۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۵۷۴۷۱۱
مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه:

فرمایشات رهبری در حوزه تبدیل به طرح و برنامه شود | حوزه باید پای انقلاب بیاید

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی تعالی حوزه های علمیه را در گرو تبدیل شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب به طرح و برنامه دانست و تصریح کرد که حوزه باید با تمام وجود پای انقلاب بیاید.
محمود احمدی میانجی محمود احمدی میانجی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود احمدی میانجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با موضع‌گیری شدید علیه کسانی که معتقدند نشاط علمی در حوزه‌های علمیه کمرنگ شده است، از مراکز تخصصی و مؤسساتی نام برد که فعالیت‌های علمی آنها در سطح ایران و جهان بی‌نظیر است.

وی با بیان این‌که برخی معتقدند نشاط علمی در حوزه وجود ندارد اما من مخالف این امر هستم، گفت: بررسی کنید چقدر مراکز تخصصی فقه و اصول در حوزه وجود دارد و این مراکز علمی و تخصصی چه تعداد فضلا دارد و چه کتاب‌هایی چاپ کرده‌اند؛ آیا این نشاط علمی نیست.

مدیر گروه علمی تربیتی تبلیغ و ارتباطات مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی خاطرنشان کرد: این بی‌انصافی است که بگوییم با وجود مرکزی مانند سازمان تحقیقات کامپیوتری نور که تمام متون درسی حوزه را به صورت نرم‌افزار آماده و ارائه کرده است، نشاط علمی در حوزه وجود ندارد.

وی با طرح این سؤال که چند درصد از کتب دانشگاهی تاکنون به نرم‌افزاری تبدیل شده است، اظهار داشت: آنها اجازه نمی‌دهند که کتاب‌های رشته علوم انسانی نرم‌افزاری شود، در حالی که کتاب‌ها و منابع و مراجعی که در حوزه داریم نرم‌افزاری شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی خاطرنشان کرد: برخی نشاط علمی را چگونه تعریف می‌کنند در حالی که الآن رشته روان‌شناسی در حوزه و در مجتمع آموزشی و پژوهشی امام خمینی از دانشگاه‌ها جلوتر است و درخشش علمی دانشگاه‌های حوزوی قم از دیگر دانشگاه‌ها بیشتر است.

وی در ادامه از دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشگاه الزهرا(س)، جامعه الزهرا(س)، حوزه علمیه خواهران، جامعه‌المصطفی، دارالحدیث، مجمع عالی حکمت، مراکز تخصصی و انجمن‌های علمی حوزه، آثار و منشورات منتشر شده و سایت‌های علمی حوزوی نام برد که سبب ارتقای نشاط علمی در حوزه‌های علمیه شده‌اند.

مسؤول مؤسسه بین‌المللی فرهنگی رسانه‌ای صراط در پاسخ به این‌که برخی می‌گویند حوزه به قهقرا رفته است، گفت: حوزه ما بنیانگذار یک انقلاب اسلامی است، اما آیا این حوزه در خدمت انقلاب هست یا نیست جای بحث است و قبول داریم که کوتاهی کرده و پا به پای انقلاب نرفته‌ایم.

وی با بیان این‌که طرح کمرنگ شدن نشاط علمی در حوزه جنگ روانی دشمن علیه حوزه و در اصل نظام است، خاطرنشان کرد: کسانی که با نظام و رهبری زاویه دارند سعی می‌کنند به این اتهام‌ها دامن بزنند، چراکه نشاط علمی در حوزه‌های علمیه وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی البته شرط تقویت نشاط علمی در حوزه را عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری عنوان و ابراز کرد: اگر حوزه علمیه بخواهد رشد پیدا کند باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب به عنوان سند مطرح و تبدیل به برنامه شود.

وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب یک فقیه جامع الشرایط هستند که نیاز‌های کشور را به خوبی می‌دانند و به درستی نقش و جایگاه حوزه را در نظام می‌شناسند، گفت: خط‌دهی اکثر حرکت‌های بنیادین علمی در حوزه از طرف حضرت آقا و دفتر رهبری صورت می‌گیرد.

مدیر مرکز تخصصی علوم حدیث حوزه در پایان به این سؤال که آیا کمرنگ شدن سنت مباحثه در حوزه نمی‌تواند از علائم کاهش نشاط علمی باشد، گفت: اکنون بحث یاددهی و یادگیری مطرح است و یاددهی و یادگیری نیز تنها در مباحثه نیست بلکه مباحثه یکی از نمادهای آن است./920/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات