۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۵۷۴۸۲۳
اسماعیلی:

ولی امر محور وحدت و تبعیت از آن برهمگان واجب است

عضو شورای نگهبان با تاکید بر اینکه یکی از کارکردهای اصلی امامت و ولایت ایجاد اتحاد و انسجام ملی است، گفت: ولی امر محور وحدت و الفت است خداوند امامت را واجب کرد تا امت انسجام پیدا کند.
دکتر محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو شورای نگهبان، شب گذشته در سلسله جلسات هفتگی تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد در خصوص موضوع اجتماع و الفت، گفت: در جلسه گذشته راجع این صحبت شد که درباره مدیریت‌ اختلاف‌ها چه باید کرد.

وی افزود: نکته این بود که خداوند متعال هم تکوینا و هم تشریحا تفاوت انسان‌ها را به رسمیت شناخته است. در قرآن کریم آمده خداوند شما را انواع مختلف آفریده است؛ بنابراین سرشت و خلقت انسان تفاوت داشتن با یکدیگر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند انسان‌ها را مختلف آفرید تا در گرایش‌ها، خواسته‌ها و اراده‌هایشان تفاوت داشته باشند، ابراز کرد: اگر کسی اراده کند همه انسان‌ها یکی شوند برخلاف اراده خداوند عمل کرده است.

وی درباره خلقت تشریحی انسان‌ها، گفت: خداوند بارها و بارها در قرآن کریم فرموده است اگر من می‌خواستم همه شما را یک جور خلق می‌کردم و به زور اختلاف‌ها را از بین می‌بردم؛ بنابراین وجود تفاوت تکوینا و تشریحا به رسمیت شناخته شده و آن چیزی که نهی شده و مشکل ساز است وجود تفاوت نیست بلکه بروز تنازع است.

عضو شورای نگهبان با تاکید براینکه تفاوتها نباید سبب درگیری و نزاع شود، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم این تفاوتها منجر به اختلاف نشود باید سه مرحله گفت‌گوی به تفاهم، مدارا با یکدیگر و استفاده از داوری قاضی عادل را به ترتیب انجام دهیم.

اسماعیلی با استناد به آیه يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ؛ گفت: این آیه تاکید به پرهیز از تنازع دارد نه تفاوت، مراد از این گونه آیات کنارگذاشتن تفکر و تحلیل نیست بلکه هدف کنار گذاشتن تنازع است.

وی ادامه داد: تنازع نیز به دو صورت انجام می‌شود که گاهی تنازع بر سر حکم و موضوع است برای مثال اگر مسلمانان بر سر حلال بودن و حرام بودن یک موضوع اختلاف پیدا می‌کنند برای اینکه آنان دچار اختلاف و درگیری نشوند باید به کتاب و سنت مراجعه کنند و در غیاب سنت باید به کسانی رجوع شود که خداوند از آنان به عنوان اولوالامر یاد می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن کریم مسلمانان را به تسلیم شدن در برابر فرمان رسول خدا امر کرده است، عنوان کرد: زمانی که خداوند و رسول خدا قضاوتی انجام دادند هیچ انسانی حق ندارد نظر خودش را قبول داشته باشد و براساس نظر شخصی عمل کند و اگر کسی برخلاف قضاوت قرآن و ائمه اطهار(ع) عمل کند او فردی گمراه است.

عضو شورای نگهبان با تاکید براینکه یکی از کارکردهای اصلی امامت و ولایت ایجاد اتحاد و انسجام ملی است، گفت: ولی امر محور وحدت و الفت است خداوند امامت را واجب کرد تا امت انسجام پیدا کند مراد از امامت تنها امامت خاصه نیست بلکه امامت عامه را نیز شامل می‌شود؛ خداوند تاکید بر تبعیت از امامت دارد و امام علی(ع) خطاب به امتش می‌فرمایند: شما چون گرد من جمع نشدید و از من تبعیت نکردید شکست خوردید.

اسماعیلی ادامه داد: حضرت فرمودند: ای مردم؛ به شما هرگز نمی‌شود اعتماد کرد، گوش نمی‌دهید، تکیه گاه مطمئن و یاران قدرتمند در هنگام نیاز نیستید زیرا شما همانند گله بدون چوپان می‌مانید؛ براساس فرمایش امیرمومنان علی(ع) پیروی از حاکمیت الهی ضامن بقای جامعه اسلامی است در غیر این صورت نابودی آن جامعه قطعی خواهد بود.

وی اضافه کرد: امام فرمودند: اگر جمهوری اسلامی سیلی بخورد اسلام سیلی می‌خورد و تا قرن‌ها کسی نمی‌تواند اسم اسلام را بیاورد؛ بنابراین محور این اتحاد و انسجام محاکه است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با طرح این سوال که در غیاب معصوم آیا باید از قضاوت غیر معصوم نیز اطاعت شود، گفت: پاسخ این سوال سه بخش دارد؛ نخست اینکه این شبهه مخصوص زمان ما و غیر معصومین نیست راجب شخص پیامبراکرم(ص) نیز این سوال را مطرح می‌کردند. در تاریخ 23 ساله پیامبر مسلمانان اختلاف خود را نزد ایشان می‌بردند و بعد همان مسلمانان می‌گفتند رسول خدا(ص) در این قضاوت طرف دامادش را گرفته است.

وی ادامه داد: خداوند پیامبر را برای رفع اختلافات حجت قرار داد و این حجت بودن ربطی به معصوم بودن و نبودن ندارد برای مثال پدر حجت است و فرزند باید از او اطاعت کند مگر آن که خلاف فرمان خداوند بگوید.

اسماعیلی اضافه کرد: اطاعت نکردن از اولوالامر نتیجه‌اش اختلاف و نزاع است بنابراین اگر جامعه‌ای می‌خواهد منسجم و متحد باشد نباید ستون خیمه را پایین بکشند. امام علی(ع) نسبت به خلیفه سوم بیشترین انتقاد را داشتند اما مخالف این بودند که مردم به او حمله کنند و او را به قتل برسانند و می‌فرمودند: با این اقدام به همه جامعه ضربه می‌خورد؛ رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند کسانی که در زمین دشمن بازی می‌کنند می‌دانند چه می‌کنند آنان می‌خواهند ستون خیمه را بکشند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات