می‌ شوم افرادی که در طول 14 قرن تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا فضائل امیرالمؤمنین(ع) در جایی مطرح نشود ولی می‌ بینیم فضائل ایشان در کتب اهل سنت بسیار فراوان است، یکی از علمای اهل سنت بیان می‌ کند:«شیعیان از ترس و اهل سنت از حسادت فضائل حضرت علی(ع) را بیان نکردند ولی باز هم فضائل او شرق و غرب عالم را پر کرده است».

آیت الله حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مصیبتی که بر امیرمؤمنان(ع) وارد شد اگر بر کوه وارد شده بود از هم می‌ پاشید به همین جهت واقعا مظلومیت حضرت علی(ع) قابل شمارش نیست.

وی در ادامه با بیان این که حدود 150 شبهه در مورد غدیر از سوی مخالفان در کتب و برخی سایت ها مطرح شده است، خاطرنشان کرد: تقریبا شش یا هفت شبهه مهم از این میان در همان دی وی دی همراه با پاسخ آورده ایم، از جمله این که ابن تیمیه می‌ گوید حدیث غدیر برای رفع خصومت بین امیرمؤمنان(ع) و مردم در فتح یمن بود و پیامبر مردم را در روز غدیر جمع کرد تا حقانیت حضرت علی(ع) را بیان کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: واقعا این شبهه خنده دار است چون قضیه یمن مربوط به دو سال پیش از واقعه غدیر است؛ انسان می‌ خواهد دروغ هم بگوید چیزی بگوید که با عقل تضاد نداشته باشد یا می‌ گویند چرا پیامبر در مکه ولایت امیرمؤمنان(ع) را اعلام نکرد؟ ما می‌ گوییم پیامبر تابع وحی است و این وحی خدا بود که در هنگام ورود پیامبر به غدیرخم بر ایشان نازل شده است.

وی اظهار کرد: آیت الله حسینی قزوینی خاطرنشان کرد: برخی می‌ خواهند در کار خدا و پیامبر هم دخالت کنند و به ایشان ایراد بگیرند؛ پیامبر در روز غدیر علاوه بر واژه «مولا» از واژه «ولی» هم استفاده کرده است دقیقا همان واژه ای که خلیفه دوم بعد از مرگ خلیفه اول به کار برد و گفت من «ولی» مؤمنین هستم، چطور ولی در کلمه پیامبر از نظر شما به معنای دوست است ولی در سخن خلیفه دوم به معنای خلافت و حکومت است؟

رییس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) بیان داشت: بخش مهمی که باید روی آن کار کنیم بحث اثبات امامت، خلافت و وصایت امیرالمؤمنین(ع) است؛ یکی از بهترین راه های تبلیغ مقایسه است که خداوند نیز در قرآن از آن استفاده کرده است شما نیز می‌ توانید از راه مقایسه بین ادله شیعه و دیگر مذاهب برای اثبات امامت حضرت علی(ع) استفاده کنید.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این که ولایت امیرمؤمنان(ع) از روز روشن تر است، خاطرنشان ساخت: امامت و خلافت ایشان آن قدر روشن است که خود علمای اهل سنت نیز به آن اعتراف کرده اند ولی برخی از آنها از نظر قلبی نمی توانند ولایت ایشان را قبول کنند؛ ما نیز باید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم و همیشه در مسیر ولایت امیرمؤمنان(ع) تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید با ادله و نرم حرف بزنیم و کاری مخالف وحدت انجام ندهیم و در این صورت است که قلب ها را جذب می‌ کنیم ولی امروز امثال یاسرالحبیب و اللهیاری که با فحش و ناسزا کار خود را پیش می‌ برند جزو حساس کردن مخالفان کاری برای شیعه نکرده اند.

آیت الله حسینی قزوینی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: البته به این نکته هم باید توجه داشته باشید برخی جریانات داخلی شیعه مثل احمدالحسن از وهابیت بیشتر است که نسبت به آنها نیز باید حساسیت داشته باشیم./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات