۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۷۴۷۹۸
استاد سطح عالی حوزه:

حوزه را دانشگاه نکنیم

حجت الاسلام طباطبایی با انتقاد از برخی معایب سیستم آموزشی حوزه از جمله نمره، مدرک گرایی و امتحانات اجباری تأکید کرد که برای ایجاد نشاط و رونق علمی نباید سیستم آموزشی دانشگاهی در حوزه پیاده شود.
کلاس درس در حوزه درس خارج

حجت الاسلام سید فرج الله طباطبایی در  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به نزدیک شدن به ایام آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه به یکی از مسائل اساسی در حوزه ارتباط بین شاگرد و استاد پرداخت و عنوان کرد: به عقیده من آن ارتباط صمیمی و پدرانه ای که در گذشته بین استاد و طلبه وجود داشت ‌کمرنگ شده و آن صفا و صمیمیت کمتر دیده می شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که کلاس های درس در گذشته ساده تر برگزار می شد و عشق و علاقه به علم بیشتر بود، اظهار داشت: امروز آن صمیمیت کمتر شده است، بنابراین باید تلاش کنیم که خود را به آن دوران نزدیک کنیم از این رو عرض می کنیم که هرچه تقوای طلبه بیشتر باشد علاقه به علم آموزی نیز در او افزایش پیدا می کند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو ضمن انتقاد از سیستم آموزشی فعلی حوزه خاطرنشان ساخت: به عقیده من این سیستم فعلی عالم پرور نیست چون سیستمی است که از غرب گرفته شده و اصلا ربطی به حوزه ندارد چراکه طلبه نه برای مدرک و نمره و جبران کسری معدل بلکه باید فقط برای رضای خدا درس بخواند.

حجت الاسلام طباطبایی اضافه کرد: به عقیده من برای ارتقای سطح علمی حوزه باید روش سنتی علمای سلف حوزه دنبال گرفته شود، اما امروز می بینیم که مرکز مدیریت تقریبا روش دانشگاهی را آورده و پیاده می کند از این رو آن صفا و معنویت ها دیگر وجود ندارد به همین جهت است که اگر بخواهیم به معنویت سابق برگردیم و علمایی پخته و کامل در فن فقه و اصول داشته باشیم باید روش سنتی علمای قدیم حوزه برقرار شود.

وی ترمی کردن، الزام به امتحانات اجباری و مدرک گرایی را از آفت های نظام آموزشی فعلی حوزه برشمرد و یادآور شد: روش دانشگاهی نظام خاص خودش را دارد و روش حوزه نیز جایگاه خودش را و هرکدام باید سرجای خود باشد، نه این که نظام دانشگاهی در حوزه بیاید و آن وقت بخواهیم توقع داشته باشیم که علمایی نمونه مثل شهید اول و شهید ثانی و شیخ انصاری تحویل جامعه بدهیم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی در ادامه بیان داشت: بنده خودم سال گذشته اواسط سال که هنوز بخش زیادی از کتاب را تدریس نکرده بودم متوجه شدم که دوستان طلبه دیگر سرکلاس حاضر نمی شوند، وقتی علت را جویا شدم گفتند که ترم اول تمام شده و عزیزان باید این مطالب را رها کرده و برای ترم بعدی از جای دیگر کتاب انتخاب واحد کنند، حال شما ببینید یک طلبه از این نوع درس خواندن چه سودی می برد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: من از مدیران و مسؤولان حوزه سؤال می کنم مگر روش سنتی حوزه چه نقصی داشت که آن را به طور کلی کنار گذاشتیم؟ مگر از آن سیستم کم علمای بزرگ تحویل دادیم، به هر حال مشکل اصلی که مانع ایجاد نشاط علمی در حوزه می شود مشکل سیستم حوزه است که طلاب را دنبال مدرک و نمره و معدل و از این موارد مشغول خود کرده است./ 1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات