۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۵۷۴۷۲۸
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

بایسته های ایجاد نشاط علمی در میان طلاب

حجت الاسلام خانزاده با بیان بایسته های ایجاد نشاط علمی در میان طلاب، داشتن برنامه روزانه، روحیه جست و جو گری و پرداختن به مسائل عبادی را از مهم ترین بایسته های نشاط علمی دانست.
دروس حوزه

حجت الاسلام حمید خانزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه بایسته های ایجاد نشاط علمی در حوزه علمیه اظهارکرد: هدف داشتن نخستین نکته ای است که در زمینه بایسته های نشاط علمی باید به آن توجه کرد؛ یعنی اگر طلبه هدفش علمی به عبارت دیگر آموختن و عمل به علم باشد، نشاط پیدا خواهد کرد و در مقابل اگر طلبه به هدف مادی و اهداف مالی به تحصیل علم بپردازد هرگز به نشاط علمی دست پیدا نخواهد کرد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برنامه روزانه دقیق، در نشاط علمی بسیار تأثیر دارد یعنی طلبه باید براساس برنامه حرکت کند و ساعت کلاس، مباحثه، استراحت و رسیدگی به خانواده اش مشخص باشد که در این صورت نشاط علمی آنها حفظ خواهد شد اما اگر طلبه ای بگوید هرچه آید، خوش آید در این صورت نشاط علمی کاملی نخواهد داشت.

وی با بیان این که طلبه باید دارای روحیه جست و جو گری باشد، گفت: منظور از روحیه جست جو گری این است که طلاب در تمام مباحث علمی باید به دنبال واقعیت باشند که اگر خواندن طلاب از مطالعه کتاب و انجام مباحثه به دنبال دست یابی به واقعیت باشند به نشاط می رسند اما اگر فقط به دنبال گذراندن پایه درسی باشد نشاطی نخواهد داشت.

حجت الاسلام خانزاده پرداختن به مباحث عبادی جهت دست یابی به نشاط علمی برای طلاب را ضروری دانست و تصریح کرد: وجود روحیه عبادی برای طلاب تأثیر فراوانی برای دست یابی به نشاط علمی دارد و اگر طلبه ای اهل نماز شب نباشد حتی در صورت داشتن نشاط علمی، آن را از دست خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: اگر طلاب منحصر در درس پایه خود شوند به عنوان مثال طلبه پایه سه فقط به مباحث مغنی بپردازد نشاط علمی اش کم می شود بنابراین لازم است طلاب در کنار درس های نظام آموزشی به مطالعه کتب مختلف نیز بپردازند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان این که متأسفانه مباحثه در حوزه علمیه نیز کمرنگ شده است، تصریح کرد: در صورتی که طلبه برای هدف مادی درس بخواند گذراندن پایه برای او اصل می شود؛ اما طلبه ای که برای رضای خداوند درس می خواند هدفش دست یابی به واقعیت خواهد شد در نتیجه به مباحثه نیز اهمیت می دهد؛ می توان گفت مهم ترین دلیل کمرنگ شدن جایگاه مباحثه در حوزه علمیه عدم درس خواندن برای دست یابی به واقعیت است.

وی ادامه داد: البته به نظام آموزشی حوزه علمیه نیز انتقاداتی وارد است و خود مسؤولان حوزوی نیز به آن اعتراف دارند اما  براساس امکانات و موانع موجود نظامی بهتر از این نمی توان ایجاد کرد؛ به عبارت دیگر نظام آموزشی موجود حوزه علمیه باید اصلاح شود اما اگر اصلاح نشود آیا طلبه نباید به دنبال علم و کشف دین باشد؟

حجت الاسلام خانزاده افزود: صحیح است که نظام آموزشی حوزه باید اصلاح شود و امکان دور شدن از مباحثه به دلیل وجود نقایص در نظام آموزشی است اما هر طلبه ای به عنوان اینکه طالب علم است و از لوازم اصلی طالب علم بودن، خوب درس خواندن و کشف کردن حقیقت است نباید از این لوازمات فاصله گیرد همانند این که اگر کارمندی اداره اش نقص داشته باشد کارمند نباید سالم بماند؟ به طور کلی طلاب نباید دچار جبر اجتماعی و سیستمی شوند زیرا در این صورت خودشان را نابود خواهند کرد و به مقامات علمی دست پیدا نخواهند کرد گرچه مشکلاتی در نظام آموزشی حوزه علمیه وجود دارد./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات