۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۷۴۷۲۳
استاد حوزه:

فواید مباحثه برای طلاب جدیدالورود بازگو شود

حجت‌الاسلام شاکری خواستار بازگو کردن فواید مباحثه برای طلاب جدیدالورود شد و حضور ذهن در پاسخ‌گویی به سؤالات مختلف را از برکات این سنت حسنه دانست.
مباحثه

حجت الاسلام علی شاکری از اساتید نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به رابطه استاد و شاگردی که از قدیم در حوزه‌های علمیه مرسوم بوده است، بر تقویت این رابطه تأکید کرد.

وی افزود: رابطه استاد با شاگرد از قدیم یک رابطه صمیمی، پدرانه و دلسوزانه بوده است؛ اساتید مشفقانه به طلاب تذکر می‌دادند و آنها را راهنمایی و ارشاد می‌کردند بر خلاف آنچه در سیستم‌های آموزشی مختلف جهانی رایج است.

استاد حوزه افزود: استاد طلبه‌ها را به عنوان فرزند خود تلقی و همواره از ایشان با روی باز استقبال می‌کرد؛ وقتی رابطه پدر و فرزندی شد دیگر بحث درس مطرح نیست اگر مشکل خانوادگی و روحی روانی پیش آید با روی باز مشکلات را می‌شنود و راهنمایی می‌کند تا حل مسائل و مشکلات برای طلبه راحت‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که تقویت رابطه استاد و شاگرد سبب ایجاد انگیزه درسی می‌شود، گفت: وقتی طلبه می‌بیند که استاد او را به چشم یک فرزند می‌بیند و این رابطه عمیق است ایجاد انگیزه‌ای می‌کند برای این‌که نسبت به درس‌ها که وظیفه اصلی اوست انگیزه داشته باشد.

حجت‌الاسلام شاکری در ادامه با اشاره به سنت حسنه مباحثه در حوزه‌های علمیه، حضور ذهن در پاسخ‌گویی به سؤالات مختلف را از برکات این سنت دانست و اظهار داشت: یک طلبه در مباحثه مانند استاد درس را توضیح می‌دهد و طلبه‌های دیگر اشکال می‌کنند. تدریس برای فرد مدرس و سؤال‌ها و جواب‌ها سبب می‌شود ذهن طلبه‌ها برای پاسخ‌گویی آماده شود.

وی با بیان این‌که سنت مباحثه کم و بیش در مدارس علمیه برقرار است، بازگو کردن فواید مباحثه را برای طلاب جدیدالورود خواستار شد و گفت: یکی از وظایف ما طلبه‌ها تدریس برای دیگر طلبه‌ها و عموم مردم است و مباحثه زمینه آمادگی در این موضوع را فراهم می‌کند.

استاد نمایندگی جامعه‌المصطفی العالمیه در مشهد افزود: طلابی که دائم در حال مباحثه هستند و برخوردهای چهره به چهره دارند راحت‌تر می‌توانند مباحث و معارف را انتقال دهند و اگر سؤال و جوابی شد حضور ذهن کامل داشته باشند.

وی البته به کم رنگ شدن سنت مباحثه در حوزه‌های علمیه اذعان کرد و گفت: طلاب در گذشته نسبت به انجام مباحثه پایبندی اخلاقی داشتند و اساتید هم پیگیر مباحثه‌ها بودند، اما اکنون سیستم حوزه به سمت دانشگاه رفته و کمی این امر کم‌رنگ شده است.

حجت‌الاسلام شاکری با بیان این‌که بسیاری از طلاب درگیر زندگی روزمره شده‌اند که این موضوع سبب شده کمتر به سنت حسنه مباحثه پایبند باشند، تصریح کرد: اهداف طلبه از ورود به حوزه جز با شرکت در کلاس‌های درس و حضور مداوم در مباحثه محقق نمی‌شود.

وی رصد انگیزه طلبه از حضور در درس، شناساندن جایگاه حوزه و ترسیم وظایف طلبگی را از عواملی برشمرد که سبب می‌شود طلاب خود را مقید و متعهد بدانند که در درس‌ها به صورت منظم و مرتب شرکت کنند و به سنت‌های قدیم حوزه که مباحثه، پیش مطالعه و مطالعه بعد از درس بود و به رشد علمی آنها کمک می‌کند اهمیت دهند./920/ت302/ب1

ارسال نظرات