۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۵۷۴۸۱۴
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

پذیرش مدیریت با تقوایان راه نجات جوامع است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مدیریت افراد با تقوا پیچیده و هوشمندانه است و عقل همه افراد قدرت تشخیص و درک این مساله را ندارد. در زمان امیرمومنان(ع) مردم ایشان را فردی پاک و عالم می دانستند اما به ایشان صراحتا می گفتند که شما مدیریت و سیاست را مانند معاویه بلد نیستید.
حجت الاسلام علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شامگاه چهارشنبه در مراسم سخنرانی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد با طرح این پرسش که چرا امام رضا(ع) اقدام به تشکیل حکومت نکردند، گفت: امام رضا(ع) با وجود نفوذ اجتماعی و روشنگری های فراوان به علت عدم رشد فکری لازم مردم اقدام به تشکیل حکومت نکردند و اگر با ترفندهای سیاسی حکومت را در دست می گرفتند مانند امیرمومنان(ع) در سکوت مردم و به طرز غریبانه ای به شهادت می رسیدند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دلیل غیبت امام زمان(ع) افزود: ایشان نیز زمانی ظهور خواهند کرد که مردم به رشد فکری لازم رسیده باشند. رشد لازم زمانی اتفاق خواهد افتاد که مردم امام زمان(ع) را تنها به عنوان فردی پاک و عالم نشناسند، بلکه سیاست ها و نحوه مدیریت ایشان را نیز بپذیرند.

وی خاظرنشان کرد: در زمان امیرمومنان(ع) مردم ایشان را فردی پاک و عالم می دانستند اما به ایشان صراحتا می گفتند که شما مدیریت و سیاست را مانند معاویه بلد نیستید! آنان می دیدند که امثال معاویه و ابوموسی اشعری افرادی دزد و غارتگر بیت المال هستند اما ابوموسی را بر امیرمومنان(ع) تحمیل کردند. مشکل بشر امروز این است که شخصیت های معنوی و متقی را مدیر نمی شناسد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مدیریت امیرمومنان(ع) توام با تقوا است تصریح کرد: مدیریت افراد با تقوا پیچیده و هوشمندانه است و عقل همه افراد قدرت تشخیص و درک این مساله را ندارد. به همین دلیل افراد بی تقوا رأی می آورند و متقین تنها می مانند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رای آوردن فردی در کشور که پیشنهاد نابخردانه مذاکره با دشمن را مطرح و عملی کرد افزود: پیشنهاد خردمندانه دیگری در برابر این پیشنهاد بود که خوشبختانه طولی نکشید که به اثبات رسید. مدیریت ولایی و علوی سطح درک بالایی از مردم را می طلبد و اگر اهل بیت(ع) زودتر از وقوع این امر اقدام به تشکیل حکومت کنند تنها خواهند ماند.

وی نجات اقتصاد کشور را تنها از طریق فهم با تقوایان دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری دین را تنها به ادای نماز و روزه می دانند و ربط آن به مدیریت را درست فهم نمی کنند. در حالی که دین، عقل و تدبیر انسان را رشد می دهد و اگر کاری را به انسان ضعیف الایمانی بسپاریم، خرابکاری های متعددی را به بار خواهد آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان قصور طلاب و حوزه های علمیه در تشریح دستورات دینی در حوزه مدیریت جامعه تصریح کرد: یکی از دلایل جدا دانستن حوزه دین از مدیریت در اذهان مردم همین نکته است و مردم با گمان اینکه دین حرفی برای مدیریت ندارد به سراغ غربی ها خواهند رفت. در حالی که سخنان دین درباره مدیریت جامعه و اقتصاد بسیار دقیق و راهگشا است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم تغییر نگاه مردم در رابطه با نسبت بین دین و مدیریت افزود: رؤسای جمهور برخی کشور های قدرتمند دنیا امروز وقتی به نزد رهبر معظم انقلاب می آیند متواضعانه از ایشان نکات عالمانه ای را دریافت می کنند. اینطور نیست که هر کسی که متدین تر است از مدیریت و سیاست بهره چندانی نداشته باشد.

وی اهمیت علوم تجربی در دین را بالا دانست و خاطرنشان کرد: امیرمومنان(ع) به ابوموسی اشعری فرمودند که هر کس عقل و تجربه را زیر پا بگذارد و به آن اعتنا نکند شقی است و بدبخت می شود. اگر کسی دین داشته باشد به علوم تجربی و تجربه از غیر متدینان بیشتر پایبند خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان روایتی از امام رضا(ع) در مورد ازدواج تصریح کرد: ایشان می فرمایند: «ازدواج خوبی هایی دارد که اگر دین به آن امر هم نمی کرد انسان عاقل به آن مبادرت می ورزید. ازدواج موجب نیکویی و خوبی کردن، تالیف قلوب، نزدیک کردن دو نفر به یکدیگر، افزایش حقوق نسبت به هم و نیز تعداد و فرزندان می شود. عاقلان ازدواج را ترک نمی کنند»./861/پ202/ب1

ارسال نظرات