۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۵۷۴۸۳۲

صف‌آرایی جریان‌های شیعی عراق در برابر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا

علیرغم موضع دولت بغداد مبنی بر پایبندی جزئی به تحریم های واشنگتن علیه تهران، جریان های شیعی عراقی به صورت یکپارچه صف طولانی از مخالفت با این تحریم ها را در برابر آمریکا تشکیل داده اند.
روابط ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از تحریم های جدید ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، دولت بغداد در موضعی اعلام کرد که به دلیل حفظ منافع و مصالح ملی، به این تحریم ها التزام خواهد داشت. «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در این خصوص اعلام کرد که بغداد سیاست اعمال تحریم علیه هیچ کشوری را درست نمی داند و خود از این سیاست آسیب دیده است اما برای حفظ منافع ملی، به این تحریم ها پایبند است. 

این در حالی است که پس از این موضع، بغداد اعلام کرد که پایبندی آن به تحریم های اعمالی علیه ایران از سوی ایالات متحده آمریکا به صورت کامل نخواهد بود و دولت عراق تمام تلاش خود برای تقویت مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را خواهد کرد؛ با این حال، بغداد ناچار به حذف دلار از مبادلات تجاری خود با ایران خواهد بود. در همین راستا، شورای امنیت ملی عراق نیز اعلام کرد که نباید از سخنان العبادی در خصوص تحریم های ایران تفسیرهای سیاسی کرد. 

شورای وزارتی امنیت ملی عراق اعلام کرد که آنچه سیاسی کردن مواضع بغداد در تحریم‌های ضد ایرانی خوانده را رد می‌کند. این شورا در ادامه اعلام کرد که حفاظت از روابط ویژه این کشور با ایران حائز اهمیت است. شورای امنیت ملی عراق در ادامه گفت که برداشت‌های اشتباه از مواضع رسمی عراق را که نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده است، مردود است. مواضع این شورا مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت. 

اما آنچه که در این میان و در گیرودار اعلام مواضع رسمی دولت بغداد در قبال تحریم های ایران حائز اهمیت به شمار می رود، مواضع پی در پی احزاب، گروه ها و جریان های شیعی در قبال این تحریم هاست. به نوعی می توان گفت که پس از اعلام موضع دولت بغداد، صف طولانی از مخالفت های جریان های شیعی با تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، تشکیل شد.

در همین ارتباط، «سید عمار حکیم» در سخنانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در معرض فشار و تحریم و حمله ای است که اقتصاد و نظام سیاسی آن را هدف قرار داده است؛ از همه می خواهم که در این بحران در کنار جمهوری اسلامی ایران بایستند و این کشور را یاری کنند. وی افزود: در این بحران عراق باید راه تنفسی برای جمهوری اسلامی ایران باشد؛ وظیفه ی دینی و اخلاقی ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران می باشد چرا که این کشور در کلیه ی بحرانها کنار ما ایستاد، ما به عنوان سیاست مردان عراق باید نقش خود را در راستای نزدیک کردن رویکردها و کاهش فشار با همکاری جامعه ی بین الملل و جمهوری اسلامی ایران به بهترین نحو ایفا کنیم.

سید عمار حکیم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران عمق استراتژیک عراق است و حدود ۱۳۰۰ کلیومتر مرز مشترک با این کشور داریم همچنین منافع و رابطه ها و وابستگی هایی با هم داریم که امکان ندارد به آن بی توجه بود، ما مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران با توجه به حکمت و هوشمندی رهبر آن بر این بحران فائق خواهد شد. وی تصریح کرد: گمان نمی کنم که جمهوری اسلامی ایران میلی به جنگ داشته باشد آمریکا و منطقه نیز جنگ را به نفع خود نمی بینند.

سید عمار حکیم همچنین ضمن تاکید بر اینکه افزایش تنش به سود هیچ یک از کشورهای منطقه نیست، عنوان کرد: تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بی‌اعتنایی به اراده بین المللی، تعهدات و توافق‌های امضا شده است. وی بر لزوم توجه به گفتگوها برای پشت سرنهادن بحران‌ها تاکید کرد و افزود: ما مجددا طرف های درگیر را به میز مذاکره و پرهیز از بکارگیری زبان تهدید و تحریم اقتصادی دعوت می کنیم.

از سوی دیگر، سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء نسبت به اعلام همراهی نخست‌وزیر عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، واکنشی شدیداللحن نشان داد. الموسوی با تأکید بر اینکه دولت عراق نباید از تصمیم یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران بترسد، افزود: این تصمیم شورای امنیت نیست که در برابر آن تسلیم شویم. دو سوم جهان از روسیه و چین گرفته تا هند، پاکستان و سایر کشورها در کنار ایران ایستاده‌اند. وی اضافه کرد: ایران امروز به‌خاطر حمایت واقعی از فلسطین، عراق، سوریه و همه کشورهای اسلامی مورد هجمه قرار گرفته است. آیا ایران خودروی انفجاری و کمربند انتحاری به عراق فرستاد؟!

از سوی دیگر جماعت علمای عراق نیز تحریم های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد و این تحریم ها را ظالمانه و توجیه ناپذیر دانست. شیخ خالد الملا رئیس این جماعت این تحریم ها را مجازات دسته جمعی علیه یک ملت کامل دانست و تاکید کرد ایران در حمایت از ملت عراق پیشتاز بوده است. 

سازمان بدر به ریاست هادی العامری نیز حمایت این سازمان را از ملت و دولت ایران اعلام کرد و حمایت های ایران از ملت عراق در سختی ها را یادآوری کرد. گردان های حزب الله نیز اعلام کرد تحریم های ظالمانه و غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ایران نشان دهنده میزان سیطره لابی صهیونیستی و اموال سعودی بر تصمیم گیری های دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه ایران است.

در همین حال، گروه عصائب اهل الحق به ریاست شیخ قیس الخزعلی نیز تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض عرف ها و ارزش های انسانی و قانونی دانست. گردان های خراسانی هم از دولت عراق خواست موضعگیری های شجاعانه ایران را در حمایت از عراق در مقابله با گروه تروریستی داعش فراموش نکند. حسن سالم رییس فراکسیون سابقون در پارلمان سابق و عضو ائتلاف فتح از دولت عراق خواست در قبال ایران که به عراق کمک های زیادی کرده است قدرشناس باشد. 

این درحالی است که نوری المالکی نیز مخالفت خود را با تحریم های آمریکا اعلام کرد و افزود سیاست تحریم غیرقانونی است و اقدامی انتقامجویانه و خلاف قوانین بین المللی به شمار می رود. بر اساس آنچه که ذکر شد، صفی طولانی از مخالفان تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران در عراق دیده می شود. 

این حمایت های گسترده گروه های شیعی از جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم های ایالات متحده آمریکا در واقع، تلاش های خصمانه برای ایجاد تنش در روابط میان بغداد و تهران را خنثی کرد. پس از موضع دولت بغداد در خصوص تحریم های ایران، بسیاری از خنّاسان و مخالفان روابط بغداد و تهران، از این موضع به عنوان خنجر از پشت بر پیکره تهران یاد کردند و اعلام کردند که بغداد به طور کامل پشت ایران را خالی کرده است. 

با این حال، مواضع گروه های متعدد شیعی در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران نشان داد که روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عراق فارغ از برخی مواضع دولتمردان این کشور، کاملا مستحکم بوده و هیچ چیز نمی تواند این روابط راهبردی، عمیق و استراتژیک را برهم بزند. بدیهی است، در چنین شرایطی ایالات متحده آمریکا نیز در صدد کاهش نفوذ ایران در عراق بر آمده است اما مواضع گروه های شیعی این توطئه را نیز تاکنون خنثی کرده و در آینده نیز خنثی خواهد کرد. 

موضوع بعدی در خصوص موضع بغداد در قبال تحریم های ایران و حذف دلار از مبادلات تجاری با تهران این است که برخی تلاش می کنند تا از فرصت کنونی به عنوان دستاوردی برای خود بهره برداری کنند؛ بدین ترتیب که حامیان پشت صحنه ماجراهای کنونی که از قضاء ضد ایرانی نیز هستند، در تلاش‌اند تا در صورت روی کار آمدن العبادی در عراق به عنوان نخست وزیر این کشور، اینگونه القاء کنند که یک شخصیت سیاسی ضد ایرانی روی کار آمده و این به مثابه «نه به ایران» در عراق است. 

این تلاش مذبوحانه در حالی انجام می شود که عمق روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق به دولت این کشور محدود و محصور نمی شود بلکه  در مؤلفه های بسیار دیگری از جمله مرزهای جغرافیایی گسترده و مشترک، اشتراکات تاریخی، نزدیک بودن روابط دو ملت و عمق روابط استراتژیک با گروه های شیعی، ریشه دارد. درست به همین دلیل است که گفته می شود، تلاش های مذبوحانه برای به راه انداختن «نه به ایران» در عراق هیچگاه نتیجه بخش نخواهد بود./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

رامین حسین آبادیان/تسنیم

ارسال نظرات