۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۷۴۷۰۰
مدیر مرکز مطالعات جنوب شرق آسیا مطرح کرد؛

ورود به مسائل روز جامعه شرط ایجاد رونق علمی در حوزه

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی شرط ایجاد رونق علمی در حوزه را ورود به مسائل روز جامعه دانست و دست‌یابی به جامعه پویا را در گرو همین امر ارزیابی کرد.
احمدی شاهرختی

حجت‌الاسلام ابوالحسن احمدی شاهرختی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا وظیفه ذاتی حوزه‌های علمیه را تربیت دینی اجتماع مطرح و شرط تحقق این رسالت را شناخت صحیح اجتماع متناسب هر زمان عنوان کرد.

وی افزود: وقتی اجتماع هر زمان به درستی شناخته شود، نیازهای تربیتی احصاء و براساس آن نیازها، الزامات و اقدامات پاسخ‌گویی به موقع و سنجیده لحاظ گردد، حوزه می‌تواند وظایف خود را در عرصه‌های گوناگون به انجام رساند.

مدیرکل امور قرآنی مجمع جهانی تقریب مذاهب تصریح کرد: شناخت دقیق اقتضائات و نیازها، ظرفیت‌ها و داشته‌ها و نداشته‌های اجتماع از نگاه تربیت دینی حوزویان امر بایسته‌ای است که باید هر زمان متناسب همان زمان انجام شود و برای پاسخ‌گویی به نیازهای همان زمان برنامه‌ریزی درست صورت گیرد.

وی با بیان این‌که متولیان و سیاست‌گذاران حوزه در شورای عالی برنامه‌ریزی کلان تربیت دینی را برعهده دارند، اقدامات عملیاتی را بر عهده مدرسان، محققان، مبلغان و کارکنان حوزه‌های علمیه دانست که باید رونق و نشاط علمی را در حوزه‌های علمیه ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی همچنین شرط داشتن جامعه دینی بالنده، با طراوت و با نشاط را وجود حوزه سرزنده، به روز و کارآمد عنوان و ابراز کرد: هرگز نمی‌شود از رهگذار مباحث کهنه و غیرمتناسب با عصر به جامعه‌ای پویا دست یافت.

وی با بیان این‌که چالش‌ها و آسیب‌های نظام اسلامی در عرصه‌های اقتصادی باید در منظومه و نظام اسلامی حل و فصل شود، از این منظر حوزه نباید نسبت به مشکلات اقتصادی بی‌تفاوت باشد، گفت: باید بررسی شود که راه‌‌های برون‌رفت از این مشکلات از منظر آیات و روایات چیست؟ پاسخی که حوزه هنوز به درستی به نظام نداده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات تقریبی ادامه داد: مباحث گوناگون رسانه‌ای در حوزه‌های جدید، شبکه‌های اجتماعی، ماهواره‌ای و حوزه‌های سایبری، میدان وسیع، کمی و کیفی است که حوزه باید اقدامات مناسب را جهت بهره‌گیری از آن تدبیر کند و صرفا به حرکات پارتیزانی، پراکنده و جهادی بسنده نکند.

وی هدفمند شدن مباحث علمی در حوزه را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: آن علم مورد توقع از حوزه، تربیت دینی اجتماع است و نمی‌شود حوزه‌های علمیه به رونق علمی و ارتقاء دانشی و مهارتی دست پیدا کند جز این‌که در مسیر استفاده از آن علم قرار گیرد.

حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی گفت: حوزه علمیه مادامی می‌تواند به آن سطح بالای تأثیرگذاری خود برسد که هرچه بیشتر خود را در مسیر و مسیل جریانات داخلی و خارجی قرار دهد و نسبت خود را در عرصه بین‌الملل و جبهه مقاومت تعریف کند.

وی با بیان این‌که مباحث علمی، دینی و فرهنگی در پیوست حرکت‌های جهادی و مقاومت مطرح است، اظهار داشت: شهرهایی که امروز در سوریه و عراق آزاد شده نیاز به حرکت‌های دینی و فرهنگی دارد و حوزه علمیه باید برای این امر برنامه‌ریزی کند.

مدیر مرکز مطالعات جنوب شرق آسیا برنامه‌ریزی حوزه در عرصه‌های بین‌الملل را سبب تقویت و رونق مباحث علمی در حوزه دانست و تصریح کرد: مادامی که شخصیت‌های حوزوی این حباب داخلی را نشکنند و وارد مباحث کلان جهانی با رویکرد ظهور نشوند درجا زدن و ایستایی حوزه حتمی خواهد بود.

وی با بیان این‌که طلاب علوم دینی باید بخشی از مناسبات جهانی را حل و فصل کنند و حوزه باید بستر این فعالیت را مهیا کند، بر فراگیری زبان‌های خارجی، آشنایی با فرهنگ‌های کشورها و تقویت مباحث علمی و مباحث علوم تربیتی از سوی طلاب تأکید کرد.

حجت‌الاسلام احمدی شاهرختی افزود: اگر طلبه‌ای به اخلاق، تهذیب و علوم پایه حوزوی مسلط و بستر حرکت او برای او به صورت شکلی در داخل و خارج فراهم شود آنگاه پیشتازی حوزه علمیه را در همه عرصه‌ها شاهد خواهیم بود./920/ت302/ب1

ارسال نظرات